Mote + interiør = sant

I det siste har verdens største motedesignere tråkket stadig dypere inn på andres territorium. Stikkord: møbler og interiør.

Publisert Oppdatert
- Motebransjen har oppdaget at de kan få en helt ny inntektskilde ved å gå inn på hjemmemarkedet, sier Kjersti Edvartsen, redaktør i Bo Bedre.

Vanessa Rudjord, redaktør i motebladet Costume, har merket seg den samme tendensen.

- Flere av de store motehusene har innsett at de kan tjene store penger - samtidig som de faktisk bedriver brandbuilding for seg selv - ved at de nå tilbyr hele pakker med både møbler, interiør og klær, poengterer Costume-redaktøren.

Armani-møbler

Verdenskjente motehus lager alt fra sengetøy til møbler, gardiner, puter, tepper og møbeltekstiler.

- Motebransjen går møbel- og interiørbransjen i næringen. En av de mest spennende interiøravdelingene i London for tiden er det jo Paul Smith som har, der de bruker sine kjente mønstre og striper på helt andre ting enn klær, sier Bo Bedres Kjersti Edvartsen.

Paul Smith åpnet relativt nylig en egen møbelforretning i Mayfair i London. Også Armani, Day Birger et Mikkelsen, Missoni, Mulberry, Gant og Ralph Lauren lager nå sine egne hjemmekolleksjoner, mens for eksempel Gucci har gått hen og produsert sine egne tapeter. Med andre ord kan trendbevisste konsumenter velge om de vil legge fra seg motebladet sitt på Ralph Lauren-kommoden, eller om de bare vil slenge det fra seg på Missoni-teppet som de pleier.

Konseptbutikker

I Europas ledende motebyer dukker det for tiden opp stadig flere såkalte konseptbutikker, som for eksempel Colette i Paris, 10 Corso Como i Milano eller TAD-butikkene i Roma, Milano og New York.

- Felles for disse er at de kombinerer produkter som musikk, moteklær, interiør, møbler og mat. Man kan nærmest kjøpe seg hele pakker til seg og hjemmet sitt på ett sted, og dermed føle seg trygg på at ingenting blir "feil", forteller Kjersti Edvartsen.

Dette fenomenet har også Vanessa Rudjord observert.

- Nå tilbyr flere motehus en hel livsstil, nærmest et helt univers. De har mange rike kunder som også er ekstremt kresne, og det er mye å tjene på å tilby et mye bredere spekter enn hva de har fokusert på tidligere. Se bare på Casa Armani, sier hun.

- Mange motedesignere ønsker å skape et livsstilsmerke, og da er det naturlig å bevege seg inn på nye produkter. Det er sikkert et lurt trekk, sier klesdesigner Simen Staalnacke i Moods Of Norway.

Går begge veier

Men inspirasjonen går også den andre veien. Den svært trendfølsomme møbelprodusenten IPE Cavalli hyret for eksempel inn kjente motedesignere da de lagde sin fjorårskolleksjon.

- Eller ta The Rug Company, Englands hippeste teppehus. De får motedesignere som Vivienne Westwood, Paul Smith og Missoni til å lage tepper eksklusivt for seg. For ikke å glemme da de fikk Diane von Fürstenberg til å lage en teppevariant av sin berømte leopardmønstrede omslagskjole fra søttitallet, forkynner en entusiastisk Vanessa Rudjord.

Det ligger i det hele tatt i tiden at designere på begge sider krysser grenser der det tidligere tilsynelatende var vanntette skott.

- Før var du enten møbeldesigner eller klesdesigner. Nå gjør folk begge deler. Et godt eksempel er italieneren Vincenzo de Cotiis - for designere som ham eksisterer det ikke lenger noen grense mellom de ulike estetiske områdene, sier Kjersti Edvartsen.

I ett med tapeten

Gutta i Moods Of Norway er slett ikke fremmede for tanken på å designe både møbler og annet som kan pynte opp hjemmet.

- Vi har lyst til å tegne alt, vi. Det er bare tiden som ikke strekker til. Men absolutt, vi kunne godt tenke oss å designe for eksempel en lekker sofa, eller en morsom gyngestol for den del, utdyper Simen Staalnacke.

Folk har generelt sett blitt mye mer bevisste på totalinntrykket når det gjelder design - det gjelder også i forholdet mellom det du har på deg og det du har rundt deg. Det mener i hvert fall Costume-redaktøren:

- Stilen skal matche, og folk tenker helhet. Det vises jo også i at stadig flere interiørbutikker har begynt å selge klær - og i at klesbutikker har begynt å selge møbler og andre ting til hjemmet, påpeker Vanessa Rudjord.

- Jeg merker jo at jeg gjør det selv. Rett som det er lar jeg meg påvirke i klesveien av hvordan jeg har det hjemme - og vice versa.

Snakk om å gi uttrykket "å gå i ett med tapetet" en helt ny mening.

FOTO: Tore Sandberg i_248197

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen