Dropp vekten med vekten!

Har du lyst å slanke deg kan badevekten være en av dine beste hjelpere. Ny forskning viser at du går ned mer i vekt hvis du veier deg hver dag.

Publisert Oppdatert
Ifølge en studie gjort ved University of Minnesota ble over 3000 mennesker som slanket seg med vektprogram, slankere da de veiet seg hver dag på badevekten. 20 prosent veide aldri seg selv mens 40 prosent veide seg selv hver dag.

Forskjeller

De som veide seg selv hver dag, mistet i gjennomsnitt seks kilo mot et gjennomsnitt på tre kilo for de som veide seg selv en gang i uken. Det oppsiktsvekkende er at de som ikke veide seg la på seg i gjennomsnitt to kilo!

Forsker Jennifer Linde mener at daglig veing, i tillegg til en fast diett og mosjon, er en effektiv måte å gå ned i vekt på. Hun foreslår at det kan være lettere å gjøre enkle grep hver dag hvor du endrer på aktivitetsnivå og matinntak istedenfor å rette på vekten over en viss periode i noen uker.

Ta kontroll

Selv om du gjerne vil forsøke å slanke deg ved å bruke denne veierutinen hver dag, kan det også være lurt å innstille seg på å ikke la vekten styre deg for mye.

Nedenfor kan du lese fem tips for hvordan du kan kontrollere vekten din, og ikke omvendt!

Istedenfor å bli en slave for baderomsvekten din, snu på alt og la det virke for deg!

1. Hvis du ønsker å feire med sjokoladekake når du har slanket deg, eller tvinge deg til å kaste opp og spise alt du ser dersom du har lagt på deg - dropp badevekten! På den andre siden; dersom du bruker informasjonen på vekten, enten opp eller ned, som et hjelpemiddel, da kan den være nyttig.

2.Vei deg kun om morningen! Veier du deg etter hvert måltid eller trening for å se hvor mye du har brent bort (det er størst sjanse for at du har mistet vann på grunn av svette, fremfor kroppsfett etter trening), eller når du har overspist deg på maten for å se hvor mye skade det har gjort på vekten din, er ikke dette noe hjelp i. Dette kan faktisk gjøre mer skade enn noe annet.

3.De fleste badevektene er ikke helt nøyaktige, så ikke stol altfor mye på tallene. I stedenfor et nøyaktig nummer, sjekk heller etter tendensene. Ingen vet nøyaktig hvor mye du veier hvis ikke du forteller dem det!

4.Vekten vår varierer daglig på grunn av endringer av vannmengde i kroppen og menstruasjonssyklusen. Noen ganger kan det vi tror er kroppsfett faktisk bare være vann i kroppen.

5.Forsøk å utvikle andre vektkontrollstrategier som ikke inkluderer badevekten. Noen kvinner kan sjekke vekten ved å prøve på jeansene sine. Se etter positiv utvikling for eksempel ved å følge et treningsprogram, lage deg en sunn matplan, holde mat-og aktivitetsdagbok og øve deg på å tenke sunn mat. Virkeligheten fungerer slik at dersom du gjør positive endringer i livet ditt på disse områdene, da vil du miste vekt. Da trenger du ikke badevekten for å vite at du har lykkes!



Kilde: ivillage.com

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen