Hollywoods smykkeyndling til Oslo

Rodrigo Otazu har designet smykkene til alle de store stjernene, inkludert Britney og Madonna. På en takterasse midt i Oslo sentrum fikk vi møte en blid og pratsom smykkedesigner.

Publisert Oppdatert
Rodrigo Otazu har klart noe få andre har klart. Han har nemlig gått fra å være lutfattig brasiliansk strandselger til å ha 500 ansatte, og med det realisert sin største drøm.

-Jeg hadde alltid lyst til å bli smykkedesigner, og de første smykkene lagde jeg hjemme ved mitt eget kjøkkenbord. Jeg forsøkte å selge de på stranden, og jeg hadde virkelig lite penger, så lite at jeg måtte be banken om lån. De trodde imidlertid ikke på ideen min, så jeg fikk ikke låne noe, forteller han til Kvinneguiden.

I dag er situasjonen en helt annen. Pink, Kelis, Madonna, Britney, Lil' Kim og diverse motehus er alle hekta på Otazus smykker, og kan ikke få nok. Og da Kylie Minouge skulle lansere sin egen undertøyskolleksjon var det Otazu som stod bak design og smykker. Allikevel har han ikke glemt sin egen fortid:

-Kvinnen som kjøpte mitt første smykke er med i en stor reklamekampanje, der hun er en av hovedpersonene. Hun er veldig spesiell for meg, fordi hun trodde på meg når ingen andre gjorde det. Jeg er veldig takknemlig, og dette var min takk til henne, sier han.

Mer enn smykker

I tillegg til smykker designer Otazu også vesker, sko, belter, solbriller og til og med møbler. Skokolleksjonen er foreløpig helt i nybegynnerfasen, men de første sandalene ble revet vekk fra markedet. I høst- og vinterkolleksjonen kommer det også pumps og støvletter. På toppen av det har han hatt fingrene sine i alt fra telefoner til biler, for å gi de sin helt personlige design. Og i følge Otazu selv er han slett ikke redd for å ta nye utfordringer, og er stadig på jakt etter nye designmuligheter.

I bunnen for alle produkter ligger Otazus egen overbevisning om at designen skal være innovativ og frisk. Smykkene er i følge Otazu selv «helt han», og det er også derfor de er så spesielle for han.

-Ethvert smykke er laget med tanke på at kvinnen som bærer det skal føle seg sexy og feminin, forteller han.

Otazu startet produksjonen i 1997, og i fjor nådde suksessen sitt hittil høyeste punkt. Kunde- og kritikerroste kolleksjoner for Bijoux og Silver og et fornyet samarbeid mellom Otazu og Christian Lacriox Couture brakte glitter til catwalken i Paris er et par av høydepunktene. Til tross for den store suksessen og populariteten blant de største stjernene er smykkene tilgjengelige og anvendelige, og faller i smak hos de fleste, fra unge popstjerner til fine fruer.

Foreløpig er det ikke kjent hvilke butikker i Norge som vil føre smykkene. Prisen vil ligge på rundt tusenlappen og oppover, og du kan også få spesialdesignede smykker. Sannsynligvis vil Otazus øvrige produkter også lanseres i Norge etterhvert, kanskje vi ser de fantastiske sandalene på norske føtter neste sommer?









Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen