Svensk suksess til Norge

Med mottoet "Mye mote - for lite penger" skal den svenske kleskjeden Gina Tricot nå erobre Norge. Den første butikken åpner i Grensen ved Karl Johan i Oslo sentrum torsdag denne uken.

Publisert Oppdatert
Butikken vil være på 1000 kvadratmeter og den svenske motekjeden Gina Tricot vil i løpet av våren 2007 etablere seg flere steder i Norge. I Oslo-området er det allerede inngått kontrakt om fem butikker, og flere vil bli etablert i raskt tempo.

- Allerede i løpet av det første året regner ledelsen med å åpne 7-10 butikker, snart vil kjeden også etablerie seg i trendy Bogstadveien, forklarer PR-ansvarlig Annette Monique Bull i en pressemelding.

Svenske grunnleggere

Gina Tricot ble grunnlagt for ti år siden i Sverige, og kjeden vil i år nå en omsetning på en milliard SEK i over 70 butikker. Kjeden regnes som den raskest voksende motekjeden i Sverige og også en av de mest lønnsomme.

- Vi vil bli en av de større moteaktørene i Norge, sier Jörgen Appelqvist, administrerende direktør og eier av Gina Tricot.

Bedriften ble startet av Jörgen & Annette Appelqvist i løpet av høsten 1997. Jörgen har lang bakgrunn fra JC som Innkjøper, Innkjøpssjef, Markeds - Innkjøpsdirektør og administrasjon. Annette har en lang erfaring som designer.

-Vi tror at konseptet vårt kommer til å fungere på mange markeder, sier Appelqvist.

Nyheter

I pressemeldingen forklarer Bull videre at suksessen har, i tillegg til prisnivå og motefaktor, sammenheng med en av motebransjens raskeste strøm av nyheter. Ettersom kjeden får inn nyheter hver dag, kommer også mange kunder innom.

- I fjor hadde Gina Tricot mer enn 25 millioner besøk. Butikkene drives i egen regi, og alle produkter er egen design, forklarer Bull.

For alle kvinner

Kleskjeden har per i dag 64 butikker i Sverige, to kjøpersentere og to butikker i Finland. Målet til kleskjeden er klart; Gina-butikker skal være å finne på de beste handelsplassene.

- Der skal vi med et smil tilby nyheter av i hovedsak trikottopper med attraktive priser til moteinteresserte kvinner, sier Appelqvist.

Målgruppen for klærne skal være alle kvinner, uansett alder, som er interessert i klær på en eller annen måte.

- For disse kvinnene skal Gina tricot være ett av tre naturlige valg, sier Appelqvist.

Kvinneguiden følger åpningen av den nye butikken, og følger opp med en rapport etter åpningen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen