Tryneboka alle snakker om

Facebook har fått 19 millioner brukere, og herjer nettet.
- Det sier at vi beveger oss over i en digital kommunikasjonstid, sier Ole Petter Nydalen.

Publisert Oppdatert
Nettsamfunnet Facebook har i dag over 19 millioner brukere på verdensbasis.

- Det er en av mange trender, men den føyer seg inn i den overgripende trenden med sosiale medier og communities. Dette er de nye møteplassene og de lar medlemmene holde kontakt med venner i det daglige, forklarer trendanalytiker Ole Petter Nydalen.

Nettsuksess

Både Google og Yahoo har meldt sin interesse for å kjøpe Facebook. Google skal ha kommet med et bud på 15 milliarder kroner, men den unge gründeren Mark Zuckerberg er ikke interessert, skriver Dagbladet.

Facebook er et sosialt nettverk på Internet. Nettstedet ble i utgangspunktet utviklet for universitetsstudenter, men har siden oppstarten i 2004 utviklet seg til et verdensomspennende tilbud. Zuckerberg startet Facebook-eventyret mens han var student på Harvard, der alle som begynte på skolen fikk en kopi av klasselista som gikk under navnet "the facebook."

Her stod informasjon som blant annet navn, fødselsdag og hjemby. I 2004 var "thefacebook.com" ferdig, og i løpet av et døgn hadde 1200 Harvard-studenter registrert seg som brukere. Senere fikk også studenter fra andre skoler enn Harvard tilgang og selskapet Facebook ble etablert. 26.september i fjor ble nettverket åpnet for alle, og i dag har millioner av mennesker verden rundt blitt hektet på nettsamfunnet.

Vennekontakt

Trendanalytiker Ole Petter Nydalen mener at Facebook er en god tjeneste.

- Stedet har en nådd kritisk masse i antall medlemmer, og dermed øker det eksponensielt. Det sier at vi som mennesker, som alltid, ønsker å ha kontakt med våre venner og andre som oss. Og det sier at vi beveger oss over i en digital kommunikasjonstid, forklarer han.

Medlemmer av Facebook kan lage vennelister, fortelle om interesser, vise bilder og sende hilsener. Man får også tilgang til venners profiler. Annonseinntektene holder Facebook ved like, og brukerne får annonser tilpasset interessene som er oppgitt.

- Varig trend

Nydalen tror at trenden vil utvikle seg i fremtiden.

- Jeg tror det vil bli mer visuelle communities, der man kommuniserer med avatarer, det vil si figurer som representerer personer og beveger seg i virtuelle verdener. I tillegg blir det mye fokus på dette på mobil, gjerne koblet med GPS og posisjonering, forklarer han.

Trendanalytikeren er skråsikker på at nettverkene vil vare.

- Facebook kan nok erstattes av noe annet om noen få år, men sosiale medier har kommet for å bli.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning