Fettfri for alltid!

Første vintermåned er forbi og om ikke lenge er planen å spasere i bikini på stranda. Ikke klar sier du? Her har du 20 tips for hvordan du kan endre livsstilen din, gå ned i vekt- og bli der.

Publisert Oppdatert
Føler du deg sliten og umotivert i vintermånedene, er det ingenting som sier "energi" så klart som en skikkelig saftig treningsøkt!

Det å ha et mål og noe å jobbe mot til sommeren, kan hjelpe mange å komme seg gjennom kulden og mørket med stil. Og dersom du er en av dem som alltid står i speilet første sommerdagen i juni og klager, sjekker de bleike cellulittene og det inngrodde sideflesket (da er du i godt selskap!), kan de kommende 20 tipsene være en hjelper for deg!

Etter det, vil du kanskje merke at du trenger ikke alt sukkeret, fettet og søppelmaten som du tidligere har trykket i deg. Ingen andre enn deg selv kan egentlig verken endre deg eller motarbeide deg, bare du har makten til å gjøre hva du vil med kroppen og sinnet ditt. Tenk litt på det, og i mellomtiden kan du kikke på tipsene som kan sparke deg i gang!

20 tips som hjelper deg i gang!


Tips 1: Bestem deg for å endre formen på kroppen din.

Tips 2: Hvis du spiser fett, blir du feit!

Tips 3: Spis frokost hver dag. Det gir en kickstart på forbrenningen din og hjelper kroppen din å samle energi til resten av dagen.

Tips 4: Jo senere på kvelden du spiser, desto mindre bør måltidet være.

Tips 5: Sørg for å spise et mellommåltid om dagen og en ettermiddags snacks. Dette vil også sette fart på forbrenningen din og hjelpe deg motstå overspising senere på kvelden.

Tips 6: Kutt ut alt synlig fett, en regel er at dersom du kan se fettet på maten er det for mye!

Tips 7: Ikke overspis på mat som inneholder mye raske karbohydrater, for eksempel brød. Pasta, ris, poteter og sukkerholdig frokostblandinger etter klokken 15.00 om dagen.

Tips 8: De tre beste proteinkildene er proteinkonsentrat fra blant annet proteinshaker, egg og kyllingfilet.

Tips 9: Drikk to store glass med vann før hvert måltid eller mellommåltid. Dette hjelper deg å balansere appetitten din og skylle systemet i kroppen.

Tips 10: Gå i 45-60 minutter 3-5 dager per uke. Dette er en billig måte å forbrenne kalorier på.

Tips 11: Muskler veier nesten tre ganger så mye enn fett, så ikke vei deg selv for ofte når du trener bra.

Tips 12: Kast badevekten din. Finn frem et målebånd eller et par av favorittjeansene dine som ikke passer helt. Bruk disse til å måle fremgangen din!

Tips 13: Ha en dag i uken der du nyter usunn mat, men forsøk å holde det til ett måltid per uke.

Tips 14: Den beste tiden på dagen å spise usunn mat på er rundt lunsjtider , da har kroppen resten av dagen på å forbrenne det.

Tips 15: Det er best å spise etter trening. Maten du spiser da forbrenner raskere fordi forbrenningen din er mye høyere etter trening.

Tips 16: Ikke kast eller gi bort dine "slanke" klær hvis du legger på deg. Behold alltid noen av dem og forhåpentligvis vil de motivere deg til å komme i form igjen.

Tips 17: Vei heller opp den kjipe følelsen det er å være litt overvektig ved dine negative tanker rundt det å komme seg i form. Hva vil du mest? Det er verd et forsøk.

Tips 18: Kanskje du ikke liker å trene? Du vil likevel elske mosjon kan gjøre for deg!

Tips 19: Dersom du kan få trent samme tid hver dag, vil dette hjelpe deg med å få treningsrutinene inn i dagliglivet ditt og gjøre det lettere for deg å integrere det som alt annet normalt i livet ditt.

Tips 20: Til slutt; ikke bare sitt der og ønsk at du kunne endre deg. Kom igjen og gjør noe med det! Bestem deg for dette NÅ!

Kilde: 101 Tips for Weight loss; fat free forever tips. The body shaping mini manual. Dianne Barker.

Dianne Barker er body-shaping ekspert, fitness leder, personlig trener og tidligere modell. Hun er forfatter av boken Fat Free Forever og har brukt de 100 fettfri for alltid-tipsene for å finne tilbake til sin trivselsvekt etter å ha født tvillinger.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen