Coolhunters på trendjakt

Josh Spear jakter på de hotteste trendene innenfor livsstil, gadgets, design og reiser – og legger resultatene ut på sin weblogg. Det er allerede blitt big business.

Publisert Oppdatert
Coolhunter. Eller futuristisk antropolog. Det er hva 22-årige Josh Spear i Colorado kaller seg. Han er en av de ledende innenfor coolhunting, et fenomen som de fire siste årene har spredt seg som ild i tørt gress på internett.

Det handler om unge som hele tiden søker etter det som snart vil bli hot. Deres viktigste redskap er hverandre.

- Coolhunter er ikke noe man blir. Det er noe man er, sier Josh Spear til Berlingske Tidende.

- Jeg har alltid interessert meg for det som skjer rundt meg, og selv om internett er mitt viktigste verktøy, er jeg alltid på jobb. Uansett hvor jeg er eller hva jeg gjør, så smaker, ser, hører og samler jeg inntrykkene, og formidler dem videre via min blogg.

Unge rådgivere

- De som fanger de siste trendene er samme type folk som før. De har bare fått et nytt verktøy, mener leder i mediebyrået Vizeum, Paal Fure, og opplyser at det foreløpig ikke finnes noen tilsvarende kjente norske coolhunters.

Josh Spear har i forlengelse av sin blogg også opprettet sitt eget rådgivningsselskap, Spear Creative Group. Selskapet består av en gruppe unge strateger, "cutting edge" designere og trendspottere som hjelper virksomheter med sin merkevarebygging.

Trendbloggerne har råd for det meste. På Josh Spears weblogg, www.joshspear.com, kan man blant annet lese at det hippeste innenfor innpakningspapir er såkalt "rapping paper", rap-sitater plassert på papir.

Andre coolhunting-nettsteder foreslår gaver som en Darth Vader-nøtteknekker, et toastjern som brenner et porselensmønster i brødet eller isterninger formet som legoklosser. Man kan lese at det nyeste innen tatoveringer er såkalte hvite tatoveringer som kun kan anes som skygger på huden, og at det farligste og feteste fjellet å bestige akkurat nå er Huashan Mountain i Kina.

Trendskifte

Selv om webloggene er ulike, har de det til felles at de endrer seg hele tiden. Levetiden for en ungdomstrend er kort, og erstattes hyppig av nye som de unge coolhunters finner ved å lete på nettet.

Coolhunterne har da også forlengst blitt et uvurderlig redskap for internasjonale virksomheter og reklamebyråer, som er avhengig av at deres markedsføring treffer den kresne generasjon Y.

- Jeg har fingeren på pulsen fordi jeg er ung. Virksomhetene trenger ikke å betale en masse "gamle" eksperter for å fange pulsen, sier Josh Spear.

Ikke bare benytter store internasjonale virksomheter som Nike og McDonalds seg i økende grad av coolhunters som rådgivere, de skaffer seg også skreddersydde dataprogram som ved hjelp av søkeord scroller internett for coolhunternes oppdagelser.

Paal Fure tror ikke de unge trendbloggerne vil ta over trendanalysebyråenes rolle.

- Jo mer kompleks verden blir, jo vanskeligere blir det å være trendanalytiker. Men teknologien gjør det mulig for amatører å bygge seg opp en troverdighet, og komme inn i bransjen på den måten, forklarer han.

Josh Spear på sin side, er ikke i tvil om coolhunternes verdi.

- Det er bare å lese en håndfull weblogs eller hyre en av oss for å få en ekte fornemmelse av hva som rører seg. Ikke bare på virksomhetenes hjemmemarked - men over hele verden.

TEKST: Tonie Yde Mørch/Kjersti Busterud i_245494

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen