Tid for [email protected]!

En avslappende julehandel er noen museklikk unna.

Publisert Oppdatert
- Distribusjonen er blitt så bra at netthandelen har utviklet seg til en handlekanal på lik linje med den ordinære vare- og tjenestehandelen, sier Dag Andersen, avdelingsleder med internett som spesialfelt ved TNS Gallup.

- Netthandel er verken et urbant fenomen eller noe bare ungdommer gjør, poengterer Dag Slettemeås, forsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning.

- Dybdeintervjuer viser at unge mødre i distriktene gjerne gjør alle julegavekjøpene på nett, utdyper Slettemeås.

Omsetningstall fra interesseorganisasjonen eforum viser at vi i fjerde kvartal ifjor handlet for nesten fem milliarder kroner på nett - hver måned.

- Vi regner med at tallet vil øke ytterligere i år, sier Agnes Beathe Steen Fosse, daglig leder i eforum.

Billetter og bøker

Andelen av befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester til privat bruk over internett øker. 61 prosent av befolkningen har brukt nettet til å handle i løpet av de siste 12 månedene, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Tilsvarende tall for andre kvartal 2005 var 55 prosent og for 2004 41 prosent. Det er befolkningen mellom 16 og 44 år som i størst grad handler på internett, og menn handler litt mer enn kvinner på nettet.

Av varer og tjenester som blir handlet på internett, er reiser og innkvartering mest populært. Hele 65 prosent av internett-handlerne kjøper eller bestiller nettopp dette. Billetter og bøker er også populære varer å handle på nettet, og begge disse artiklene har hatt en økning i handelen i forhold til 2005.

De vanligste klagene er på varer som aldri kommer - eller leveranse av feil vare.

Menn betaler

De mest populære varekategoriene, foruten reiser, flybilletter og hoteller, er PC-hardware, elektronikk, klær og sko. Varehandelen viser klare kjønnsrollemønstre.

- Netthandelen gjenspeiler interessene, og tallene viser at kvinner handler klær, sko og bøker mens menn handler elektronikk og hardware. Kvinnene har tradisjonelt ligget litt etter når det gjelder betalingsvillighet, og det gir seg gjerne utslag i at kvinnene planlegger og bestiller reiser, men at utgiftene belastes mannens kredittkort, sier Slettemeås.

Han er overbevist om at netthandelen vil øke og tror salg av medisiner kan ha et stort potensial, på grunn av mulighetene for anonymitet. Han tror også innkjøp av matvarer kan bli en suksess på nett.

- 35 prosent av britene handler mat på nett, og jeg tror det kan lykkes i Norge også, bare distribusjonskanalene blir bedre, uttaler Slettemeås.

Merkeklær

- Hvorfor handler vi på nett?

- Tidsklemma er en sterk medvirkende årsak til at folk bruker nettet til å handle. Man sparer både tid og penger, mener Dag Andersen hos TNS Gallup.

- Dessuten åpner det seg en helt ny verden med e-handel, og gjør det blant annet mulig å skaffe merkeklær som ikke finnes i kjedebutikkene her hjemme, sier Slettemeås.

- Slikt er nok ganske viktig for mange.

Foto: Silje Eide i_213183

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen