"Alle" gutter bruker Boss

Hugo Boss drar inn penger. Ifjor solgte merket gutteparfyme for over dobbelt så mye som konkurrenten Armani.

Publisert Oppdatert

Norske menn brukte 94 millioner kroner på parfyme i 2006. Det er 40 millioner kroner under hva vi jenter brukte på parfyme, men forskjellen minker hvert år.

Menn er vanedyr

Men mens jenter bytter parfyme ofte, og liker å prøve nye, er gutter mer tradisjonelle i sin smak.

- Nordmenn er ganske trauste og menn er klart mer vanedyr enn kvinner. Når mannen skal kjøpe parfyme blir han litt usikker. Selv om samfunnet har forandret seg en del de siste årene, er parfymeriet fortsatt en jentebutikk for mange. Og når mannen skal inn og handle, peiler han seg ut den parfymen han kjøpte forrige gang. Det gjør at han kan få en god parfyme som han kjenner og at han kommer seg fort ut av butikken, sier Camilla Schjelderup fra Gimle parfymeri i Oslo.

Schjelderup tror mønsteret kommer til å snu seg når dagens 15-åringer blir litt eldre.

- Det er morsomt å se på de unge guttene, når de kommer inn i butikken. De handler mye og elsker å være inne i butikker som dette. Det er virkelig lov å digge seg selv når du er 15 år i dag, sier hun.
Krefter til markedsføring

Hugo Boss er den desidert bestselgende parfymen på herresiden. De solgte parfyme for 19 millioner i fjor, mens andreplassen gikk til Armani, som solgte for 7,6 millioner kroner.

- Hugo Boss er et bra eksempel på hva fornyelse og markedsføring angår. De setter i gang store krefter på markedsføring og gjør det lett tilgjengelig. Derfor er det også lett for menn å finne det i butikkene, mener Schjelderup.

Hun mener det er på tide at mannen kommer ut av deodorant-skapet sitt og prøver litt nytt.

- Den norske mannen er treg, men han er trofast, legger hun til.
Jenter er aldri trofaste

De siste fire årene har det skjedd en enorm utvikling innen hudpleie og parfyme. Vi bruker store deler av budsjettet vårt på å pleie oss selv, og det gjør at jenter bare blir mindre og mindre trofaste til sine merker.

- Før brukte man kanskje bare en duft. Nå bruker vi mange. Vi har en til hverdags, en til trening, en til sex og en til fest. Vi vil hele tiden prøve noe nytt. Vi blir fort lei og dermed mottakelig for noe nytt, sier Schjelderup.

Og med uttallige nye lanseringer hvert år, er det kanskje ikke noe rart at vi stadig vil prøve noe nytt.

Her er lista over de mestselgende dameduftene:1. Dior: 7,9 mill2. Hugo Boss: 7,1 mill3. Elizabeth Arden: 6,6 mill4. Lacoste: 6,0 mill5. G. Venderbilt: 5,5 mill6. Chanel: 5,1 mill7. D&G: 5,1 mill8. Lancome: 5,1 mill9. Calvin Klein: 5,0 mill10. Puma: 4,7 mill11. Naomi Campbell: 4,5 mill12. DKNY: 4,0 mill13. L. Biagiotti: 3,9 mill14. Britney Spears: 3,8 mill15. David Beckham: 3,8 mill

Her er lista over de mestselgende herreduftene:1. Hugo Boss: 19,0 mill.2. Georgio Armani: 7,6 mill.3. Lacoste: 7,4 mill.4. David Beckham: 5,9 mill.5. Jean Paul Gaultier: 5,0 mill.6. Calvin Klein: 5,0 mill.7. Puma: 4,7 mill.8. Van Gils: 4,4 mill.9. Dior: 3,6 mill.10. Ferrari: 3,5 mill.11. Chanel: 3,2 mill.12. Davidoff: 3,1 mill.13. Lagerfeld: 2,5 mill.14. Bvlgari: 1,7 mill.15. Biagotti 1,6 mill.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning