Gjør kroppen til en kaloribrenner

Vi kvinner er ofte mer opptatte av hvor mange kalorier vi spiser enn næringsinnholdet som finnes i kaloriene. Men visste du at lavkalori-dietter som også inneholder lite næring, kan hindre vekttap?

Publisert Oppdatert
Hvis du ikke får i deg viktige vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, fungerer ikke kroppen din så optimalt som den kunne ha gjort. Forskning offentligjort i American Journal of Clinical Nutrition i 2003, viser en tydelig link mellom lavt næringsinntak av viktige vitaminer og mineraler, og økt BMI og kroppsfett.

Dersom du føler deg trøtt, har lav konsentrasjonsevne, mangler energi eller mangler sexlyst, bør du kanskje revurdere matplanen din. Nedenfor kan du lese en liste over de næringsstoffene som flest kvinner mangler i sine dietter, samtidig tipser vi deg om hvordan du skal spise for å få i deg riktig næring. Spiser du bra, føler du deg ikke bare levende og ernergisk, det kan også hjelpe deg mentalt og få deg til å gå ned i vekt.

Fiber

Selv om det er mye fokus på fiberinntak får kvinner likevel bare i seg 15 av 25 gram av anbefalt inntak. Lavt fiberinntak kan øke sjansen for hjertesykdommer og enkelte kreftsykdommer, samt diabetes type 2. Dersom du spiser mer fiber vil dette hjelpe deg til å føle deg mett og holde deg unna sjokolade og snop. Spis mer frukt, fiberrik frokostblanding og knekkebrød hver dag for å bedre fiberinntaket ditt. For å unngå ubehagelige bivirkninger som luft i magen, øke inntaket av fiber gradvis og drikk mer vann hver dag.

Omega-3 fettsyrer

En diett bestående av lite omega-3 fettsyrer kan føre til tørr hud, øket risiko for hjertesykdommer og til og med depresjon. I forsøk på vekttap unngår de fleste kvinner mat assosiert med ordet "fett". Men spiser du mat som inneholder mye omega-3 vil dette hjelpe deg å føle deg bedre, yngre og holde deg friskere, i tillegg vil ikke fettsyrene gjøre at du legger på deg så lenge du spiser fornuftige porsjoner av de. Faktisk; hvis du inkluderer fettet i måltidene dine, vil dette hjelpe deg å holde deg mett lengre. Velg blant laks og sardiner for å booste omega-3 fettsyrene i ditt daglige inntak.

Kalsium

Selv om det har vært mye snakk om å få folk i alle aldre til å konsumere mer kalsium , får kvinner likevel bare i seg halvparten av anbefalt inntak på 1000 milligram per dag. Ikke bare hjelper kalsium til å styrke benstrukturen og forebygge osteoporose, men det hjelper også på å regulere blodtrykket. Enkelte studier viser at om du får i deg nok kalsium, kan dette hjelpe deg å miste vekt på riktig måte. Med bare 80 kalorier per glass gir skummet melk deg kalsium, proteiner, sterke ben og et bedre potensiale for å gå ned i vekt.

Vitamin D

Dette vitaminet går hånd i hånd med kalsium blant annet fordi melkeprodukter i USA er tilsatt det for å bedre kalsiuminntaket hos befolkningen. Vitamin D hjelper også på å forebygge en hel del kroniske sykdommer som diabetes, forskjellige kreftyper, MS og stress. Men kvinner flest får i seg mindre enn en tredjedel av det anbefalte inntaket hver dag. Litt av det, skyldes faktisk solkrem! Ved å absorbere ultrafiolette solstråler,produserer huden din mer vitamin D, men ved bruk av solkrem virker ikke denne prosessen like godt. De eneste matvarene som inneholder mye vitamin D er torskelever olje og noen andre typer fisk. Men fortvil ikke, drikk mer melk, både for å få bedre helse og øke sjansene for vekttap.

Jern

Er du lei av å dra deg selv avgårde på trening og gjennomføre en god økt halvveis? Hvis du er det, kan det hende at du mangler litt jern i kroppen. En av fem kvinner har for lite jern i kroppen, noe som reduserer evnen til de røde blodcellene å bære oksygen gjennom kroppen. Siden hver celle trenger oksygen for å få energi, vil de ikke være i stand til å gjøre jobben sin dersom du ikke har nok jern, du vil føle deg utslitt. Du bør få i deg anbefalt daglig inntak som er 18 milligram.

Steg en; Velg mat rik på jern, for eksempel muslinger, biffkjøtt, reker, kalkun, grove frokostblandinger eller gresskarfrø. Steg to; Ta en multivitamin hver dag som inneholder jern. Steg tre; Vitamin C øker kroppens absorberingsevne til å ta opp jern, så inkluder et glass med appelsinjuice, en halv grapefrukt eller en salat med tomater og grønn pepper, sammen med andre jernrike måltider. Med mer energi vil du være i stand til å pumpe opp treningene dine, brenne mer kalorier og se magen din krympe.

Kilde: ivillage.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen