Push deg selv!

Om du ikke føler du får noe ut av treningen din, kan det være at du ikke trener effektivt nok. Vi gir deg seks tips for bedre trening.

Publisert Oppdatert
Har du lyst å gå ned noen kilo? Du trener ofte men føler gjerne at vekten står på stedet hvil? Det er mulig du ikke trener hardt nok og kroppen din har vent seg til ditt behagelige tempo. Nedenfor kan du lese hva du kan gjøre for å få fart på vektnedgangen!

Gå gå gå

Du brenner kanskje ikke kalorier i sneglefart, likevel er sakte men sikkert riktig tempo for mange av oss. For hvert kvarter vil du brenne 100 kalorier, nesten det samme som hvis du skulle jogget lik distanse. Du ville kommet deg lenger og kjappere frem dersom du har hatt mer fart, men det er også større sjanse for at du ikke vil orke i lengden, og du kan bli lettere skadet.

Rask muskeltrening

Om du kjører på med noen ekstra treningsrunder i uken, bygger du muskler, brenner flere kalorier og høyner forbrenningen din. Hvis du liker å gå, varm opp først, så tar du seks eller flere runder med løping eller rask gange i to minutter kombinert med to minutter rolig gange. Avslutte med å trappe ned. Du kan bruke dette treningsmønsteret om du svømmer, sykler, står på rulleskøyter eller noe annet du liker. Men du må begrense deg og ikke overdrive treningen da dette kan føre til skade. Hold deg derfor til maks to slike intervalltreninger i uken.

Fordele jevnt

Unnskyldning nummer en for ikke å trene: Har ikke tid. Likevel er dette ikke en særlig god unnskyldning dersom du fordeler treningstiden din i to, tre eller kanskje fire miniøkter for dagen. Forskning viser at du vil forbrenne like mye kalorier om gjør all treningen samtidig eller deler den opp i flere omganger. For eksempel kan du gå deg en ti minutters tur før du skal på jobb, gå opp kontortrappene i ti minutter før du spiser lunsj, eller danse til favorittsangene dine i ti minutter mens du venter på at kveldens middag varmes opp!

Morsom trening

Hvis du mikser inn litt uvanlig trening i rutinene dine, noe som du vanligvis ikke ville regne som "mosjon", vil dette hjelpe deg å forbrenne flere kalorier hver dagen! Tror du ikke på det? Noen eksempler er: vindusshopping i ti minutter brenner 35 kalorier, en kjapp løpetur ut i hagen for å plukke ugress forbrenner 60 kalorier. Passe babyen din og leke med ham/hun rundt i huset (eller være barnevakt for noen andre) i fem minutter, brenner 40 kalorier. Skippe heisen og gå opp en etasje, brenner 16 kalorier mer! Synger du "We are the World" på en karaokebar, brenner dette 20 kalorier!

Mer vekt

Bruk mer motstandsvekt under treningen din. Du behøver ikke dedikere livet ditt til gymmen, eller lenke deg fast til benkpressen. Alt du behøver å gjøre er 8 til 12 øvelser per trening, to ganger i uken! Hvert kilo med muskler du bygger opp i kroppen din, hjelper forbrenningen din med mer enn 50 kalorier om dagen. Tenk over at 30 til 40 minutter av din tid, vil hjelpe deg å bygge en sunnere kropp.

Finn noe som passer for deg!

Jo morsommere du har det under treningsøktene dine, jo større er sjansene for at du vil fortsette med det! Så let etter en treningsform som du elsker og gjør dette til din type trening. I bunn og grunn er det ikke den ene harde treningsøkten som gjør at du forbrenner kalorier. Det er den type trening som du faktisk gjør hver dag!



Kilde: ivillage.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning