Temmelig ubestemmelig

Hvem andre enn Hanne Hukkelberg kan spille på Roskilde den ene uka og Kongsberg Jazzfestival den neste? – Jeg synes selv det er vanskelig å kategorisere musikken, sier hun.

Publisert Oppdatert
I konsertmylderet på Nord-Europas største og mest sagnomsuste rockefestival trakk norske Hanne Hukkelberg mange hundre hengivne publikummere fra solsteiken inn til festivalens nye innendørsscene søndag formiddag.

- Fantastisk å være her! Jeg hadde virkelig aldri trodd jeg skulle komme til Roskilde som artist, sa Hanne etter at hun og bandet hadde fullført det vel timeslange settet.

Bare tre dager senere var settingen en helt annen, når Kongsberg Jazzfestival stod for tur for sangerinnen og låtskriveren. Ikke mange artister kan vise til en slik bredde på turnelista. Men så er det heller ikke mange som lager så sjangeroverskridende musikk som Hanne Hukkelberg - nylig ferdig med innspillingen av sitt andre album, med lansering 4. september.

- Hvis du kaller meg sjangeroverskridende, synes jeg det er helt topp. Det er viktig for meg å blande forskjellige stilarter, både for å nå flest mulig lyttere og for å formidle et uttrykk som er mitt eget, sier 27-åringen.

Knitrepop med jazzrusk

Å sette en merkelapp på artister er plateanmeldernes yndlingshobby. Det gir dem hodebry å høre Hanne Hukkelberg.

- Jeg synes selv det er vanskelig å kategorisere musikken, sier Kongsberg-artisten, som tar i bruk gamle melkespann og sykkelhjul som instrumenter, og som omtalte sin første plate som "knitrepop med jazzrusk i lomma".

- En ulempe med å ikke tilhøre noen definert sjanger, er at mange festivaler konsentrerer seg om å presentere en bestemt sjanger, bemerker Hanne, som like fullt er booket til flere internasjonale jazzfestivaler denne sommeren, samt til den rockdominerte Øyafestivalen.

Når festivalsesongen er over - i september - slipper hun oppfølgeralbumet til "Little Things", som er distribuert over hele verden av den britiske kred-labelen Leaf, og har skaffet Hanne tilhengere fra Japan til Israel og Colombia.

Førstesingelen "A Cheater's Armoury" bærer bud om en enda mørkere og mer kompleks plate enn den første.

- Målet med dette albumet har vært å ikke gå den enkleste veien mot målet, men heller utforske dybden - og resultatet har blitt litt tyngre musikk enn folk er vant med fra meg. De som venter flere spretne og hyggelige låter, får ikke det de ønsker seg, slår sangerinnen og låtskriveren fast.

Cinematisk musikk

I likhet med "Little Things" er oppfølgeren spilt inn i tett samarbeid med produsent Kåre Vestrheim, som ellers er kjent for artister med betraktelig streitere lydbilde, slik som Gluecifer, Marit Larsen og Odd Nordstoga. Vestrheim kaller den nye skiva cinematisk.

- Hver låt er nesten som en egen film. Det er morsomt å jobbe med en artist som har så gode låter, og som får innpass i så mange forskjellige leire, sier Vestreim, som trakterer en rekke instrumenter når Hanne spiller live.

Selv mener Hanne den nye plata er særlig inspirert av byen hun har sittet og skrevet låter i - Berlin.

- Ingen bydeler i Berlin likner på hverandre. Ser man den ene veien, kan man se et tungt 1700-tallsbygg, og ser man den andre veien, en moderne vegg med graffitti. Stilblandingen i byen har inspirert meg til å skrive variert musikk, forklarer Hanne Hukkelberg.

Foto: Pål Nordseth

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen