Kjøkkenet eser ut

En komfyr til 100 000 kroner er ikke utenkelig. Gårsdagens luksus er i ferd med å bli allemannseie på kjøkkenet – også kjent som nordmenns nye showroom.

Publisert Oppdatert
Salget av såkalte bygg-inn-ovner har økt kraftig i Norge i år. Økningen fra i fjor er på hele 28 prosent.

- Bygg-inn har vært veldig populært i våre naboland i mange år, og vi har ventet på at trenden skulle ta av i Norge, sier Erik Andersen, informasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Han tror økningen i salget henger sammen med at mange nordmenn pusser opp sine kjøkken.

- I de eldre kjøkkenmodulene som preger mange norske hjem, er det ikke plass til bygg-inn-ovner og lignende produkter. Men med nordmenns veldige iver etter å modernisere kjøkkenene sine, kommer også etterspørselen etter nye typer husholdsningsapparater, forklarer Andersen.

Luksusprodukter

Kultursosiolog Kjetil Rolness kommenterte nylig i Dagbladet at "...dagens drømmekjøkken er ingen kosekrok. Det er en hangar. Stramt, enkelt, men stort. Veldig, veldig stort. Kjempe-minimalismen er over oss."

De mest kresne bygger digre magasinovner som veier et halvt tonn og koster 100.000 kroner.

- Vi har solgt cirka 50 slike magasinovner fra Aga siden vi startet å selge dem for halvannet år siden. Det er over forventningene, sier Anja Isachsen, daglig leder i Aga Fired Earth Inspiration Store.

Den spesielle ved den digre engelske komfyrene er at den må bygges opp på stedet og at varmen er konstant fordi ovnen "står på" hele tiden.

- Aga-ovnen bruker rundt 220 kwh per uke ved normal bruk, forteller Isachsen - som mener Aga-ovnen gjør matlaging til en livsstil.

Massene følger etter

Med en prislapp på rundt 100 000 kroner, er Aga-ovnene forbeholdt det såkalte "high end"-markedet. Men nordmenns kjøpekraft gjør at det som tidligere ble regnet som luksusartikler er blitt vanlig i breddemarkedet. Det er ikke så mange år siden induksjonsteknologien hadde et svært begrenset marked - men i fjor var hver fjerde komfyr som ble solgt hos Elkjøp med induksjon.

- Den kraftige økningen skyldes mest av alt at prisene på induksjon er kommet ned på et folkelig nivå, uttaler Kim Lomeland, assisterende salgssjef for hvitevarer i Elkjøp.

Tall fra Elektronikkbransjen viser at salget av induksjonstopper har økt med 69 prosent, fra 4676 enheter i fjor til 7879 enheter i år.

Salget av vanlige elektriske topper økte med 21 prosent, fra 13.297 til 16.084. Gasstopper økte med 32 prosent, en wok-topp blir ofte solgt som supplement til den elektriske toppen. Gulvkomfyrer økte med 10 prosent, til sammen ble det solgt 28.837 gulvkomfyrer.

- Også salget av tvillingskap øker, men ikke med så mye som vi hadde trodd. Statistikken viser en økning på syv prosent, sier Andersen.

Showrommet

Forskningsleder ved Statens institutt for forbruksforskning, Ragnhild Brusdal, mener en av forklaringene på nordmenns veldige vilje til å bruke penger på kjøkkenets maskinspark, er at rommet til dels har endret sin funksjon: Det har gått fra å være et bakrom til å bli et showroom.

- Før var kjøkkenet et sted man hentet maten fra, nå oppholder vi oss der, inviterer folk inn dit og da bruker vi mer penger på utstyr og utseende, sier Brusdal.

- Et vanlig resultat av showroom-effekten er større og dyrere maskiner, styrt av et ønske om å vise oss fram fra vår beste side, forklarer hun.


Tekst: Martin Jansen
Foto: Christine Erlbeck
i_183505 i_183511 i_183512

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen