Dronninga av kleshaugen

- Jeg passer på at det ikke blir for 'gangsta', sier Ingebjørg Nyhammer.
Dama står bak Norges eneste hip hop – merke og hun har full kontroll.

Publisert Sist oppdatert
Rapper Tommy Tee har fått egen kolleksjon, artistene Bun B og Devin the Dude har forelsket seg i klærne. Det bergenske hip hop klesmerket I.N.I - Independent Newborn Instrument, har blitt sammenlignet med Pharrell Williams' samarbeid med Nego og suksessen BAPE, men Nyhammer mener at forskjellen er tydelig.

- BAPE konsentrerer seg rundt all over-prints, de bruker mye figurer som dekker hele antrekket slik at du ser ut som et levende DVD -cover, mens vi bruker mønster, forklarer designeren.

Interesserte rappere

Vi er på bakketoppen ved Østre Murallmenning i Bergen. Over butikken Steez, sitter en nett dame bak en stor flatskjerm og jobber med vårkolleksjonen for 2008. I hjørnet står en lys sofa med et lite bord, kaffen er kokt og radioen summer. Lyset varmer mens sluddråpene sjauer på vinduet, på et stativ henger de forrige kolleksjonene i sterke farger og tykke stoffer.

Kontoret kan lett oppfattes som en leilighet, tross alt ikke så rart når Ingebjørg er der i opp til 15 timer hver eneste dag.

- Jeg er ikke noen utprega hip hopper selv, men jeg går med småbaggy guttebukser. I.N.I har også et mer urban street wear -preg og er ikke så altfor baggy. Jeg passer på at det ikke blir for 'gangsta', smiler Ingebjørg.

Og de virkelige "gangsterne" ser ikke ut til å ha noe imot det. Da amerikanske Devin the Dude hadde konsert i Bergen, stakk han bort på Steez og ble overvelda av klærne. Bun B stjal med seg en t-sjorte fra Quarten, og Dipset-gjengen har lagt sin elsk på det norske merket. Utenom Norge har flere butikker i USA fattet interesse for klærne. Suksessen er på vei oppover.

Klesmerket I.N.I ble startet opp av kameratene Martin Boye Sætre og Fredrik Wiken som i dag driver butikken Steez sammen med butikksjef Stefan Johanson. De utarbeidet et konsept, visjoner, tanker og et navn, men de trengte en designer med på laget. Det ble venninnen Ingebjørg Nyhammer som laget logoen.

- Det er min jobb å visualisere klærne i forhold til fargekombinasjoner og mønster. De kom til meg med både navn og ideer klare, så det var enkelt å komme inn i det. På guttetingene er det som regel Fredrik og Martin som kommer med ideene og jeg som visualiserer dem. På jentetingene lager jeg alt selv, sier Ingebjørg

Eksklusive klær

Den London-utdannede designeren forklarer at jentetingene blir mer og mer populært, likevel sørger hun og samarbeidspartnerne for å begrense kolleksjonene til butikken sin og få andre steder.

- Vi ønsker å holde merket lite og eksklusivt, sier Ingebjørg.

Hun plukker frem t-skjorter og jakker fra stativet, legger dem på bordet og åpner opp ferske, innpakka design. De er lekre og tykke og kvaliteten er ikke til å ta feil av. Klærne blir produsert i India som ifølge Ingebjørg har verdens beste bomullskvalitet. I tillegg produseres skoene der, buksene lages i Japan.

Klærne gjøres også ekslusivt ved å bruke små broderte detaljer, brodert applique, chanalli broderi, silketrykk, point stitch applique, gele print, olje- print og 15 lag med gummi på logoen og mange forskjellige prints.Det legges også stor vekt på fargekombinasjonene som blir brukt.

- Det som er spesielt med jenteklærne er at vi lager t-skjorter som har en slim fit og er lange. Dette har jeg savnet i butikkene, og jeg har fått mange gode tilbakemeldinger på dette, forklarer designeren og sier at hun blir inspirert av alt hun har rundt seg.

På merkelappene står det at navnet I.N.I clothing indikerer at gjengen er uavhengige, nyskjerrige, åpne for innspill og klar for verden som en nyfødt. Bøker, mikrofoner og forskjellige media er alle "instrumenter" som kan bli brukt for å rekke ut til massen. Gjengen bruker sin kleslinje som sitt instrument og de vet hvordan de skal spille på det.

De bruker styrken sin til å forsvare det de tror på , noe de mener er det viktigste i livet. Klesmerket handler om kvalitet, stil og en god passform. Og med slagordet "Whoever walks it, plays it" er I.N.I klar for å erobre moteinteresserte.

- Vi merker at hvite t-skjorter med trykk på alltid er populært, men nå går det også i neonfarger. Bergens-t-skjorten er jo selvsagt populær og, smiler Ingebjørg og viser frem.

Skjorten er en hyllest til bergensere med motiv fra byen, blant annet fra Nordnes og fisketorget. Ingebjørg viser også frem en annen t-skjorte som hyller døde hiphoppere, en utgave av den Bun B stjal på Quarten.

Printet viser et mic stativ som står oppi hip hop boots med et headset på, inspirert av soldater som setter soldathjelmen på geveret som en hyllest til sine medsoldater. Innskriptet "Fallen Soldiers" tynger skjorta. På ryggen er kjente, døde hiphoppere listet opp.

- Den er veldig populær, sier Ingebjørg. Bak henne henger sjablongen på veggen.

Forskjellig smak

Vi går ned de bratte loftstrappene og inn i butikken. De nye kolleksjonene henger glatte på stativene og t-skjortene ligger crispy og bretta på bordet. Tommy-Tee kolleksjonen er på plass, rapperen blir sponset av I.N.I, i likhet med andre hiphoppere som Gest, tidligere med i Spetakkel.

- Vi lager klær som vi liker og har troen på. Vi følger med og får en pekepinn på hvilken vei vi skal gå, og ja, vi liker fete klær, smiler Ingebjørg.

Hun mener det er viktig å understreke at flere enn bare hiphopere kan gå med klærne deres, mange av plaggene er casualsklær som kan kle humøret ditt.

- Det er for de fleste med forskjellig smak egentlig, både for jenter og gutter. Men vi styrer unna de superbaggy klærne da, forklarer hun.

Ingebjørg smiler og snakker rolig, hun brenner for prosjektet mens hun viser frem plaggene. Hun skal snart opp i toppetasjen og knekke ut flere mønstre, likevel er det viktig for henne å få frem at hun har gutta i ryggen før suksessen omslynger verden.

- Sammen er vi dynamite!

INI-klærne:


=images) value = 0; show(value); }