Kvinner gjør mer

Nye studier viser at kvinner sover mindre enn menn, stresser mer og har flere oppgaver å gjøre samtidig enn det menn har. Ikke rart vi sliter med energien!

Publisert Oppdatert
Er du trøtt av å være trøtt? Det går ikke kun ut over produktivitet og gleden i livet ditt, men også andres. Det er ingen hemmelighet at du kan bli en skikkelig kjerring når du er sliten.

Samle krefter

Men det er heller ikke rart at kvinner har større sjanse enn menn for å bli sur og grinete når de er trøtte. Som flere nye studier viser, får kvinner mindre tid til å sove og stresser mer enn menn fordi de har flere oppgaver i hverdagen.

De fleste skulle ønske at vi kunne grave frem mer energi i løpet av en dag. For å bli mer våken sier eksperter at du må bevege deg mer, spise riktig, stresse mindre og sove mer. Lettere sagt enn gjort tenker du kanskje. Men det skal faktisk bare noen få justeringer til i rutinene for å samle flere krefter til hver uke.

Så sett i gang og samle krefter, da er du nemlig klar for sommeren, ferie og lange dager med familie og venner!

Spis bedre

Eksperter anbefaler at du først og fremst får i deg mye frukt og grønnsaker i løpet av en dag om du vil begynne å spise litt bedre. Få et skikkelig energikick bare ved å putte i deg litt vitaminer og mineraler fra enten gulerøtter, blåbærsmoothie, bananer, appelsiner, selleri eller hva du enn måtte like!

Vi vet at å spise fem eller seks små måltider hver dag, kan hjelpe blodsukkeret og gi deg et konstant påfyll med drivstoff. Om du prøver å spise frokost, lunsj, middag og to små mellommåltider vil kroppen din få i seg riktig miks av proteiner, karbohydrater og fett og det vil bli få svingninger på blodsukkernivået ditt.

Visste du at å ta Vitamin B også kan gi deg mye energi? Eksperter sier at å spise B vitaminer er som å fylle olje på bilen. Få B vitaminer fra renskåret storfekjøtt eller svinekjøtt, fisk, bananer, nøtter eller frø.

Spiser du et eple, pære eller en appelsin vil få i deg svært mange vitaminer, mineraler og antioksidanter. De gir deg også en god dose fiber som holder deg sunn og hjelper på fordøyelsessystemet ditt.

Drikk opp

Ta deg mange slurker med vann i løpet av en dag. Næringstoffer fra maten finner lettere frem i kroppen om du skyller den godt ned med vann eller sukkerfri væske ofte.

Visste du at du at å sjekke fargen på urinen din kan fortelle deg om du har drukket nok eller ikke? Eksperter forteller at lys eller blek urinfarge bør være målet ditt for hver dag. Er urinen mørkere betyr dette at du ikke har fått i deg nok væske, og du kan føle deg dehydrert.

Forsøk å drikke mye i løpet av en dag, ha gjerne med deg en vannflaske med sugetupp så du lett kan ta deg en slurk ofte. Synes du det er kjedelig med bare vann, kan du få i deg væske gjennom grønn te som i tillegg inneholder mange antioksidanter.

Sov søtt

Vi vet at 7 til 8 timers søvn i strekk hver natt vil hjelpe deg å føle deg uthvilt og klar for neste dag. Men eksperter sier at det ikke er nødvendig å tro at om du får for lite søvn i ukedagene, skal du ta det igjen i helgene, det går dessverre ikke!

Men visste du at å dusje før du legger deg kan hjelpe deg å sove godt om natten? Det har lenge blitt gjort studier på at et varmt bad eller en varm dusj kan få personer til å sove bedre. Nå viser nye studier derimot at det hjelper med en kald dusj. Studier gjort på dyr forteller at å kjøle ned hodet, samt hjernen, resulterer i en dyp REM-søvn.

Har du liten tid i hverdagen kan du prøve en kjapp lur. Forskere har funnet ut at, som i nattesøvnen,kan en lur kan hjelpe deg å fordøye informasjon og sette fart på læreprosessen i hjernen. Forskerne har enda ikke funnet ut om det svarer seg best å ta en lur midt på dagen eller på ettermiddagen for å kunne få sovet godt om natten, men de vet at det svarer seg med en hvil på 30 minutter eller en time.

Slutt å stresse

Livet er fullt av stress, derfor er det så viktig å ta en liten stund hver dag helt for deg selv for å glemme alt kaoset rundt deg.

Vi vet at å jobbe for mye kan gjøre at du føler deg trøtt og mørbanket. Men visste du at å ta vare på den indre roen i kroppen vil hjelpe deg gjennom hver eneste dag, og at kun ti minutter er nok?

Ikke tenk på det som å kaste bort tid, vi kvinner kan nemlig lett bli bekymret for å ikke få gjort alt det vi skal i løpet av dagen. Men å sitte alene med en tekopp i hendene og stillhet rundt deg, å meditere eller til og med be, kan skubbe bort tyngende tanker. Prøv å skru av lyd og lys, for eksempel inne på kontoret ditt, på pauserommet eller i bilen din, ta deg en pause og samle tankene dine. Sett deg i parken, eller et annet sted du liker deg og les en god bok eller se på vinden som blåser i trærne. Kjenn hvor godt det er å være alene!

Å være positiv vil ikke bare glede dine medmennesker, men det vil gjøre en enorm forskjell på deg! Om du prøver å snu litt på holdningen din og se på løsninger og positive utganger i negative situasjoner, vil du faktisk kjenne deg helt fantastisk! Eksperter forteller nemlig at hver eneste negative tanke du har i hodet ditt, tapper deg for energi. Når du endrer tankegangen din, endrer du faktisk din egen energi og din egen virkelighet.

For å skifte tankegang, prøv å bruke fem minutter hver dag på å være takknemmelig for alle de gode tingene i livet ditt. Istedenfor å sammenligne deg med andre mennesker med større formuer, sammenligne deg med de som har mindre enn deg.

Bevege deg

Det er bare til å hoppe rundt, riste på rumpa, danse, hva enn du vil - bevege deg!

Vi vet at å tøye ut, bøye deg, løpe, å gå eller andre aktiviteter som får hjerte til å slå raskere, hjelper på å frigjøre endorfiner i kroppen, noe som gjør deg gladere, yngre, mer lykkelig og sprek.

Men visste du at bare det å tenke på treningen din annerledes, kan påvirke energinivåene dine i kroppen? Forskning viser at kvinner som er mer fornøyde med aerobictreningen sin, har større sjanse for å få mer energi etter treningen enn de som ikke tenker over det så mye. Så neste gang du skal være med på en gruppetrening, tenk på hvor godt og gøy det er, så skal du merke at du får mer energi etterpå!

Få mer energi ved å ta en kjapp gåtur på ti minutter, eller ha sex! Det er ditt valg, enten du vil løpe alene eller elske villt med kjæresten din! Uansett vil hormonene dine bli storfornøyde og du vil kjenne at du vokser deg gladere, mer avslappet og klar for en ny hverdag.



Kilder:International Journal of Medical Sciences, health.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen