Slik stumper du røyken

Fordelene ved å stumpe røyken er krystallklare; bare 20 minutter etter en røykers siste sigarett, senkes blodtrykket og hjerterytmen tilbake til normalen. Likevel er det flere millioner av røykere som synes det er umulig å slutte. Hva er så de beste løsningene på lang sikt?

Publisert Oppdatert
Nikotinavhengighet er svært undervurdert. Professor Chris Bolliger, ekspert ved University of Stellenbosh's (US) Faculty of Health Sciences, sier at avhengigheten av nikotin er så alvorlig for noen mennesker at det kan føles som heroin for kroppen.

Det er flere faktorer involvert i røykeavhengighet enn bare nikotinavhengighet, og de gjør sluttprosessen svært utfordrende. Forskning viser at de fleste eks-røykere holder på sitt løfte etter at de har klart å holde seg unna røyken i over ett år. Ifølge en studie gjennomført av Boston University's School of Dental Medicine, er det bare mellom to til fire prosent av eks-røykerne som gjenopptar uvanen etter en røykfri periode over to år.

Noen røykeslutt hjelpemidler som kan få deg til å stumpe røyken for godt, inkluderer nikotinerstatning terapi (som tyggegummi, inhalerer eller plaster), den nye medisinen Zyban, en kombinasjon av nikotinerstatning og Zyban, Røykesluttprogrammet, eller bare slutte helt ved egen selvhjelp. På listen under, kan du lese og velge den røykesluttmuligheten som gjerne passer deg best;

1. Nikotinerstatninger (NRT):

Ifølge Professor Bolliger, øker all form for NRT sjansene for å klare å slutte å røyke og alle typene av NRT har vist seg å være svært effektive med få eller ingen bivirkninger.

NRT regnes som en midlertidig løsning som skal hjelpe røykere å komme over første kneiken som skal lede til total røykeslutt.

2. Medisinen Zyban:

Den antidepressive medisinen Zyban fåes på resept og er den seneste medisinen innefor røykesluttbehandling. Medisinen virker slik at den øker dopaminet til hjernen som igjen fører til en økt følelse av glede og tilfredshet. Ifølge forskere ved Mayo Clinic Nicotine Dependence Center, har Zyban vist seg å være et effektivt redskap for å hjelpe mange røykere til å slutte og det ser også ut til å motvirke tilbakefall. Likevel er dette bare for en periode, og forskningen viser at etter slutten av første året, var 55 % av Zyban -brukerne i Mayo Clinic studiet fremdeles røykfrie, men etter to år var et like stort antall vendt tilbake til røykevanen.

3. Kombinasjon av mulighetene:

En kombinasjon av røykesluttmulighetene rådgiving, delvis bruk av NRT (tyggegummi eller plaster), eller bruk av Zyban, virker som en effektiv løsning for mange røykere. Forskning viser at 50 % av røykerne er suksessfulle over et halvt år ved bruk av denne terapien.

Dosen av NRT og Zyban varierer etter behov per person, vanlig anbefaling er å ta NRT eller Zyban i tre måneder. Bolliger mener at dersom du ikke klarer å slutte, er det ikke bra å forsøke på nytt med en gang, men heller akseptere at det ikke gikk, og forsøke på ny etter et halvt år.

4. Røykesluttprogrammet:

Ifølge direktøren av Røykesluttprogrammet, Mercia Axon, er nikotinavhengihet bare en liten del av røykeavhengigheten. Hun mener at det viktigste er å fokusere på røykernes endring i den daglige oppførsel.

- De fleste røykere føler en spesiell tilknytning til sigaretten, og Røykesluttprogrammet gir folk muligheten til å takle stresset og hjelpe dem til å rekonstruere følelseslivet deres, forklarer Axon.

Den Internasjonale Røykesluttprogram-gruppen, er spesialisert på å takle følelsesmessige og psykologiske aspekt som røyking involverer. Gruppen baserer seg på å snakke om stresset og følelsene sine med en fast rådgiver, og tanken er at dersom du ønsker å slutte på lang sikt, må du lære å takle følelser og stress på en god måte, uten sigaretter. De første seks månedene er vanskelig for mange røykere, men Axon forklarer at røykere i programmet som føler trangen til en sigarett, skal kontakte rådgiveren sin med en gang det skjer.

5. Slutte ved selvhjelp:

Å slutte på egenhånd er ikke lett, men heller ikke umulig. Største årsak til tilbakefall er generelt at røykeren føler seg bekymret uten sigaretten sin. Andre grunner kan være å savne gleden av å røyke, press fra familie og venner som røyker, eller å føle seg avhengig. Forskning ved Boston Forskere, viser at menn som drikker mer enn fem alkoholbaserte drinker per dag, har størst sjanse for tilbakefall. Å drikke mer enn seks kopper kaffe for dagen, øker også sjansen for tilbakefall.

Boston Forskere foreslår at teknikker som lærer deg takling av stress, som yoga, kan spille inn på om du klarer å slutte å røyke, på egenhånd eller gjennom et røykesluttprogram.

Mennesker som er dedikerte til å slutte å røyke, gjør det lettere for seg selv ved å følge med på dietten sin for å ikke gå opp i vekt, kutte ned på alkohol og koffein inntak for å minimalisere muligheten for tilbakefall.

Kilde: health24.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen