Bleier blir moteplagg

Designbleier lanseres nå for første gang i Norge. Det går mot en stilig bleiesommer for barn med moteinteresserte foreldre.

- Vi gjør dette med et glimt i øyet. Mange foreldre er opptatt av design og mote. Nå kan de leke litt med å utstyre babyene sine med bleier med tøffe retro-motiv, sier jordmor Anne Mari Fredriksen i SCA Libero.

Libero har fått designere til lage fem ulike motiver på en vårkolleksjon av bleier. Motivene ligger langt unna det babysøte. Bamser og kaniner er byttet ut med moderne grafiske illustrasjoner, blant annet et "make love not war"-merke.

- Dagens foreldre har sans for å kle opp ungene sine med klær og symboler hentet fra popkulturen. De synes det er morsomt å se ungene sine i Elvis-tøfler og Public Enemy-pyjamas. Vi tror mange moteinteresserte foreldre vil glede seg over litt tøffere design på noe så hverdagslig som en bleie, sier Fredriksen.

Ut med rosa

Det er stor interesse for babyklær utstyrt med merker og symboler som brukes av voksne, bekrefter daglig leder Stephen Heffermehl i Fotballshop.

- Folk synes det er kjempemoro å kle babyene sine i sparkebukser og sokker med fargene og logoen til fotballaget sitt. Det er vanskelig å skaffe nok til alle som vil ha det, sier Heffermehl.

Det er klubbfargene som gjelder. Supporterutstyr for babyer lages likt for gutter og jenter. Libero tror også at mange foreldre er gått lei av det tradisjonelle rosa til jentene og lyseblått til guttene.

- Designbleiene skal ikke være med på å forsterke kjønnsrollemønsteret i samfunnet. Derfor har vi bevisst gått inn for kjønnsnøytrale utrykk og motiver på designbleiene våre, sier Anne Mari Fredriksen i Libero.

Begrenset opplag

Bleiene kommer i begrenset opplag og vil være i butikkene i et par måneder. Libero vurderer nye bleiekolleksjoner med nye motiver hvis denne kolleksjonen slår an.

- Foreldre skifter bleier på ungene sine nesten 2000 ganger i året. Den nye bleiekolleksjonen kan gjøre bleieskiftet litt morsommere. Og kanskje velger de bleiemotiv som matcher resten av antrekket, sier Fredriksen.

Designbleiene er laget for unger som har lært å gå. De blir ikke dyrere enn vanlige bleier, og foreldre som foretrekker vanlige bleier uten retrodesign, finner også dette i butikkene.

Designbleiene lanseres samtidig i Sverige, Finland, Ungarn og Hellas og Norge.