Kcal – kcal ikke

Det er ikke ett fett hva du velger. Du kan spare mange kalorier på plukke produkter som bare ser litt annerledes ut enn de du er vant til.

Publisert Oppdatert
- Så mye som fem kilo i året kan du miste om du får i deg 100 kilokalorier (kcal) mindre per dag. Dette vil ikke koste deg noen store anstrengelser, bare du tenker litt på hva du putter i munnen. Bytt ut kaloribombene med mindre kraftig kost, så får du en god start på et lettere liv, råder Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS.

- Smarte valg har ikke noe med slanking å gjøre, presiserer hun.

- Men velger du lettere alternativer, sparer du på det mettede fettet du ikke trenger. Du vil se klare resultater over tid om du klare å velge smart, lover ernæringseksperten.

Nesten identiske pakninger

For eksempel: Tine har en yoghurtvariant kalt Nyt som kan se relativt sunn ut, siden den inneholder ekstra mye bær. Aberet er at den også inneholder mye kalorier. Nyt gir 155 kcal per beger, mens Mild & Lett, som kommer i nesten identisk pakning, inneholder 95 kcal.

- Dersom du spiser yoghurt hver dag, og du bestemmer deg for å bytte den fete med en lettere variant, vil du spare 21.900 kcal i løpet av ett år, påpeker Bugge.

Dette svarer til den energien du forbruker ved å gå 273 kilometer - eller i 45 timer (6 km/h for en person mellom 70 og 90 kg).

10 dagers matinntak

Også på andre valg er det mange kcal å spare:

* Dersom du pleier å spise muffins en gang i uken, og du bestemmer deg for heller å velge kokosboller, vil du spare 24.440 kcal i løpet av ett år. Det svarer til 10 dagers totalt matinntak for en gjennomsnittlig norsk kvinne.

* Dersom du pleier å spise kornblanding til frokost fem ganger i uken, og du bestemmer deg for å bytte ut den søte fete med en sunnere variant, vil du spare 14.500 kcal i løpet av ett år. Det kan spare deg for to ekstra kilo på kroppen.

* Dersom du spiser middag med kjøttdeig to ganger i uken, og du bestemmer deg for heller å velge karbonadedeig, vil du spare 9360 kcal i løpet av ett år, som er enda ett drøyt kilo kroppsfett spart.

For ordens skyld: En voksen person forbrenner mellom 2000 og 3000 kilo kcal pr. dag.

- Tar du bare én stor muffins, fyller du på med hele 640 kcal, påpeker Kari H. Bugge.

- Det er like mye som en hel middag

FOTO: Chris Erlbeck i_244999

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen