Slik overlever parforholdet PMS

PMS-plager kan være en prøvelse for både ham og henne. Vi gir deg tipsene til hvordan dere får forholdet til å overleve de dårlige dagene!

Publisert Oppdatert
For mange kvinner er ikke selve menstruasjonen det verste, men problemene i forkant. PMS er en samlebetegnelse på plagene mange kvinner opplever i dagene før menstruasjonen. Dessverre er årsaken til plagene ukjent, til tross for at forskere har gjennomført en mengde undersøkelser. Fordi symptomene oppstår i forbindelse med menstruasjonen er det naturlig å tro at de har noe med hormonbalansen i kroppen å gjøre. At kvinner som nettopp har gått gjennom en fødsel, en angrepillekur eller en abort kan oppleve sterkere PMS-symptomer enn normalt for de underbygger også denne teorien.

Plagene arter seg forskjellig fra kvinne til kvinne, noen merker ingenting, andre har store plager som gjør det vanskelig å fungere normalt i dagene det står på. PMS ble første gang beskrevet i 1931, og selv om man altså ikke vet eksakt hvorfor symptomene oppstår er det estimert at cirka halvparten av alle menstruerende kvinner opplever en eller annen form for PMS i løpet av en menstruasjonssyklus.

De vanligste fysiske symptomene er:

Magesmerter
Kvalme
Ømme bryster og brystvorter
Hodepine
Ryggvondt, gjerne i korsryggen
Hovne ankler, føtter og hender
Vektøkning (som forsvinner etter menstruasjonen)
Kviseutbrudd
Lav toleranse for sterkt lys og høye lyder

For mange er det ikke de fysiske symptomene som er verst, men de psykiske:

Kort lunte
Depresjon
Glemsomhet
Lav selvfølelse
Paranoia
Forandring i sexlysten

Slik kommer dere gjennom PMS-dagene


1. Innse at du er plaget

Før du selv innser at du opplever fysiske og/eller psykiske forandringer i kroppen, som for mange kvinner fører til at de endrer adferd, er det vanskelig å få andre til å godta at du noen dager i måneden forandrer personlighet. Hvis du er alvorlig plaget bør du oppsøke lege, PMS er for mange kvinner et reellt problem som bør tas seriøst. Vær imidlertidig oppmerksom på at det ikke finnes noen mirakelkurer legen kan gi deg.

2. Skriv en syklusdagbok

Før en dagbok hvor du skriver opp de dagene du opplever plager som kan skyldes PMS, og hvordan plagene arter seg. Hvis plagene kommer i forkant av menstruasjonen hver måned på samme tid, og de i tillegg går over når menstruasjonen begynner, kan du være rimelig sikker på at det er PMS det dreier seg om. På denne måten får du ikke bare begreftet hvorvidt det er PMS det dreier seg om, du har også oversikt over symptomene dine, når de dukker opp og når de er på sitt verste.

3. Vær nøye med kostholdet

Mange kvinner "må" ha godterier og chips før og under menstruasjonen. Generelt bør PMS-rammede kvinner forsøke å ha et sunt kosthold i dagene det står på som verst, og i alle fall unngå store doser av sukker og koffein. Flere av PMS-symptomene er linket til mangel på visse vitaminer, så et kosthold bestående av mye frukt og grønt er ekstra gunstig for kvinner som er rammet av PMS, samtidig som mannen i huset sikkert ikke har vondt av en sunn diett han heller.

4. Forstå at han blir frustrert

Å være sammen med en irritabel dame som fyrer seg opp for den minste lille filleting, og som i tillegg har vondt, kan være en prøvelse for selv den mest forståelsesfulle mannen. Ikke sett i gang de mest avanserte fellesprosjektene disse dagene, å begynne med oppussing på en PMS-dag er ikke en god ide.. Unngå vanskelige samtaler i de dagene du vet du har lett for å si ting du angrer på siden. Forsøk å forstå at det er slitsomt for han også, og hvis han er forståelsesfull i forhold til dine plager bør du også prøve å forstå hans.

Kilde: helsenett.no, ivillage.com, cariblife.com i_247736

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen