Sunn sol

Solen er viktig for mer enn humøret, D-vitaminnivået og brunfargen. De varme solstrålene kan nemlig beskytte deg mot kreft og diabetes, konkluderer nye studier.

Publisert Oppdatert
- Sol er en veldig viktig D-vitaminkilde, poengterer Haakon E. Meyer, professor ved Universitetet i Oslo og overlege ved Folkehelseinstiuttet.

Tre internasjonale studier publisert i år tyder på at D-vitaminet er viktig for helsa.

Og det starter allerede før du er født: Ved Southampton General Hospital i Storbritannia, har forskere påvist hvordan kvinner som manglet D-vitamin under graviditeten fikk barn som vokste opp til å ha noe svakere benbygning enn barn av mødre med mye D-vitamin.

I Toronto, Canada, mener forskerne at nok D-vitamin kan bidra til å redusere risikoen for brystkreft. Spesielt viktig er det å få i seg nok D-vitamin i puberteten, mens brystene utvikles, tror forskerne.

En amerikansk studie, gjort ved New England Medical Center, har funnet ut at kvinner med høye inntak av D-vitamin og kalsium har lavere risiko for å utvikle type 2 diabetes.

Riktig bølgelengde

- Det er mye usikkerhet rundt D-vitaminet og dets betydning, presiserer professor Meyer.

- Men det er ingen tvil om at når huden utsettes for sol, aktiveres et forstadium til D-vitamin i huden vår.

UVB-stråler har den riktige bølgelengden som skal til for å produsere D-vitamin. I vinterhalvåret står solen så lavt at UVB-strålene filtreres bort, så da bør vi tilføre D-vitamin gjennom kosten, forteller Meyer.

Ettersom D-vitamin hovedsakelig finnes i fet fisk og matvarer som er tilsatt D-vitamin, er et inntak av disse matvarene eller multivitaminer avgjørende vinterstid. Om sommeren, derimot, produserer kroppen vår D-vitamin svært raskt, bare solen er sterk nok.

- Hvis du daglig soler ansiktet og armene noen minutter om sommeren, og litt lenger om våren, får du tilstrekkelige mengder D-vitamin. Produksjonen av D-vitamin i huden er mest effektiv i begynnelsen, og blir mindre og mindre effektiv jo lenger du er i solen. Man har altså lite å tjene på å ligge og steke seg i timevis, sier Meyer.

Denne funksjonen gjør at du aldri kan få en overdose av vitaminet gjennom solen. Det du risikerer er derimot å brenne huden.

- Svidd hud øker faren for hudkreft, derfor er det viktig å finne en balanse, advarer Meyer.

Mangel hos innvandrere

For folk som er fargede i huden tar det lenger tid å oppnå tilstrekkelig D-vitamin fra solen. Mange innvandrere er av den grunn ekstra utsatt for D-vitaminmangel. Ifølge Meyer skyldes dette forskjeller både i hud og kultur.

- Jo brunere du er, desto lavere produksjonskapasitet. Mange innvandrere har en hud tilpasset mye sol, og det skal mer til for at de produserer D-vitamin. Dessuten pleier ikke folk fra kulturer med mye varme å oppsøke solen i samme grad som oss solhungrige nordmenn.

De ovennevnte utenlandske studiene er ikke de eneste av sitt slag. Også i Norge forskes det på D-vitamin, og neste år kommer resultatene fra det treårige Andenes-prosjektet, der Magritt Brustad er leder. Hun har tidligere skrevet doktoravhandling om D-vitamin i nord.

- Folk i Nord-Norge har et spesielt høyt inntak av D-vitamin gjennom kosten. Derfor har de generelt høyere nivåer enn i Sør-Europa, forteller hun.

- Vi har også sett at folk som fikk mye sol sist sommer, hadde høyere D-vitaminnivå gjennom hele vinteren enn andre.

Dette siste punktet er på ingen måte forbeholdt nordlendingene, påpeker Haakon E. Meyer.

- D-vitaminet lagres i kroppen i ukevis. Du kan leve lenge på sommerens sol, opplyser han.

Så nyt din kaffepause i solveggen i trygg forvissning om at det gjør godt både for kropp og humør. Men husk: Et kvarter i sola er bedre enn en hel dags grilling.

Foto: Øivind Skar

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen