Norges nye mediemogul

Orkla Media-oppkjøper David Montgomery har tall på hvor mange han mener er overtallige i selskapet. Han vil bare ikke si det; men påstår at Mecoms strategi er endret.

Publisert Oppdatert
Det plinger i heisen i syvende etasje i konferanseavdelingen på Grand Hotel i Oslo. Ut stiger mannen som nå kjøper Orkla Media, tett fulgt av et par rådgivere fra Gambit.

Vi har fått en halvtime med mannen de sier kan få temperaturen i et rom til å synke med 10 grader bare ved å entre det. Akkurat denne formiddagen hadde det faktisk vært ganske behagelig. Ved første øyekast virker den gryende mediemogulen David Montgomery oppsiktsvekkende lite skremmende. Men vi har hørt historier om ulver i fåreklær før.

Redde

- Hvordan påvirker den negative omtalen deg?

- Jeg har sett dette før. Det var ganske opphetet i Berlin også (da Mecom kjøpte Berliner Verlag, red. anm.). Karakteristikkene stammer fra tidlig på 90-tallet, da jeg måtte si opp en rekke journalister og andre ansatte for å redde Mirror-gruppen. Siden jeg hadde journalistbakgrunn var mange av de som mistet jobben venner av meg. Det ble sett på som et svik, men det var nødvendig for å overleve. Ryktet har heftet ved meg siden. Men vi reddet selskapet, og skapte over tid flere arbeidsplasser enn de vi mistet. Uten at man får noen kreditt for det i ettertid, sier Montgomery med et vagt smil om munnen. Et smil som til stadighet dukker opp når han avslutter resonnementer.

Uansett; det er et faktum at ansatte i Orkla Media er skeptiske til iren. Mange er redde. For en fremtid de ikke kjenner, for en jobb som kan ryke. For Montgomery viker ikke en tomme på kravet om at lønnsomheten skal opp. I dag har Orkla Media en driftsmargin på rundt 10 prosent. Montgomery vil ha 15 prosent. Selv vil han ikke bekrefte tallet, ei heller si hvor lang tid ledelsen får på nå målene de nye eierne setter.

- Det finnes da heller ikke noe lønnsomhetsmål som passer for alle bedriftene i Orkla Media. Utgangspunktene er ulike, og det vil også resultatene være. Men det er klart vi har som ambisjon å øke profitten totalt sett. Forbedringsprosessene er det ikke jeg som skal diktere. Det blir opp til toppledelsen i hvert enkelt land og ledelsen i hvert enkelt mediehus, sier Montgomery, og legger til:

- Jeg regner med at redaktørene og direktørene føler seg utfordret til å gjøre det bedre.

- Har du noe tall på hvor mange Mecom mener er overflødige i Orkla Media?

- Det ville jo være dumt av oss ikke å ha dannet oss et bilde av effektivitet og inntekter. Men det er ikke vi i Mecom som skal utarbeide og implementere de konkrete planene, svarer Montgomery.

Tall vil han ikke ut med.

Kortsiktig?

Mecom ble etablert i 2000 som et private equity-selskap. Hensikten var å investere i ulike medieselskaper, med fokus på å hente ut kortsiktige gevinster. Nå insisterer Montgomery på at selskapet har endret fokus, og har en langsiktig strategi som medieeier.

- Vi skal ivareta avisenes egenart og de kulturelle forskjellene mellom de ulike landene. Men på infrastruktur er det fortsatt mye å hente, sier Montgomery, og nevner spesielt trykk og software. Her er det penger å spare, mener han.

Orkla Medias kommende eier har allerede lovet at han ikke skal stykke opp og selge selskapet i småbiter. Han insisterer også på at han ikke kommer til å legge ned konkurranseutsatte aviser for kortsiktig profitt.

- Vi er store og sterke nok til å omdisponere ressurser for å ta de fightene.

Kvalitet

- Hvorfor var det så viktig for dere å kjøpe nettopp Orkla Media?

- Kvaliteten på avisene, svarer Montgomery kontant.

- Til syvende og sist er det kvaliteten på produktene som teller. Vi har hatt et industriperspektiv i denne saken, som gjør at vi ser flere verdier i selskapet. Jeg mener at Orkla Media eier enkelte aviser som er helt i verdensklasse, og som kan utvikles videre. I tillegg har man en rekke små lokalaviser med fin kvalitet. Hadde vi bare sett på tallene kunne resultatet blitt et annet.

- Dere endte opp som eneste budgiver i siste runde. Gir ikke det grunn til ettertanke?

- Jeg forstår at enkelte ble urolige. Papiraviser er ikke akkurat på moten om for tiden, og konkurransesituasjonen i Danmark er forverret. Men jeg har tillit til at ledelsen i Orkla Media - med den rette støtten fra eierne - kan klare dette.

- Du forventer bedre resultater enn den sittende Orkla Media-ledelsen har levert. Er det da riktig å bygge den videre satsningen rundt den nåværende ledelsen?

- Jeg mener toppledelsen i Orkla Media er fullt i stand til å bringe selskapet videre, sier Montgomery.

Forundret

David Montgomery sier han vil bygge videre på mediehusstrategien til Orkla Media, der de tradisjonelle papiravisene også satser på internett, tv, radio og andre "nye" publiseringsplattformer. Han har tro på merkevarene.

Likevel er det mange som er forundret over at Mecom fikk tilslaget på Orkla Media. Da Orkla offentliggjorde at de søkte etter en partner til media-divisjonen, var en av begrunnelsene at selskapet måtte styrke seg innen digital sektor, og da spesielt på internett.

Om Montgomery sies det at han er en ekstremt dyktig avismann, og at det er i det tradisjonelle printmediet - ikke i den digitale verden - hans kunnskap og interesse ligger.

- Jeg mener vår historie viser at det ikke er riktig, sier Montgomery, og viser spesielt til Mecoms engasjement i Africa Online.

Orkla Media har de siste årene bygd seg opp til å bli en aktør også på det nasjonale internettmarkedet. Både gjennom rent kommersielle satsninger og redaksjonelle nettsteder.

- Er dette i tråd med din visjon for selskapet?

- Det er ikke snakk om å forstyrre den utviklingen. Jeg ønsker å se mange nye ideer - og prøve de ut. Det er den eneste måten å lære på. Men det er viktig også i en slik prosess å se etter mulige synergier med de eksisterende mediehusene, sier David Montgomery.

Snart er han blant de mektigste menneskene i norsk mediebransje. Han sier selv at han skal bygge et europeisk mediekonsern med utgangspunkt i Orkla Media. Driften skal styres fra Oslo, iallfall i denne omgang. Selv holder Montgomery og hans fem-seks Mecom-ansatte til i London.

Oppkjøpet av Orkla Media er blitt kalt historien om en mygg som spiser en elefant. Og det later jammen til at Montgomery får det hele ned.

Foto: Christine Erlbeck

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen