Gratis og morsomt

Det sies at det beste i livet er gratis. Også dataspill. På nettet florerer det av gratis tidtrøyte, og MTV kunngjorde nylig at de slenger seg på bølgen.

Publisert Oppdatert
Gratisspill på nett er blitt stor forretning. MTV kunngjorde nylig at de hadde kjøpt Atom Entertainment - eierne av spillportaler som Shockwave.com - for svimlende 200 millioner amerikanske dollar. Totalt har spillsidene i MTV-nettverket (som også inkluderer sider som Nick.com og Neopets) over 50 millioner besøkende hver måned. Slikt blir det store reklameinntekter av.

- Spillportalene til Atom Entertainment har dedikerte tilhengere og et innhold som resonnerer med vårt globale publikum, uttaler MTV-sjef Judy McGrath i en pressemelding, som forklaring på hvorfor MTV har svidd av over en milliard kroner på et par nettsider.

Og der det er stor trafikk på nettet, er det også store reklameinntekter.

- Atom har et etablert publikum. Og dersom du er Coke eller Pepsi, ønsker du å selge reklamer til unge folk, kommenterer medieanalytiker David Card til Internetnews.

Vareprøver

Shockwave.com og liknende spillportaler inneholder ikke bare gratisspill, men også gratis prøveversjoner av små og store kommersielle spill. Dermed tjener man ekstra penger på å lokke til seg folk som er ute etter litt gratis moro. Å gi ut gratis prøveversjoner - såkalte demoer - av nye spill, er dessuten en god måte å få ekstra oppmerksomhet på. I dag blir slike demoer lansert med omtrent alle store spillutgivelser.

Noen går enda lenger for å skaffe seg oppmerksomhet. Franske Nadeo gav tidligere i år ut TrackMania Nations, et profesjonelt utviklet gratisspill som har blitt svært populært. Til høsten lanserer de TrackMania United i butikkene, og håper utvilsomt at folk som liker TrackMania Nations skal bestemme seg for å kjøpe United når det kommer på markedet.

Alle kan lage spill

Man trenger verken store budsjetter eller enorme tekniske kunnskaper for å kunne lage et dataspill. Begge deler hjelper selvsagt, men i og med at terskelen for å lage og distribuere sine egne dataspill er så lav, er det svært mange som gjør det. Noen utvikler gratisspill for moro skyld, andre håper utvilsomt å bli lagt merke til av de store spillutviklerne, mens andre igjen vil lage spill de vet ingen investorer ville støttet uansett.

Et slikt spill er Toribash, et turbasert slåssespill utviklet av svenske Hampus Söderström.

- Jeg tvilte sterkt på at det ville bli mulig for meg å få økonomisk støtte fra en større utvikler. Så i stedet for å prøve å overbevise folk om at konseptet mitt var godt, bestemte jeg meg for å investere tiden min i å lage Toribash, forteller Söderström.

- Ved å la publikum teste betaversjonene gratis, håper jeg å skape et miljø rundt spillet og få god feedback. I lengden tror jeg dette vil resultere i et bedre og morsommere spill, legger han til.

Alt og litt ekstra

Innholdsmessig er det stor variasjon på de spillene som gratis kan lastes ned - alt fra kloner av kommersielle spill til nyskapende spill som leverer helt unike spillopplevelser og gameplay vi aldri har opplevd før. På nettet finnes omtrent alt: Vil du for eksempel utforske mellommenneskelige relasjoner, kan du teste det kritikerroste Facade, vil du heller prøve deg som kjempemutant og skyte laserstråler med øynene for å ødelegge en storby, kan du laste ned spillet Crush.

- Både Nettspill og Spillsonen er populære tjenester for leserne våre, forteller Lars Wærstad hos TV2 Nettavisen, som driver spillportalen Nettspill.

- Og nettsurfere flest liker å slappe av med noen morsomme småspill fra tid til annen.

Artikkelen er skrevet av Joachim Froholt. i_188453

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen