Sov deg slank!

Lyst til å gå ned i vekt? Legg deg ned med god samvittighet, og sov mer! Kvinner som sover fem timer eller mindre hver natt veier gjennomsnittelig mer enn kvinner som sover syv timer.

Publisert Oppdatert
En studie kalt Nurses Health Study har tatt for seg søvnvanene og vekten til over 68 000 middelaldrende kvinner. Kvinnene var mellom 30 og 35 år da den startet i 1986, og 16 år etter kunne forskerne analysere materialet.

Studien viser at de som sover mindre enn fem timer om natta legger på seg mer en de som sover syv timer. Kvinnene som sov minst hadde 32 % større sannsynlighet for å oppleve en kraftig vektøkning enn de som sov mer. I tillegg hadde de 15 % større sannsynlighet for å bli overvektige.

Søvn hjelper ikke alene

I snitt veide kvinnene som sov fem timer veide i snitt 2,5 kilo mindre enn kvinnene som sov syv timer da studien startet. Når studien var avsluttet hadde kvinnene som hadde sovet minst også lagt på seg i snitt 0,7 kilo mer enn damene som sov syv timer.

Dessverre hjelper det ikke bare å ta seg en høneblund i ny og ne. Forskerne har nemlig kommet frem til at kvinnene som sov lite faktisk spiste færre kalorier enn de som sov lenger, stikk i strid med hva man tidligere har trodd. Derfor er det enda vanskeligere å forstå at de som sover minst faktisk går mest opp i vekt.

-Tidligre studier har vist at bare etter et par dager med lite søvn vil hormonene som styrer appetitten få kroppen til å bli mer sulten, så vi trodde at kvinner som sov mindre faktisk spiste mer. Men vi fant altså ut at de spiste mindre, sier Dr Patel, mannen bak studien.

-Dette kan langt på vei bevise at det faktisk er søvnmengden som er årsaken til vektforskjellen, og ikke appetitt og kosthold som følger med dårlige søvnvaner, sier Patel.

I tillegg til kosthold og appetitt ble også mengde mosjon undersøkt. Forskerne kunne heller ikke her finne noen sammenheng mellom at de som sover mest også trener mest, og at de kanskje av den grunn hadde større sannsynlighet for å holde vekten nede.

Hvorfor?

Hvorfor resultatene er som de er er foreløpig vanskelig å si, og studien gir ingen endelige svar rundt hva som kan være årsakssammenhengene.

-Denne studien gir ikke svaret på hvorfor redusert søvn forårsaker vektøkning, men det finnes noen muligheter som fortjener videre undersøkelser,sier Patel, og legger til:

-Mindre søvn kan påvirke personers basale forbrenning (mengden kalorier du forbrenner når du hviler).

Frem til forskerne finner den egentlige årsaken kan man i alle fall konkludere med at det ikke er usunt å sove litt lenger enn fem timer.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen