Så flinke vi er!

Interessen øker for møbel- og interiørdesign. Men er du klar over hvor mye bra Norge har å by på?

Publisert Oppdatert
Trendbevisste nordmenn har gjerne latt seg forføre av Ikea og andre kjedebutikker. Vi har i mindre grad vært opptatt av enkeltmøbler og enkeltdesignere. Dette er ikke så rart. Heller ikke møbelbransjen i Norge har hatt et slikt fokus. Derfor har vi lest oss opp på Arne Jacobsen, Alvar Aalto og Vernon Panton - og møbler som Syveren, Aalto-vasen og Flowerpot-lampen - men nå er det noen som vil øke bevisstheten om det norske.

- Vi syntes det var på tide at noen rendyrket det norske og samlet alt på ett sted. Derfor startet vi Pur Norsk, en butikk og nettbutikk der alle produkter har en norsk forankring, forteller medgründer Marianne Lien.

Hun mener møbelbransjen i Norge på langt nær har vært like tydelig som deres nordiske kolleger i markedsføringen av nasjonal design.

- Dette er riktig, de store kjedene har hatt stor makt og det har vært lite fokus på hvem som har laget hva, bekrefter Gunn Kristin Mebust, prosjektleder i bransjeforeningen Møbelindustrien.

- Men nå er bransjen blitt mye flinkere til å profilere møblene og de individuelle designerne, tilføyer hun.

Ny patriotisme

Den gryende norske designpatriotismen gjelder både nye produkter og tidløse klassikere. Folk har fått mer penger mellom hendene, og mange har et ønske om å skille seg litt ut.

- Vi er blitt mer kvalitets- og miljøbevisste, og kjøper heller dyrere ting med tanke på at de varer lengre. Norsk design er kjent for å ha god kvalitet, påpeker Marianne Lien.

Hun mener at humor og spennende materialer er stikkord for mye norsk design anno 2007.

- Det skjer mye for tiden. Gamle klassikere kommer på ny i produksjon og nye, unge designere får helt andre muligheter til å vise seg fram på enn før, sier Gunn Kristin Mebust.

"Verden skal få se at Norge har en industri med stolte tradisjoner og spennende design, og utstillinger av det beste innen norsk møbeldesign skal vises på aktuelle steder verden rundt", står det på websiden til insidenorway.no, hvor Mebust er prosjektleder.

- Målet med insidenorway.no er å bidra til en bedring av norsk møbeldesigns omdømme. Både i inn- og utland, forteller hun.

Klassisk og nytt

I kjølvannet av den voksende interessen for designobjekter, har norske interiørskatter fått en renessanse.

- Skaugum-bestikket, som har vært produsert siden 1946, er mer populært enn noen gang. Det er både lekkert, funksjonelt og miljøvennlig, siden trehåndtakene er lagd av kapp fra møbelindustrien på Møre, poengterer Lien.

En annen klassiker er L1-lampen fra Luxo. Mer enn 25 millioner lamper er solgt verden over siden Jac Jacobsens design kom i produksjon for 70 år siden. Likevel er det få i Norge som vet at den klassiske selvbalanserende arkitektlampen er norsk.

- Nå er møbelprodusentene blitt mer bevisste på - og flinkere til å vise fram - hva som finnes av designobjekter bakover i tid. Vi har mye flott å vise til og det er bra gamle skatter blir reprodusert, bemerker Mebust.

Mye nytt og spennende skjer også. Unge norske designere har fått en annen selvsikkerhet etter at norsk musikk, film og mat har oppnådd økt popularitet utover Norges grenser.

- Norge forbindes med noe eksotisk og blir sett på som nytt og spennende. Det er inspirerende for mange designere, informerer Lien.

Designkollektivet Norway Says har gjort mye for å sette norsk møbeldesign på kartet, og satt mange nye populære møbler i produksjon.

- Norway Says ble satset på av produsenten LK Hjelle da de kom ut av skolen. Det har betydd mye og gitt dem gode muligheter, forteller Mebust.

- Nå ser også andre produsenter verdien i å satse på de unge.

FOTO: Hanne Stensvold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen