Sprek ferieform

Det er snart sommer og ferietid, men det betyr ikke at du er nødt til å miste den flotte kroppen som du har jobbet så hardt for!

Publisert Oppdatert
Enten du skal på en lang sommerferie, eller bare en langhelg - det er mye du kan gjøre for å holde formen oppe. Til og med toppidrettsutøvere opplever avbrudd i treningsrutinene sine fra tid til annen. Ferie, bryllup, skader eller sykdom kan tvinge oss alle til å ta litt tid til avslapping. Men hvor lenge kan du slappe av, og hvor lite trening kan du slippe unna med og fremdeles beholde formen din?

Følg formen

Rådet er variert og det finnes ikke ett fasitsvar. De fleste eksperter er enige om at det handler om målene du har satt for deg selv, i tillegg til ditt nivå som kroppen har opparbeidet seg til. Om hovedmålet ditt er å holde fitnessnivået ditt stabilt gjennom noen uker med redusert trening, vil moderat trening i 30 minutter hver dag, være nok for deg. Om fitnessnivået ditt er høyt og du ønsker å holde det høyt, må du tilpasse treningstiden din, treningstypen og intensiteten din.

Oppretthold to dager i uken

Du mister fitnessformen din innen to uker om du slutter helt å trene. Når formen din er borte, tar det rundt tre ganger så lang tid å komme tilbake igjen til den samme formen igjen. Studier viser at du kan forebygge dropp i formen i opp til tre uker ved å kjøre intervalltrening ( 70-75 prosent av maksimal hjerterytme) med kun to dager i uken.

Intervall er best

Vanlige mosjonister som må kutte treningen sin i et par uker, kan gjøre dette uten å bekymre seg. Men ikke stopp helt opp å trene. På et minimumnivå, kjør to intervalltreninger i uken med høy kvalitet og høy intensitet i 30 minutter. Dette kan du gjøre i tre uker og du vil da være i stand til å holde på fitnessnivået som du har opparbeidet deg, og du vil kunne gå tilbake til ditt vanlige treningsprogram. Planlegg de to treningsøktene to til fire dager fra hverandre for å få maksimum utbytte. Ikke gjør dette lenger enn tre uker, da vil du nemlig se at formen din minker på fitnessnivået, dette vil ta litt tid å bygge opp igjen.



Flere tips for å holde på formen gjennom en pause:

Planlegg treningen på forhånd gjennom en timeplan

Spør familien eller venner om støtte

Lag en familieøvelse

Trening er det første du gjør når du starter dagen slik at den ikke blir skippet resten av dagen

Tren hjemme eller på hotellet for å spare reisetid

Oppretthold en balansert holdning og nyt variasjonen av kortere treningsøkter

Bruk tiden utenom treningen til å hvile, gjøre andre aktiviteter eller resturere skader



Kilde:about.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen