Identitet til salgs

Å kjøpe bolig handler ikke bare om å skaffe seg et sted å bo, men vel så mye om hvilket liv vi drømmer om å leve. Dette vet boligstylistene å benytte seg av når de innreder salgsobjekter.

Publisert Oppdatert
Stadig flere boligselgere velger å benytte seg av profesjonelle stylister før visning, i håp om å tjene mer på salget. Stylistene tilbyr alt fra enkle råd og tips, til å bistå med oppussing, velge farger og tekstiler, eller bytte ut alle møblene. Fellesnevneren er at det handler om å skape gode følelser hos de potensielle kjøperne. Og for å oppnå det, vil stylistene helst gjøre deg som allerede bor i den aktuelle boligen så usynlig som mulig, påpeker Gunn Helen Øye, sosialantropolog og trendforsker ved Prognosesenteret.

- Boligstylistene rydder bort alle personlige ting. Folk som kommer på visning skal ikke føle at de tråkker inn i private sfærer, og ikke se noen elementer av levd liv som de ikke liker. De skal skli inn i miljøet så knirkefritt som mulig. Alt menneskelig er fjernet. Det er ryddig, rent, og lukter ikke bæsjebleier på badet, selv om det er en småbarnsfamilie som bor der, utdyper Øye.

Kreativ psykologi

- Vi kaller det boligpsykologi, sier Thomas Høyer, daglig leder i firmaet WOW boligstyling.

- Her gjelder det å spille på de rette strengene. Folk skal få se boligen på sitt aller mest presentable. Hvis man kommer inn på soverommet og ser dyna som eieren har sovet i den siste måneden, forsvinner drømmefølelsen. Da vil kjøperne rygge unna. Derfor rydder vi bort personlige gjenstander og nøytraliserer boligen så mye som mulig. Kjernen i boligpsykologi er at folk skal se seg selv bo der, og ikke tenke på den nåværende eieren, forteller Høyer.

- Vi ser gang på gang at folk handler bolig ut fra følelser. Hvis den gode følelsen ikke er der i utgangspunktet, må vi skape den, mener Høyer.

Han vil likevel ikke være med på at boligstyling dreier seg om å skape illusjoner.

- Det handler ikke om å dekke over feil, men om å framheve det positive. Mange kjøpere innser nok at boligen var penere da de var på visning enn den er når de overtar, men såpass må folk klare å tenke selv.

Drømmen om det gode liv

- Det kan lønne seg å ha beina på jorda og tenke seg hvordan boligen blir når man bytter ut de lyse designmøblene med sin egen slitte skinnsofa, og legger til litt rot her og der, råder Gunn Helen Øye.

Hun mener stylistene bevisst spiller på folks drømmer.

- En feilfri bolig gir en illusjon om det perfekte liv. Boligstylistene har tatt fatt i drømmen om det estetiske hjemmet som skal skape rammen rundt et lykkelig liv.

Selv synes Øye at stylede boliger gir et upersonlig preg, men har stor forståelse for at mange faller for proffenes knep.

- De får taket på deg med lykke-elementer som duftlys, dempet musikk, lekre håndklær, eller et vakkert dekket bord. Alt dette lokker fram tanker om det gode livet du selv kan ha i boligen.

Lar seg blende

- Folk ønsker å kjøpe seg litt opp. Hvis de ser en strøken bolig, ønsker de ofte å kjøpe den identiteten, sier Liv Ellefsen, daglig leder i stylingbyrået C 360° Kreativ.

- Det er viktig å appellere til sansene. Særlig er vi kvinner litt lettlurte, og har en tendens til å falle for boliger som ser lekre ut. Menn er ofte flinkere til å spørre om tekniske detaljer på visning, men det er jo gjerne kvinnene som bestemmer, mener hun.

I likhet med mange andre stylingbyråer, tilbyr C 360° profesjonell boligfotografering, og stylistene vet hvor fotografen kommer til å stå når bildene til prospektet skal tas. Innredningen skjer med tanke på det. Målet er å få flest mulig til å komme på visning.

- Er det bare lurt å lokke med bilder som gir inntrykk av at boligen er finere enn den er?

- Det er klart at man kan risikere at noen blir skuffet, men jeg har ikke hørt om noen som har klaget. Selv om for eksempel en vidvinkel kan gi inntrykk av at boligen er større enn den er, står jo areal opplyst i boligannonsen, understreker Ellefsen.

I likhet med fotografene benytter også stylistene seg av smarte triks for å få boligene til å framstå som mer attraktive.

- Vi innreder ikke med bokhyller, skap eller TV-apparater. Alle sånne fyllting er borte. Det får boligen til å se større ut, og folk legger sjelden merke til det, sier Ellefsen.

Hun er enig i at mange av de stylede boligene kan se til forveksling like ut.

- Det er en utfordring. Vi prøver å importere en del fra utlandet, fordi møbelutvalget i Norge er lite variert. Men samtidig er det skummelt å skille seg for mye ut. De fleste ønsker en minimalistisk stil, og så lenge det selger, gjør det egentlig ikke så mye at det blir litt likt, mener Ellefsen.

- Folk skjønner at boligen er stylet, men lar seg blende likevel.

Foto: Ivan Tostrup

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen