Svensk suksesskleskjede til Norge

Etter suksessen i Sverige satser den populære kleskjeden Gina Tricot på å bli like store i Norge. Og konseptet, det likner på Zaras.

Publisert Oppdatert
Den svenske motekjeden Gina Tricot vil i løpet av våren 2007 etablere seg i Norge. I Oslo-området er det allerede inngått kontrakt om fem butikker, og flere vil bli etablert i raskt tempo. Den første butikken, som er på 1000 kvadratmeter, åpner i Grensen ved Karl Johan i Oslo sentrum i mars/april og følges av ytterligere en etablering i trendy Bogstadveien.

Allerede i løpet av det første året regner man med å åpne 7-10 butikker.

Gina Tricot ble grunnlagt for ti år siden i Sverige, og kjeden vil i år nå en omsetning på en milliard SEK i over 70 butikker. Gina Tricot regnes som den raskest voksende motekjeden i Sverige og også en av de mest lønnsomme.

- Vi vil bli en av de større moteaktørene i Norge, sier Jörgen Appelqvist, adm.dir i og eier av Gina Tricot.

-Vi tror at konseptet vårt kommer til å fungere på mange markeder, legger han til.

Den nye Zara?

Suksessen har, i tillegg til prisnivå og motefaktor, sammenheng med en av motebransjens raskeste strøm av nyheter. Ettersom kjeden får inn nyheter hver dag, kommer også mange kunder innom. I fjor hadde Gina Tricot mer enn 25 millioner besøk.

Den hyppige tilførelsen av nye klær minner mye om Zara-kjeden, som også stadig tilfører butikkene nye plagg. Prisene kan også sammenliknes med de hos den spanske klesskjeden.

Butikkene drives i egen regi, og alle produkter er egen design.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen