Servicegenerasjonen

Halvparten av alle nordmenn betaler profesjonelle for å gjøre unna julevasken eller andre praktiske gjøremål. Er vi ferd med å bli en befolkning med stive datanakker og ti tommeltotter?

Publisert Oppdatert
"Nå har vi vaska gølvet, og vi har børi ved. Og vi har sætt opp fugleband, og vi har pynte tre..."

Vent nå litt. Hvem har vasket gulvet, sa du?

- Vi pynter hus, henger opp julegardiner, skifter sengetøy, vasker vinduer, pusser sølvtøy, vasker kjøkken, bad... ramser markedsansvarlig i CityMaid HjemmeService, Charlotte Sagvik, opp.

- Førjulstida er vår travleste periode. Mange tenker først på julegavene, og når de er ferdigkjøpt, har folk lite overskudd igjen til å vaske taket, rense stekeovnen og skrubbe badekaret.

Latskap

CityMaid er ikke de eneste som de siste årene har tjent gode penger på at nordmenn ikke vil gjøre praktiske gjøremål selv.

Ifølge en undersøkelse MMI har utført for Postbanken, betaler halvparten av oss andre for å få utført enkle tjenester. De vanligste er dekkskift, håndverkertjenester som maling og snekring, bilvask, barnepass og vaskehjelp.

- Vi som moderne mennesker er villige til å betale for arbeid vi ikke gidder å gjøre selv, opplyser forbrukerøkonom i Postbanken, Ellen Dokk Holm.

Hun forteller at det har skjedd en stor holdningsendring i hva vi kan tillate oss av tjenestekjøp.

- Før var du ikke en ordentlig husmor hvis du ikke ordnet opp hjemme. I vår undersøkelse svarer nitti prosent at det er greit å kjøpe tjenester for å lette hverdagen.

Særlig er det de i aldersgruppen 25-39 år som er positive til kjøp av tjenester. Oslo-folk kjøper flere tjenester enn andre. Og ikke overraskende øker kjøp av tjenester med inntekt.

- Bedre økonomi er helt klart en årsak til at mange tar seg råd til hjelp med praktiske gjøremål. Dårlig tid er en annen, forklarer Dokk Holm.

En tredje årsak er latskap. En tredel oppgir at de overlater bilvasken til andre fordi de ikke gidder selv.

Eller er det kanskje frustrasjon over manglende ferdigheter og ikke latskap som driver oss?

Det er nemlig mer tid på jobben de fleste prioriterer å bruke tiden de får til overs ved kjøp av tjenester på - noen må jo tjene penger til å finansiere gartneren, vaskehjelpen og sykkelreparatøren.

Heldigvis kommer mer tid med familien som en god nummer to.

Dokk Holm ser flere positive sider ved å kjøpe tjenester.

- Praktiske gjøremål er årsak til mange krangler i de tusen hjem. Mange har dessuten huslige prosjekter de har holdt på med i årevis. Ofte er det bedre å bruke arbeidstiden på det en kan i stedet for å streve med sine ti tommeltotter.

Hjelpesløshet

Sykkelreparasjon er et av områdene mange nordmenn har mistet grepet om.

- Om folk kommer for å lappe sykkeldekk?! Folk kommer bare for å få dem pumpet skal jeg si deg. Vi har flere innom for å få pumpet sykkelen hver eneste dag, sier Bjørn Melgård som har drevet sykkelverksted i årevis.

- For tredve år siden var det nesten ingen som gikk til reparatør for å lappe dekk. Handymanen er nok en utdøende rase. Men til folks forsvar må jeg si at dagens sykler er mer kompliserte enn de var for noen tiår siden, trøster han.

Oppskriftene på julekaker skulle imidlertid være uendret.

- Vi selger mye mer julebakst enn for noen år siden. Årsaken kan jeg bare spekulere i. Det er vel kanskje den berømte tidsklemma, sier Eivind Topper i Baker Hansen.

De gamle plasseres på gamlehjem og barna i barnehagen. Polakker settes til husvasken og konditorer til kransekakebaksten. Hundeluftinga går til hundeservice og handlinga til personlige shoppere.

Står vi i fare for å få en generasjon som står rådville når sykkelen har punktert eller sølvtøyet skal pusses?

Ellen Dokk Holm vet råd.

- Undersøkelser viser at halvparten av dagens barn og unge trenger ikke bidra med noe for å få ukelønn. De kan ha godt av å lære seg å vaske vinduer og rake løv, mener hun.

Så hvorfor betale for vaskehjelp, når du kan få barna til å ta julevasken?

i_236338

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen