Stjerner i stil

Se den store latinodronningen Penelope Cruz i Pedro Almodovars nye film – og kjøp hennes utringete kjoler, høye hæler og store øreringer til våren.

Publisert Oppdatert

Artikkelen er skrevet av Heidi Pettersen

Spanias største filmdiva er ofte blitt hyllet for sin elegante stil. Hun har, som så mange stjerner før henne, vært med på å sette en standard for hva moteindustrien produserer og hva kvinner gjerne vil ha på seg. Cruz har vel knapt sett bedre ut enn i "Å vende tilbake" ("Volver"). Og stilen hun presenterer, vil trolig få et ekko i motebildet våren 2007.

- Her har Pedro Almodovar skapt sitt perfekte bilde av den ultrafeminine og fullkomne latinske kvinnen, forklarer NRKs filmekspert Anne Hoff.

Hun mener "Volver" er et godt eksempel på hvordan klesstil kan brukes til å løfte både skuespillerprestasjoner og en film som helhet.

- Klesstilen blir et virkemiddel som underbygger hele filmens budskap. Det er en interessant måte å bruke mote og stil på i film, og det vil helt sikkert ha sterk påvirkning på motebildet, sier Anne Hoff.

"Breakfast at Tiffany's"

Hver epoke i filmhistorien har hatt sine egne moteikoner.

Da Audrey Hepburn i 1961 trippet inn på verdens kinolerreter iført sin lille, sorte Givenchy, lange hansker, store solbriller og tiara, var ingen i tvil. "Breakfast at Tiffany"s" var mettet med stil, Audrey var tidenes moteikon og store solbriller var det eneste rette.

Tidligere, på 1930-tallet, hadde filmstjerner som Greta Garbo og Marlene Dietrich introdusert den maskuline stilen som skulle legge premissene for en helt ny kvinnemote. De viste hvordan kvinner kunne bruke - og attpåtil være sexy - iført langbukser, smoking, trenchcoats og herrehatt.

Elizabeth Taylor kom svinsende på femtitallet i swingskjørt og ballerinasko og viste at det fortsatt var på sin plass å være feminin, mens sexbomben Marilyn Monroe ettertrykkelig slo fast at pupper og lår kunne være tingen.

Dagens ikoner

Kiki Sørum har skrevet boken "Hollywood i moten". Hun tror at også dagens filmstjerner kan ha enorm påvirkningskraft over moteindustrien, men er usikker på om statusen deres som stilikoner vil holde seg i mange tiår.

- Vår tids mennesker har allerede sett så mye, det er vanskelig å provosere og finne opp en helt ny stil. Før i tiden gikk vi på kino og så stjernene på film, og stilen deres ble kopiert over natten. I dag ser vi like ofte bilder av kjendisene i joggebukser som i galla. Dermed får de ikke den samme uoppnåelige mystikken som stjernene hadde før i tiden, poengterer Sørum.

Blant dagens moteikoner har vi sarte, elegante Nicole Kidman, som aldri velger feil enten hun skal på Oscar-utdeling eller i butikken for å handle melk. Vi har Sienna Miller, som bruker sin stil og sitt kjente ansikt som politisk propaganda for økomote og gjenbruk. Vi har unge Scarlett Johansson, som etter filmer som "Lost in Translation" og "Match Point" har sikret seg status som et av vår tids trendikoner, til tross for at Woody Allen synes hun kler seg som hans gamle tante Minnie. Og enten Gwyneth Paltrow, Charlize Theron og Julia Roberts er på handletur med kaffebeger i hånda, eller er skinnende stjerner på Hollywoods catwalk - den røde løperen - bidrar de til å skape trender.

Nå følger "ferskinger" som Natalie Portman, Keira Knigthley og Katie Holmes i deres fotspor, og nyter å kunne velge og vrake i kreasjoner fra verdens fremste designere. For tro ikke at disse skuespillerne blir moteikoner uten hjelp.

Regissørene kommer

- Audrey Hepburn hadde Givenchy, Nicole Kidman har Valentino og Gwyneth Paltrow har Stella McCartney. Du vet, de jobber med folk som vet hva de driver med, humrer Kiki Sørum.

Men det er ikke bare skuespillerne som kan sette en mote-standard i filmverdenen.

- Det største moteikonet i filmbransjen i dag er kanskje regissør Sofia Coppola, bemerker Anne Hoff.

- Hun er designeren Marc Jacobs store inspirasjonskilde - intelligent, kreativ og like mye i mediene som skuespillerstjernene, understreker Hoff. i_183644 i_183643

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen