Grønt godt for hjertet

At det er sunt å få i seg grøntfôr er ikke noen stor nyhet. At et kosthold bestående av mye grønnsaker kan forhindre opphopninger i fettlagrene i blodårene er ikke så godt kjent.

Publisert Oppdatert
Forskere fôret en gruppe mus med en diett bestående av 30 % grønnsaker, og en annen gruppe med en diett uten grønnsaker. Resultatene var entydige. Grønnsaksgruppen hadde 38 % lavere sannsynlighet for å få åreforkalkede blodårer enn gruppen med den ordinære dietten. Forskerne mener at også mennesker kan oppleve de samme fordelaktige bivirkningene av et høyt frukt- og grøntinntak.

-Det er bevist at mennesker som spiser mye frukt og grønt har lavere risiko for å få hjerte- og karsykdommer, sier forsker Michael Adams, mannen bak studien.

Samtidig må man også ha i bakhodet at mennesker som har et sunt kosthold også kanskje lever sunnere på andre plan, som trening, fritidsaktiviteter og alkohol- og tobakkinntak.

Forskerne valgte derfor å bruke mus i forskningen, siden forsøksmus ikke har for vane å ha mange usunne fritidsaktiviteter eller ha høyt inntak av alkohol eller tobakk.

106 mus ble undersøkt

53 mus fikk servert en diett uten grønnsaker. Den andre gruppen bestod av 54 mus der dietten var lik, men 30 % ble erstattet av grønnsaker. Grønnsaksblandingen bestod av broccoli, erter, grønne bønner, mais og gulrøtter.

Alle musene levde under samme forhold, og begge gruppene hadde like bevegelsesmuligheter. Forskerne mener derfor at mengden fysisk aktivitet ikke skulle ha noen innvirkning på resultatene.

Årsaken til resultatene kan være mange, men flere forskere mener det er det høye innholdet av antioksidanter i grønnsakene som utgjør forskjellen. Uansett årsak, alle er enige om at et innhogg i grønnsaksdisken er sunt, så kos deg med meloner, jordbær, nykål og friske gulrøtter, hele sommeren gjennom.

Kilde: healthday.com

Foto: dreamstime.com

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning