Kvinneguiden tester: Godiserstattere!

Søtt og godt eller tungt og mektig. Det ble resultatet da vi skulle kose oss på en sunn måte!

Publisert Oppdatert
Det er fint å ha alternativer dersom du er godtesyk og er sugen på noe digg. I butikkhyllene finnes det et stort utvalg av diverse sukkerfrie eller kalorifattige drops og sjokoladebarer. Denne gangen har vi testet fire forskjellige sjokoladebarer og to varianter av tyggedrops.

Advarer mot bruken

Det er forskjell på de mange snopeerstatterne på markedet, noen er veldig tunge og mektige og kan brukes som måltidserstattere og til og med gi deg energi lenge, mens andre er kun til dersom du vil ha noe søtt og friskt å tygge på. Denne gangen har vi også snakket med ernæringsfysiolog Camilla Andersen i somebody.no, som mener at godiserstattere er et bra alternativ samtidig som hun advarer om at man ikke bør spise ubegrensede mengder sukkerfritt godteri.

Konklusjon

Vi synes at de små sukkerfri tyggedropsene var de beste, de fungerer fint som erstattere. Er du sjokoladesyk mener vi strengt tatt at det er bedre å spise en liten melkesjokolade som inneholder under 100 kalorier mer enn de fleste godiserstatter-sjokoladene. Vi må da kunne kose oss en gang i blant - uten å bli kvalme!

Produktene

Med i testen er Freia BelVita mandel og sjokoladestenger, Atkins Advantage Hazelnut Crunchbar, Fruit-Tella Sugarfree tyggedrops, Fedon Lindberg Bar med Karamellsmak, Mentos Sugarfree tyggepastiller og Atkins Endulge Crispy Bar.

-Ikke for alle

Før vi testet godiserstatterne spurte vi Ernæringsfysiolog Camilla Andersen om det er greit å spise dette fremfor sukkerholdig snop. Andersen tror ikke at kunstige søtningsstoffer er bra for alle.

- Barn under tre år anbefales å holdes unna kunstig søtning, så for eksempel saft med kunstig søtning skal man ikke gi dem. Og saft med masse sukker vil man heller ikke gi, så da er foreløpig den varianten med redusert sukkerinnhold det beste valget - og da og heller redusere bruken av det. Og samme prinsipp vil jeg si gjelder snop.

Ernæringsfysiologen mener likevel at godiserstattere er et bra alternativ for mange voksne.

- Godteri med kunstig søtning syns jeg er et fint alternativ så lenge man bruker det med måte. Det finnes ingen dokumentasjon på at de kunstige søtningsstoffene er farlige, og ny forskning viser stadig motstridende resultater, så min konklusjon er i alle fall at bruker du dette med måte, er det ingen fare, sier hun.

Kalorier også i erstattere

Andersen mener det er fint å spare kropp og tenner for sukker, men advarer samtidig;

-Husk at det er kalorier i det kunstige søtningsstoffet også, så det er ikke dermed sagt at det kan gomles for den som passer vekten eller skal ned i vekt, forklarer hun.

- Godteri med mindre sukker uten kunstig søtning er også bra, men som med alt gjelder også her at det skal spises med måte. For eksempel sjokolade med mindre sukker - uten kunstig søtning, da vil du jo spare kroppen for kalorier ved å velge denne istedet.

- Selv om kunstig søtning ikke er vist å være farlig syns jeg det hadde vært optimalt om man kunne fått produkter uten sukker og uten kunstig søtning, men et sted må man jo få søtsmaken fra, så her er en utfordring i å finne noe som kan erstatte sukker uten å være kunstig, mener Andersen.

Testen



Mentos Sugarfree



Kommentarer:

Dette er gode pastiller og de smaker veldig likt orginalen. Vi tror ikke vi ville ha merket at den var sukkerfi hvis vi ikke visste det. Den inneholder bare 255 kalorier per 100 gram. Dessuten inneholder den xylitol som er anbefalt for tennene. Skikkelig bra godiserstatter!

Fruit-tella Sugarfree



Kommentarer:

I posen ligger det mange karameller med forskjellige smaker. De er gode og søte med fin og myk konsistens, noen kan virke litt som tyggis mens andre har litt hardere konsistens. Fin erstatter for smågodt, den er sukkerfri men inneholder 270 kalorier per 100 gram.

Freia BelVita mandel og sjokoladestenger



Kommentarer:

Den er søt og crispy og smaker sjokolade selv om baren stort sett består av mandler. Den er dekket av mørk sjokolade, passe lett og luftig. Den inneholder 445 kalorier per 100 gram som ikke så stor forskjell fra en vanlig melkesjokolade, men den har flere sunne ingredienser enn melkesjokoladen og metter derfor lenger.

Atkins Endulge Crispy Bar



Kommentarer:

Konsistensen er fin og sjokoladen har en god sjokoladesmak til å inneholde kunstige søtstoffer, selv om vi kan kjenne at smaken er litt rar. Det er godt med crisp inni sjokoladen. Størrelsen er nett og fin. Helt grei som sjokoladeerstatter, men 461 kalorier per hundre gram er nesten like mye som i vanlig melkesjokolade! Til gjengjeld inneholder den lite karbohydrater.

Dr. Fedon Lindbergs Bar med karamellsmak



Kommentarer:

Dette er litt som å spise en dårlig kake. Karamellsmaken er ikke så verst, men konsistensen er seig og ekkel og den smuler seg i munnen. Dessuten er det noe i sjokoladen som minner om smaken penicillin! Det positive er at den inneholder kun 290 kalorier per 100 gram.

Atkins Advantage Hazelnut Crinch Bar



Kommentarer:

Dette er en tung sjokoladebar fylt med seig hasselnøttmasse. Konsistensen er som oppbløtet kjeks og sjokoladen er svært mektig! Vi forstår ikke hvordan det går an å spise en hel! Sjokoladen inneholder 392 kalorier per 100 gram. Den fungerer kanskje når man er godtesyk, ikke fordi den er god, men fordi man umulig kan ha lyst på noe som helst etter å ha tatt en bit!

Alle produktfoto: Are Thunes Samsomsen/akam.no.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen