Sjef for en dag

Hva med å gjøre et rollebytte på jobben? Du setter deg i sjefens stol for en dag, og han gjør dine oppgaver “på gølvet”.

Publisert Oppdatert
Her en dag satt jeg på trikken og var ufrivillig vitne til en person som klaget inn sjefen sin til en i andre enden av mobilen. Slik er det jo med mobil i all offentlighet. Og alt med sjefen var feil; de nye ansatte, måten vaktlister ble håndtert, valg av rutiner og vice versa.

Det er en viss dynamikk i at man blåser ut om hvor slitsom jobb, kolleger eller sjef er til sine nærmeste. Men kunne man egentlig gjøre jobben bedre selv? Ønsker man egentlig å styre bedriften med det ansvar det medfører?

Hva med å bytte jobb for en dag?

Å komme inn under huden på virksomheten burde falle i enhver sjefs favør. Og de ansatte vil få økt forståelse for hvilket ansvar som hviler på sjefens skuldre. Giganten McDonalds tilhører de bedrifter som benytter seg av såkalte " omvendt-dager". Og i følge danske Berlingske Tidene er det en økende trend.

Selv om øvelsen kan slå ut på hele spektret av følelsesregisteret, for både ansatte og kunder, så kan det komme mye godt ut av eksperimentet.

Først og fremst er det en glimrende måte for alle ansatte å få økt forståelse for hverandres roller, men også en glimrende måte for sjefen å tilegne seg kunnskap om stabens pluss - og minussider hva angår miljøet, produksjon og tilhørende arbeidsutstyr.

For å fungere mest optimalt bør ikke øvelsen omfatte flere enn 50 personer, mener Caroline Le Moigne fra franske Les Têtes Chercheuses, som har spesialisert seg i å hjelpe virksomheter med byttedager og jobbrotasjon.

- Det gjør det mulig å forbedre virksomhetens prosesser og intern kommunikasjon, hvilket igjen gir bedre produktivitet, sier hun ifølge Berlingske Tidene.

(Kilde: berlingske tidene)

Les mer om kvinners rettigheter og økonomi hos Kvinnesiden.no. i_200244

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen