Trang trend

Jeans-markedet går trangere tider i møte. Før skulle jeansen være romslig, og gjerne med lapper, sømmer og annen rufsete "pynt". Nå skal det være stilrent og pinetrangt.

Publisert Oppdatert




- Det er trendy med trangt. Stramme jeans med rette ben er hot i sommer, sier Birger Løkeng, kreativ leder i Adam og Eva, og kjent som kleseksperten i Homsepatruljen på TV3.

- Det er utrolig hva et par gode jeans kan gjøre for fasongen, ler Løkeng.

- Helt smale, hvite jeans er det siste, konstaterer stylist Margrethe Gilboe, kjent blant annet fra Motepolitiet.

At trenden er trangere i et jeans-marked som har est utover de siste årene, er kanskje dårlig nytt i en tid da det frister med grill og god drikke. Heldigvis er det håp for alle som ikke får kroppen inn i en spray-on jeans.

- Det finnes jeans-modeller som er baggy og saggete i livet, men smale i bena. De er også veldig kule. Noe annet nytt, er jeans med høyt liv. Dette har vært på catwalken et par sesonger allerede, men først nå begynner man å se kjedebutikkene kjøre disse modellene, forteller Gilboe.

- Jeans er blitt det viktigste plagget. Vi ser at trenden med mer straighte, pene jeans er på vei inn og at veldig hullete jeans med patches og logoer har hatt sitt beste periode, sier Per Doksæter, deleier av Soda - en av Oslos hotteste klessjapper akkurat nå.

Aldri før har utvalget av jeans vært så stort som i 2006. Nye merker lanseres på løpende bånd. Noen forsvinner etter kort tid, andre blir populære. Hvilke merker som blir hottest, er ofte styrt av hva kjendisene velger.

"...Dolce & Gabbana, Fendi and NaDonnaKaran, they be sharin'. All their money got me wearin' fly. But I ain't askin. They say they love my ass 'n, Seven Jeans, True Religion's, I say no, but they keep givin'.", synger Black Eyed Peas i "My Humps", og understreker at de ikke vil ha alle gratis-jeansene som produsentene slenger etter dem.

- Å få jeansene sine sett på en kjent artist med mye kred er veldig viktig. De hotteste stjernene er trendsettere, bekrefter Doksæter.

Men ikke alle lar seg blende. Ifølge Doksæter er pris ofte styrende for hvilken bukse vil velger - altså ikke bare hvilket merke som er antatt hottest.

- La oss ta jenter, som ofte får et intenst kjærlighetsforhold til jeansene sine. De er ute etter jeans som sitter bra på kroppen og som de føler seg vel i. De er mye mindre lojale mot jeansmerkene nå enn tidligere, forklarer Doksæter.

Prisvariasjonen er også en helt annen enn tidligere. I Norge kan man få jeans fra hundrelappen og opp til 7000 kroner, og ifølge Doksæter er det mange som nå har få, men dyre jeans.

- Hvorfor er jeans så hot, Margrethe Gilboe?

- Fordi jeans er både praktisk og kult. Man kan style dem opp til party og style dem ned til hverdags - og man føler seg alltid vel i et par jeans som sitter godt, forklarer moteeksperten.

Foto: Silje Eide

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen