Speilbildene

Dagens babyer kles opp med Bruce Lee, Burberry og Beastie Boys. Det er blitt mote å kommunisere gjennom de aller minste.

Publisert Oppdatert
Stadig flere foreldre kler opp sine håpefulle med sine egne kulturelle koder. Foreldrene får sagt hvem de er, barna får klær på kroppen. Alle er happy. Eller?

Tidligere i år hadde Hennes & Mauritz t-skjorter med trykk som Motörhead, Led Zeppelin og The Ramones - helt ned til babystørrelse. Like små var replikaene som ble laget av landslagsdraktene til Italia, England og Brasil. Alt sammen ble revet bort i løpet av få uker.

- Foreldre synes tydeligvis det er morsomt med slike klær også for de minste. Med rockeband, kulturelle ikoner og fotballdrakter for bittesmå barn klarte vi å overraske kundene våre. Det liker vi, sier Guro Forseth i Hennes & Mauritz.

- Klesbransjen har fått øynene opp for et nytt marked. De er i ferd med å oppdage at det er et potensiale for mer enn lyseblått for gutter og rosa for jenter, poengterer Marius Jensen, trendanalytiker i analysebyrået Opinion.

- Før var barneklær bare barneklær. Nå finnes det for eksempel både skateklær, hip hop-klær og hippieklær i størrelse to år, tilføyer Jensen.

Går ikke fri

Trendanalytikeren forklarer det gryende fenomenet med større differensiering i samfunnet og et økende behov for å uttrykke individualisme.

- Populærkulturen har nådd spedbarnet. Man går ikke fri noe sted, konstaterer Mari Rysst, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).Forskeren peker på at feltet for forbrukerkulturen stadig utvides. Mange foreldre synes barnet blir ekstra søtt når man putter på dem symboler og koder som egentlig hører til en helt annen alder.

- Før i tiden satte man matrosdress på gutten. Forskjellen i dag er koblingen mellom populærkultur og barnemote, sier Rysst.

Beastie Baby

Kåre Jensen er far til lille Ella på ett år. Han synes det er stor humor å se datteren i Public Enemy-tøfler og Beasty Baby-trøye, en variasjon over logoen til hip hop-gruppa Beastie Boys.

- Jeg liker jo disse bandene. Og jeg flirer av både ordspillene og assosiasjonene jeg får når jeg ser Ella i klær som disse. Men at jeg skal være så veldig opptatt av hva jeg kommuniserer når jeg kjøper slike klær til henne, er jeg ikke så sikker på. Likevel ville jeg neppe kjøpt en body til Ella som det sto for eksempel Di Derre på, filosoferer småbarnsfaren.

- Barn kan godt betraktes som statussymboler. Både det de har på seg og det barna gjør når de blir eldre, sier noe til andre om hvem du er som forelder, forklarer Mari Rysst i SIFO.

Kule kids

Den nyåpnede butikken Kool Kidz i Oslo har spesialisert seg mot småbarnsforeldre og andre som kjøper gaver til små barn. Blant annet har de sparkedresser med motiver som Elvis, Public Enemy, Che Guevara og Bruce Lee.

- Jeg så mange butikker med denne typen produkter i England og Amerika, men fant aldri noe liknende i Norge. Da innså jeg at dette måtte ha et marked også i her i landet, forteller innehaver Ima Bassi.

I løpet av de få ukene butikken har eksistert, har den blitt svært populær. Mest overraskende for innehaveren er det at en kundegruppe som ifølge stereotypen skyr shopping som pesten, stadig vekk lar seg lokke inn i butikken.

- Det er påfallende mange menn og fedre som handler her. Vanligvis avskyr de jo å shoppe, ikke minst babyting, flirer Ima Bassi.

- Den erfaringen har jeg også. Fedre blir helt fascinert av rocka babyklær. Mange av dem etterlyser et eksemplar i voksenstørrelse til seg selv også, sier Engle, innehaver av rockabillybutikken Angel's Speed Equipment. Han beretter om fascinerte fedre som forlater butikken hans med alt fra babyservise og sparkebukser med Ramones-trykk til AC/DC-smekker og New York Dolls-trøyer som onkel akter å prakke på sin tre år gamle nevø.

Slipper ikke unna

På den andre siden av det kulturelle kode-landskapet finner vi det stadig økende assortimentet av merkeklær rettet mot de aller minste. Hva med en body fra Dior eller Burberry, klesmerker som tradisjonelt har blitt forbundet med overklasse, rikdom og ekstrem merkebevissthet?

- I enkelte miljøer har det nærmest alltid vært slik at foreldre har kledd opp barna sine i sine egne speilbilder. Overklassen har helt siden 1800-tallet dresset opp barna sine som seg selv, påpeker Marius Jensen.

I Norge får du i dag tak i merkeklær helt ned i babystørrelse fra merker som Armani Jr, Gant, Polo Ralph Lauren, True Religion, Cacharel og en rekke andre eksklusive motemerker. Og det tok naturligvis ikke lang tid før joggedressene fra Juicy Couture kom i babystørrelse etter at Madonna og andre kjendiser ble sett i dem.

- Barn, via deres foreldre, gjøres til forbrukere tidligere og tidligere, bemerker Mari Rysst.

- Selv i en alder der de overhodet ikke er bevisste på det selv.

Foto: Silje Eide i_189540 i_189541 i_189542
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning