Klassisk bilferie

Noen ganger tror du knapt at livet kan bli bedre. Som når du kjører en klassisk gammel sportsbil på de skotske landeveier. Det er da du får motorstopp midt i en rundkjøring.

Publisert Oppdatert
Vi kunne leid en småbil til en firedel av prisen. En romslig familiebil til under halvparten. Men Skottland skal oppleves i en klassisk britisk sportsbil, mener vi, og skaffer oss i stedet en 32 år gammel MGB. Prisen er 8400 kroner for 6 dager. Da er fri kjørelengde, forsikring og transport til og fra flyplassen i Edinburgh inkludert.

- Skal vi pakke en piknik-kurv for dere, spør Alex Stewart, som driver utleiefirmaet Caledonian Classics i Dollarbeg, nær Stirling, sammen med samboer Tanya Worsfold.

Solen stråler, to hunder løper lekent rundt i det grønne gresset og det rumler faktisk litt i magen. Vi takker likevel nei, ivrige etter å komme oss ut på den skotske landeveien. Men noen tips om flotte veistrekninger tar vi med oss, før vi etter en kort introduksjon fyrer opp de 100 gampene under panseret, og setter kursen mot St. Andrews. En by som med sine to nydelige strender og avslappede atmosfære er et ypperlig sted for å få kroppen i feriemodus.

Kilt og haggis

Skottland er kilt, sekkepipe, whisky og haggis. Greit nok, men det er også et nærmest perfekt land for en bilferie. Så sant du klarer å overvinne frykten for å kjøre på "feil side" av veien. Og det bør du. Fjellsidene er grønne og vakre, her er aldri langt til en idyllisk innsjø og hver en liten landsby har en historie å fortelle - og alltid en innbygger som er villig til å fortelle den. Det er mulig skotter er gjerrige på penger, men få er rausere når det gjelder å gi av seg selv til besøkende.

- Dere kan ikke drikke øl her ute, sier en mann som må ha hatt sin ungdomstid i de harde 30-åra.

En smule perplekse setter vi fra oss ølen, og titter forundret på den gamle skotten. Det er først når kona ler så hun nesten mister balansen mellom krykkene, at vi skjønner at det hele var en spøk. Det eldre ekteparet humrer videre langs fortauet i den vesle landsbyen Crail, og ønsker oss god ferie. De så det vel på oss.

Er whisky viktig på turen, er Elgin et naturlig sted å bli et par dager. I dette område ligger rundt halvparten av alle whisky-destilleriene i landet, og de fleste tilbyr gratis omvisning og prøvesmaking. Fra Elgin er det ikke mer enn en times kjøretur til Inverness i nordenden av legendariske Loch Ness. Har du tid, bør du unne deg turen rundt hele innsjøen - ikke bare kjøre hovedveien A82 langs vestsiden. På motsatt side snirkler nemlig en smal liten vei seg langs vannkanten. Får du lyst på en dukkert, er det bare å kjøre til siden og hoppe uti. Praktfullt.

- Happy car

Litt må du ofre om du satser på veteranbil-ferie. Komforten er ikke som i en moderne bil, og her er intet klimaanlegg. Til gjengjeld kan du på under ett minutt legge ned hele taket, og nyte naturens eget friskluftanlegg. Bagasjeplassen er heller ikke imponerende.

- It'a a happy car, mener Tanya Worsfold om MGB-en

Og "happy" er akkurat det den gjør oss også. Merkelig nok finnes det ikke mange biler av denne typen i Skottland. Følgelig får vi mye oppmerksomhet. Ikke av den typen du får om du ankommer i en knallrød Ferrari. MGB-en er ikke en "fingrene av fatet"-bil. Den er en kontaktskaper. Den gir deg nye venner.

Og den gjør ikke minst transporten mellom to steder til en vel så stor del av ferien og opplevelsen som de plassene du besøker. Den jevne duren fra motoren, duftene fra naturen og vinden som puster deg i nakken - det er som terapi for en sliten sjel.

- Ah, det er så utrolig vakkert her, så vi bare tøffer sakte av gårde, sier Jan Brus fra Eskilstuna i Sverige, og myser mot den varme ettermiddagssolen.

Han og kona Marietta fra Eskilstuna utenfor Stockholm er på ferie i sin ildrøde MGA fra 1958 sammen med venneparet Mats og Ingegerd Byman. Klokken er 16, og svenskene har tenkt å finne seg et overnattingssted for kvelden. Det har ikke vi. For ikke noe er som å nyte solnedgangen i 70 km/t i en åpen sportsbil.

Motorstopp

Det er selvfølgelig akkurat når vi føler at livet ikke kan bli stort bedre at det skjer. På vei inn i en sterkt trafikkert rundkjøring utenfor Inverness kutter motoren tvert. Køen hoper seg opp bak oss, og etter gjentatte vridninger med tenningsnøkkelen er det bare å jumpe ut og dytte bilen til siden. Godt hjulpet av noen motorsyklister, hvorav den ene nettopp hadde hatt en enda tøffere opplevelse: Fordekket punkterte mens han kjørt i 100 km/t.

- Det var nære på. Dette krysset må være forhekset, sier han - og ser faktisk ut som om han mener det.

Vi er ikke fullt så overtroiske, og slår nummert til AA - britenes svar på NAF - i håp om at de kan kurere vår følgesvenn.

En time senere er Gordon Shaw på plass. En rørslig kar, med et mål for ettermiddagen: Få MGB-en til å kjøre for egen maskin igjen. Gordon sjekker alt, i motorrommet, under bilen - til og med i bagasjerommet. Alt for å se om han kan finne årsaken til at alt liv forsvant på et blunk.

- Elektrisk, sier han plutselig. Dette er definitivt en elektrisk feil.

Vi har allerede pakket all bagasjen ut av bilen og begynt å legge en kriseplan for resten av turen, når Gordon finner løsningen. En liten svart bit til fordeleren, som han påstår at han har hatt liggende i bilen i 30 år, er akkurat det som skal til for å få motoren til å male igjen.

- Det er sånt en må kalkulere med når en leier en 32 år gammel bil, sier Tanya Worsfold, når vi returnerer til Caledonian Classics.

- Men heldigvis er feilene nesten alltid bagatellmessige, hevder hun.

- Det tar bare en time eller to før bilen er på veien igjen.

FOTO: Christine Erlbeck

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning