Forbrukerne lover tidenes julehandel

Norsk butikker går mot tidenes julehandel. Det er klær, bøker, musikk og film som vil dominere under de norske juletrærne, viser en nordisk undersøkelse.

Publisert Oppdatert
I Norden er det nordmennene som regner med å bruke mest penger på julegaver til julehelgen. 40 prosent av nordmenn regner med å punge ut med mellom 2000 og 5000 kroner til julegaver i år. Ytterligere 20 prosent kommer til å bruke enda mer.

Tidenes julehandel

- Vi kan slå fast at detaljhandelen står foran tidenes jul. Med et godt arbeidsmarked og lave renter har forbrukerne mer penger enn vanlig til julehandelen. Tre av ti nordmenn sier at de har mer penger å handle for i år enn de hadde i fjor, sier Marius Eriksen, partner i kunnskapshuset Deloitte.

Sammen med Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har Deloitte bestilt en fersk rapport fra svenske Handelns Utredningsinstitut (HUI) om nordmenn, svensker og finners planer for julehandelen. 500 personer i hvert av de tre landene er intervjuet. De aller fleste anslår at de vil bruke mer enn i fjor på julegaver.

Ønsker og gir myke pakker

Klær, bøker og CD/DVD står øverst på nordmenns ønskeliste, med henholdsvis 34, 31 og 29 prosent som ønsker seg slike gaver under treet. Og de skal få enda mer enn de ønsker seg av disse tingene: 41 prosent sier at de gir bort bøker og CD/DVD til jul, og 38 prosent gir bort klær.

- Klesbutikkene har god grunn til å glede seg til jul. Flest nordmenn - mer enn fire av ti - sier at de vil kjøpe julegaver i klesbutikker, tett fulgt av tradisjonelle varehus og stormarkeder. Et interessant funn er at mer enn tre av ti nordmenn planlegger å bruke Internett til julegavekjøp, sier Eriksen.

Familie og veldedighet

Undersøkelsen viser at det i hvert av de tre landene er barna som mottar flest gaver for til sammen det største pengebeløpet. Spurt om hvem som mottar den aller dyreste gaven, er det imidlertid flest som oppgir ektefelle eller partner. Fire av ti svarer at dette, mens tre av ti oppgir at barna får den dyreste gaven.

- Undersøkelsen viser at det er våre nærmeste som betyr mest i julehandelen. Samtidig er det oppløftende å se at fire av ti nordmenn planlegger å gi penger til et veldedig formål i forbindelse med julehelgen. På dette området er vi klart bedre enn våre naboer i Sverige, men hakket bak finnene, sier Eriksen.

"Årets Julegave": Pizzaovn

I snart 19 år har det uavhengige HUI kåret Årets Julegave i Sverige. For første gang gjøres dette i Norge, i samarbeid mellom HSH og Deloitte. Kriteriene for å bli valgt til Årets julegave er for det første at produktet må representere tiden vi lever i; for det andre at produktet må være en nyskapning, eller det må ha skapt ny interesse i løpet av året; og for det tredje at produktet må representere høy salgsverdi eller selges i et stort antall enheter.

- Årets Julegave er en pizzaovn til hjemmebruk, som må sies å være en sosialantropologisk fulltreffer. Norge er det landet i hele verden der det spises mest pizza. I gjennomsnitt spiser hver nordmann en 300 grams pizza hver niende dag. Helst spiser vi pizzaen hjemme hos oss selv - tre av fire pizzaer er frossenvarer eller hjemmelagd, forteller Eriksen.

i_221245

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen