Et norsk veskeeventyr

Har du hørt om Gadino? Vi har intervjuet kvinnen bak navnet. Hilde Palladino er en vaskeekte norsk veskedesigner med suksess både i inn- og utland.

Publisert Oppdatert
Gadino er kanskje kjent for noen, men at merket er norsk er det ikke så mange som vet. Eieren Hilde Palladino var opprinnelig IT-sjef, men hoppet av teknologikarusellen etter en ferie i Thailand.

-Jeg trivdes veldig godt i IT-bransjen, men jeg har alltid vært kreativ, jeg har tegnet endel og er glad i farger. Etter at jeg hadde vært på ferie i Thailand og blitt kjent med tre jenter der som hadde en fabrikk der de produserte vesker, sko og sandaler, så ville jeg også forsøke å drive min egen business, sier hun.

Og det var vesker Hilde ville konsentrere seg om. Feminine, fargerike vesker med paljetter og glitter, helt tydelig inspirert av asiatiske trender, men i en bedre kvalitet.

Etter at ferien var over dro Hilde hjem til Norge, og hun satt seg foran tegnebrettet. Foreløpig var det bare for moro, og hun tegnet, klipte og limte, sendte det avgårde, og fikk sin første veskeprototyp tilbake.

-I utgangspunktet var det bare for gøy, men jeg liker business, og det var naturlig for meg å se mot Asia og asiatiske trender og farger da jeg skulle lage mitt eget, forklarer hun.

-Nesten for lett

Før hun egentlig visste ordet av det var veskene i produksjon. Hilde hadde en klar mening om hvor hun ville selge veskene sine, men innrømmer at hun på den tiden ikke hadde peiling:

-Jeg ville selge veskene i de kuleste butikkene, og den aller kuleste var Zenon. Jeg troppet opp i butikken, viste fram veskene, og fikk beskjed om at de tok alt sammen! Det gikk nesten for lett, ler Hilde.

Nå selges veskene både flere steder i Norge og i utlandet, særlig i Italia og Frankrike, og Hilde trives godt som businesskvinne.

-Jeg tror jeg har truffet veldig riktig med markedet og stilen. Vi i Norge har en tendens til å være litt «rocka» og «grunge», og de feminine veskene ble en motvekt til dette.

Overkommelig luksus

Opprinnelig hadde Gadino to eiere; Hilde Palladino og Anna Gabriella. «Gadino» er satt sammen av etternavnene til eierne. I dag er det bare Hilde som fører merkenavnet videre, men når hun skulle designe den siste kolleksjonen inngikk hun et samarbeid med en av sjefsdesignerne i Costume National.

-Denne gangen ville jeg forsøke å lage mer klassiske vesker, uten for mye paljetter og glitter. Da jeg fikk muligheten til å jobbe sammen med Costume National så kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Veskene i høstens og vinterens kolleksjon er fortsatt feminine, men de er også tøffe og mer klassiske, og kommer i brunt, lilla, sort og beige, forteller hun.

Hilde er den eneste veskedesigneren i Norge som har vesker i produksjon og som driver med vesker på heltid. I motsetning til de fleste andre designere og produsenter har Hilde valgt å flytte produksjonen hjem til Europa, og alle veskene blir sydd i Italia. En veske koster fra 2-4000 kroner, og hun merker godt at kvinner har blitt mer bevisste på accesoarer.

-Kvinner vil unne seg luksus, men man har kanskje ikke råd til en bil. En veske er for mange en overkommelig luksus, og blant alle de store designerne ser vi at accesoarene blir viktigere og viktigere. Louis Vuitton hadde sitt beste år noensinne i fjor, forteller Hilde.

Og den som måtte tro at veskedesigneren er fornøyd med å ha kommet dit hun har, den tar skammelig feil.

-Målet er at Gadino skal tilby alle typer accesoarer, og jeg har allerede startet med smykker. Etterhvert håper jeg å kunne utvide videre med sko og støvletter, avslutter hun. i_182756 i_182762 i_182761

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen