Mønstre på

Interiøret forteller mye om hvem du er. Vil du fortsatt ha off-white strietapet, eller kjører du maksimalistisk stil?

Publisert Oppdatert
- Et rom føles riktig når det reflekterer ens personlighet.

Det har den britiske interiør-dronningen Tricia Guild uttalt. Hun startet sin karriere med å fargelegge noen håndvevde indiske tekstiler, nå er Designers Guild et verdenomspennende forretningsimperium med butikker i 50 land. Tricia Guild er nå aktuell med boken "Mønster".

- Interessen for mønstre er antakelig større enn noen gang. Moteindustrien bruker mer mønster, i flere variasjoner og kombinasjoner. Nyere kolleksjoner fra Marni, Matthew Williamson og Vivienne Westwood viser modeller på catwalken med blanding av ruter, striper og blomster. Og etter noen årtier med hvite vegger, har tapetene gjort comeback i hus og hjem, skriver hun i boken sin.

Maksimalisme

Dersom vi skal tro Guild på at interiør og tapet reflekterer hvem vi er, er det mange kremfargede sjeler her til lands. Og vil man egentlig reflektere en off-white personlighet, når man kan vise seg som en fargerik personlighet med en touch av velour og sølvglinsende blader?

- Her ligger vi litt etter svenskene og danskene. Men det er blitt større aksept også her hjemme med fargerike tapeter, sier sosialantropolog Gunn Helen Øye, ansatt i Prognosesenteret

I den nye tapettrenden er det maksimalisme, snarere enn minimalisme, som gjelder. Arabisk-inspirerte mønstre,ornamenter, blomster, kubeformer og retrostiler, er bare noe av elementene.

- Det er særlig de under 30 år som leder an på bruk av mønstret tapet, forteller Øye.

Ikke enkelt

I boken til Guild kan man lese at "...mønstre kan være frie eller beherskende, spontane eller harmoniske, flytende eller stramme, klassiske eller nyskapende, inspirerte eller balanserte, fargerike eller nøytrale, rolige eller livlige".

- Du er hva du ser, sier Guild

Og ifølge en undersøkelse Prognosenteret har gjennomført for Informasjonskontoret for farge og interiør (IFI), ser nordmenn gjerne tapet i hjemmene sine.

Formålet med undersøkelsen var å kartlegge nordmenns holdning til bruk av tapet, og over 70 prosent av respondentene syntes tapet verken var kjedelig eller traust. Men bare 30 prosent av kvinnene og 50 prosent av mennene synes det er enkelt å tapetsere.

Dristigere

- Det har skjedd veldig mye på tapetfronten de seneste årene og de nye fibertapetene er enkle å sette opp. De trenger ikke fuktes. Man maler rett og slett limet på veggen og klistrer på tapetet, forteller Bjørg Owren, administrerende direktør i IFI.

På bakgrunn av hva agentene og butikkene tar inn, mener Owren å ha dekning for å hevde at vi ikke bare velger tapet oftere, vi er også blitt dristigere i valg av materialer og mønstre.

- Vi ser at antall reklamasjoner på tapet øker, bemerker Owren.

- Og det er en sikker indikasjon på at også omsetningen øker.

i_211623 i_211622

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen