Kreative kapitler

Stig Hjerkinn Haug har 26 forskjellige veier å gå til jobb. Og ikke bare jakter han på ideødeleggere, han vil plaffe de ned.

Publisert Oppdatert
- Det svarer jeg et rungende JA til!

I stolen sitter en langhåra mann hengslengt med bena på det runde bordet. Han smiler bak brillene sine og er omringet av lekebiler, en skoletavle, et fargerikt sjakkbrett og utallige bøker.

DU er kreativ!

-JA! Alle kan være kreative! Det er definitivt en lang skala av kreativitet. Hvis du skal på jobb og ser at sykkelen din er punktert, du går inn og tar på deg rulleskøyter til jobb - da er du kreativ, forklarer Stig Hjerkinn Haug.

Tankene ramler ut av munnen hans; ambisjoner, fremgang, utvikling, endring. Han er positiv til tusen og sørger for å oppleve nye ting hver eneste dag. Han veiver med armene, tegner på papir, demonstrerer på tavlen. Forklaringene suger deg med inn i en endeløs karusell av idèer og fremtidsutsikter, store og små. Og han kunne gjerne hatt Tittentei-stemme hvis han fikk velge;

- For en merkevare!

Til angrep

I disse dager lanserer Haug 'Skyt en ideødelegger', den første boken i 'Alt går'-serien', en serie på fem håndbøker om praktisk kreativitet som skal gjøre det enklere å få troen på at man kan få til det umulige og at løsninger finnes, selv i tussmørket. Boken med tre kapitler tar for seg de skeptiske og negative stemmene som finnes på alle arbeidsplasser, i alle møterom og som hindrer nye tanker og utvikling. Hvem er disse menneskene som alltid sier nei?

Haug er et kapittel for seg;

- Nå er jeg lei, først og fremst av ideødeleggerne, sier han.

Ideklekkeren forklarer at alle kan være ideødeleggere, av og til er det kanskje også vanskelig å unngå det.

- Hvem som er ideødeleggeren, er situasjonsbetinget. Alle har en ideødelegger i seg, ingen har lyst å være ideødelegger, da er de jo verre enn satan selv! Likevel, når jeg snakker med min 16-år gamle datter, har jeg foreldrerollen som automatisk gjør meg til en ideødelegger. Det er fordi jeg vil beskytte henne mot det som er annerledes og utenom det vanlige, forklarer Haug.

-Liker ikke endringer

Stig er fargeblind, har svak dysleksi, skjeve hornhinner og dårlig artium. Han har strøket tre ganger på 1.avdeling jus, mistet førerkortet to ganger og glemmer igjen ting over alt. Han prater mye og høyt, leverer ikke tilbake bøker han låner på biblioteket, og er en utrolig dårlig taper.

Introduksjonen i boken er ikke til å ta feil av. I mer enn 15 år har gründeren i ideklekkeriet 'Stig og Stein AS', trent, undervist og ledet mennesker i jakten på de gode ideene. Han jobber i dag med design og ledelse av større ideutviklingsprosjekter, utvikling av utdanninger og studiemoduler for fag-og høyskoler, kurs og seminarer.

- Jeg har brukt hele mitt voksne liv på å overbevise tusenvis av skeptikere om at det nettopp er de nye tankene som må settes ut i livet, selv om det innebærer risiko og mulighet for å trå feil, sier Haug.

Nå ønsker han at bedrifter og firmaer kan dra nytte av den nye boken og hjelpe hverandre til å se lysere på forskjellige ideer;

- Det er egentlig mange ideødeleggere, de finnes i hverdagen og våkner av småting. De liker ikke endringer, de vil beskytte det gamle mer eller mindre og virker destruktive mot de som bobler over av ideer. De har ofte tung ekspertise på sitt område, de liker ikke og takler ikke forandringer, er kritiske og mange driver gjerne med økonomi og regnskap, forklarer Haug.

-Krever motivasjon

Store kreative selskaper som Nike og Google har gjerne ballrom og basketballbane for å skape mer kreativitet mellom arbeiderne. Hos 'Stig og Stein' sørger også bedriften for at ideklekkerne får boltre seg litt bort fra hverdagen. I " resepsjonen" som ligner mer en krysning av et kjøkken og en koselig forskole, står et ishockeybrett bak kaffemaskinen.

- Nike og Google er en del av et system der arbeidsgiverne kun er opptatte av at arbeidstakerne skal være motiverte for å være kreative. Det kreves motivasjon for å jobbe kreativt, noe som fører til ideer, da kan man implementere idèer og gjennomføre dem, mener Haug.

Han understreker at også Google og Nike begge er innehavere av ideødeleggere;

- De som har økonomiansvaret i en bedrift er gjerne litt blåruss og jobber mot ideene, Google har også slike ideødeleggere, de skal jo sørge for at det blir økonomisk for selskapet. Det er mye juridisk som spiller inn her, det er dyrt og mye innebærer høy risiko, sier Haug.

Og hvordan unngår 'Stig og Stein' ideødeleggere i sitt eget firma?

- Vi bruker 'Stig og Stein'-metoden som inneholder punktene holdning, språk, teknikker, metoder og verktøy. Det er bedre å samle opp et visst volum med ideer og si ja til alt, si "ja og", fremfor "ja, men", forklarer han

Gjør det selv

Haug forklarer at du kan hjelpe deg selv til å bli kreativ for eksempel bare ved å gå en annen vei til jobb enn den vanlige.

-Jeg har 26 forskjellige veier å gå til jobb, når du går samme veien hver dag, blir det rutine og du merker ikke noe før du er fremme på jobb! Men jeg tenker at når jeg går til jobb, bruker jeg ett kvarter, det er den eneste stunden jeg er alene hver dag, forklarer Haug og avbryter seg selv;

-Det er jo faen meg helt ekstremt! Han henter seg inn igjen;

-Da kan jeg jo bruke de minuttene best mulig, til å se nye ting og skaffe meg inspirasjon.

Han mener at inspirasjon er noe man kan få fra alle steder. Både positivt og negativt, Tinghuset er ett eksempel.

- På Tinghuset inneholder kantinen kalde automater, det er grått og stille.

- Når det er pause i en rettsal, kommer det gravalvorlige menn med svarte kapper og tiltalte med håndjern, det er kjempeautoritært og iskaldt. Det er helt jævlig, som å spise sånn grønn pepperot fra Sushi, en helt ekstrem opplevelse. Det er ikke positivt, men annerledes og gir meg inspirasjon til nye ideer, sier Haug.

Stort spekter

Den iderike mannen holder seg i aktivitet, og nye utfordringer venter stort sett hele tiden.

- Jeg passer på å oppleve nye ting hver dag som fyller meg med ny energi. Jeg hjelper firmaer å arbeide med ideer, firmaer som jobber med alt fra godteri til borreteknologi i Nordsjøen, forteller han.

Han er klar i talen, brennende energisk og oppofrende i sitt arbeid. Det er tydelig at han har boret på en del aggressjon mot alle verdens ideødeleggere. Men nå som han har fått sin søte hevn gjennom boken, er han slettes ikke sint;

- Jeg synes det er flott å jobbe sammen med mennesker som klarer å utvikle ideer etter at jeg har hjulpet dem.

- Det er fantastisk når de klapper for seg selv og er fornøyde. Skikkelig digg!

Eksempler på ideødeleggere:
  • "Jeg vil tro totalbehovet i verden er fem datamaskiner"
    Thomas J. Watson, IBM
  • "Det vil ta år før vi ser en kvinne som statsminister. Det kommer definitivt ikke til å skje i min tid."
    Margareth Thatcher i 1974 (Hun ble selv den første kvinnelige statministeren i 1979)
  • "Alt som kan oppfinnes har blitt oppfunnet."
    Charles H. Duell, sjefen for det amerikanske patentkontoret, 1899.
  • "Telefonen har for mange brister til at den komme til å bli betraktet som et seriøst kommunikasjonsmiddel."
    Western Union, 1876
  • "Vi liker ikke sounden. Grupper som spiller gitar er på vei ut."
    Sjefen for et større plateselskap etter å ha refusert demoen til The Beatles.

    Inspirerende sitater fra boken "Lær å fly":
  • "Det meste er ennå ugjort. Hvilken framtid!"
    Ingvar Kamprad
  • "Fantasi er viktigere enn kunnskap."
    Albert Einstein
  • " Uten omveiene kommer du ikke i mål."
    Harald Eia
  • "Det vanskelige er en bagatell, det umulige er en utfordring."
    Solan Gundersen
  • " Jeg gjør alltid det jeg ikke kan i håp om å lære meg det."
    Pablo Picasso
  • "Om jeg har tusen ideer i året, og bare en er bra, så er jeg fornøyd."
    Alfred Nobel

    Stig Hjerkinn Haug har tidligere gitt ut bøkene:
    Kreativ ABS (2003)
    Lær å fly (2004)
    Bli lys (2005)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen