God gravid-mat

Noen får panikk, andre slakker for mye. Vi viser deg hva du kan spise når du venter barn.

Publisert Oppdatert
Legene forteller at det er viktig å ikke bli for opphengt i dietten når du går gravid. Det er likevel lurt å spise sunt fordi det kan hjelpe deg gjennom dager du er ekstra trøtt og sliten, og dessuten gjøre barnet i magen din mer rolig og fornøyd.

Du og babyen

Det er ikke sikkert du behøver å gjøre de største endringene i matveien når du går gravid, de fleste leger råder deg til å spise etter apetitten din og forsøke å spise en rekke kvalitetsmat for å sikre deg at du får i deg riktig kost som både du og din voksende baby trenger.

Derfor bør du hver dag ta sikte på å spise noe fra hver av følgende matgrupper:

Frukt og grovt

Frukt og grønnsaker - forsøke å spise mer enn fem porsjoner med frukt og grønnsaker per dag.

Bruk hvilken som helst type; fersk frukt, frossen, tørket, hermitert i naturjuice, eller ren fruktjuice.

Husk at ett glass med fruktjuice kan telles som fem eller flere porsjoner med frukt, uansett hvor mange glass du drikker.

Brød, frokostblanding, ris, pasta, poteter bør være hoveddelen av måltidene dine.

Fullkorn frokostblandinger, grovt brød og brun ris inneholder mer fiber og vitaminer og metter bedre.

Hvitt og rødt

Kjøtt, fisk og andre alternativer som inneholder protein og jerntilskudd, er gode kilder til en sunn graviditet. Dette er lurt å spise to ganger for dagen. Du kan mikse inn rødt kjøtt, kylling, fisk, egg, nøtter og bønner.

Melk

Melk og melkeprodukter er en viktig kilde til kalsium. Forsøke å fordøye et glass med lett eller skummetmelk hver dag, 30 gram med ost, en yoghurt eller en bolle med lettmelk pudding.

Lette melkeprodukter inneholder samme mengden med kalsium som helmelksprodukter.

Unngå

Spis minimalt med mat som inneholder mye fett og sukker. Forsøke å unngå mat som kjeks, puddinger, kake og sjokolade hver dag.

Vitamin B

Du bør også prøve å øke inntaket av vitamin B som finnes i det meste av naturlig mat, og i noen type behandlet mat. Vitamin B er viktig for vekst og helse for alle cellene i kroppen. Det er også svært viktig i begynnelsen av svangerskapet ( de første 12 ukene), eller om du planlegger å bli gravid, da det reduserer sjansen for at babyen skal bli syk.



Kilde:hebs.scot.nhs.uk

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning