Sov deg slank

Glem dietter, forbud og hurtige vekttap. Sørg derimot for syv - åtte timers søvn hver natt, og kursen er lagt for et sunnere og lettere liv.

Publisert Oppdatert
Det lyder fantastisk. For godt til å være sant, men faktisk er det de små vaneendringene som på sikt sikrer en slankere linje, skriver nettstedet allekvinner.no.

- Når du begynner å sove mellom syv og åtte timer, fremmer du et vekttap. Fordi søvnen optimaliseres vil nivået for hormonet leptin i kroppen stige, sier ernæringsekspert Per Brændgaard, til danske Ekstrabladet.

Leptin er med å regulere appetitten, så du ikke spiser så mye.

Umenneskelig

Alt for mange slankekurer handler om å "holde ut" og "styre trangen" til mat og sukker. Ikke særlig humant i lengden.

- Som mennesker er vi født med en søt tann. Dessuten har vi en innebygget mekanisme i hjernen som alltid vil forsøke å trekke i motsatt retning. Det vil si, at hvis vi påtvinger oss selv forbud, og hele tiden er "fornuftige" oppstår trangen til å gjøre nettopp det stikk motsatte, sier Brændgaard.

Finnes kun gode vaner

Med bakgrunn i sitt arbeide, har Brændgaard sydd sammen et kurs for folk som vil slanke seg og som også er villige til å legge vanetenkning på hyllen. For eksempel er det viktig ikke å fokusere på vekten, og lære at det kun finnes "gode vaner". Men gode vaner kan ha dårlige konsekvenser.

- Ingen kan kontrollere sin vekt. Den avhenger av mange ting, som for eksempel om du nettopp har spist eller drukket eller vært på toalettet.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen