Fantastiske reiseopplevelser

Redaksjonen deler sine beste ferieøyeblikk.

Sommer og ferie nærmer seg med stormskritt. For mange betyr ferie reising, i inn- og utland. Å bestemme seg for hvilken reise som har vært den beste reiseopplevelsen er vanskelig, men vi har gjort et forsøk.

Les også: Redaksjonens lykketips

Les også: Små og store gleder

Les også: Våre favorittbyer

Her er redaksjonens beste ferier:

Mauritius - Hilde Aasnæs, redaktør
Å velge ut den beste reiseopplevelsen er ikke lett, men hvis jeg tenker tilbake på den ferien som jeg mest lengter tilbake til, og som jeg gjerne skulle opplevd igjen, så kommer jeg ikke utenom bryllupsreisen til Mauritius.

Å velge bryllupsreisedestinasjon var en lang prosess. Vi var innom alt fra Galapagosøyene til Sør-Amerika, Sør-Afrika og Indonesia, men endte ganske tradisjonelt på Mauritius. Og attpåtil bestilte vi en ferdig pakke, noe vi aldri har pleid å gjøre. Det å lete seg frem til flybilletter, hoteller og aktiviteter har vært en viktig del av mine tidligere reiser, men etter å ha planlagt bryllup i en lang periode var det veldig greit å overlate reiseplanleggingen til et reisebyrå.

Vi reiste i månedsskiftet oktober/november, og byttet ut høstluft og sur vind i Norge med strålende sol, turkis vann og vaiende palmer. På Mauritius er det ofte langt mellom hotellene og restaurantene, så vi valgte et all inclusive-hotell med fem forskjellige restauranter, slik at vi kunne variere selv om alt foregikk på hotellområdet. Mat og drikke er en stor del av reiseopplevelsen for oss begge to, og vi bruker gjerne halve reisebudsjettet på å spise, så vi var spente på om vi kom til å bli fornøyde.

Gleden var derfor stor da vi kunne fastslå at hotellrestaurantene holdt mål - og vel så det. Vi spiste skalldyr rett fra grillen, fantastiske thaimåltider, nydelig indisk og diverse annet. I tillegg var det fri flyt av Champagne, aldri har jeg vel vært så langt unna å tenke på å holde vekten!

Mauritius er ikke store øya, og selv om man kan dra på utflukter og arrangementer var vi mest interessert i å bare være oss to. Vi kunne gjerne tilbringe en hel dag på hver vår solseng, kun avbrutt av en lang lunsj og noen dukkerter. Andre dager ble brukt til snorkling, seiling og vannsport. Kontrasten var stor da ferien etter to og en halv uke var over - og ferden gikk tilbake til iskalde Norge. Heldigvis er hodet og kameraet fullt av minner, og kanskje vi reiser tilbake en gang?

Roma - Linn M. Rognø, journalist
Jeg har reist mye og besøkt mange fantastiske steder, men en av topp tre-feriene jeg har vært på må være da jeg dro til Roma med min ekskjæreste i august 2008.

For det første er Roma en av de flotteste og mest romantiske byene jeg har vært i, det er som å vandre rundt på et filmsett i hele byen. Stort og spektakulært, enormt og vakkert, samtidig veldig intimt. Det er en perfekt by å gå rundt i (med gode sko!) og titte på de historiske bygningene som Colosseum og Pantheon, sitte i Spansketrappen og spise italiensk is, kaste mynter i Trevifontenen, ta bilder på St.Petersplassen i Vatikanet for så å suge til seg de enorme inntrykkene i St.Peterskirken og kose seg på Piazza Nova.

Vi la vekt på å spise på lokale restauranter til en billig penge og kjenne på den ekte smaken av Italia, derfor hadde vi gjort litt research på nettet før vi dro. Roma tilbyr helt utrolig mat og den beste vinen jeg har smakt! Det var herlig rustikt å sitte i en liten bakgård ved et rundt bord med rutete duk og drikke avkjølt rødvin fra glassmugge.

Augustsolen stekte kraftig med over 31 grader hver dag, derfor ble det soling på balkongen ved vårt flotte hotell om dagen, og sightseeing i byen om kvelden. Roma må sees og oppleves, det er vanskelig å fange slik storhet på et lite digitalkamera. Jeg vil veldig gjerne tilbake dit på vinterstid en gang, for å se hvordan byen er da.

Venezia - Synne Bakker, journalist
En av mine beste reiseopplevelser må være da jeg vant en flyreise for to til Venezia, og jeg tok med meg den nye kjæresten min på tur. I august 2007 dro vi nyforelsket avgårde til hva vi ble fortalt var en av verdens mest romantiske byer. Og vi ble ikke skuffet!

Da vi ankom Venezia flyplass tok vi vannbuss fra fastlandet og ut til øya. Det var kveld og mørkt og langt der framme så vi Venezia by lyse i mørket.

Dagene ble brukt til å traske rundt i de bilfrie gatene, spise italiensk is og drikke kald øl. Kveldene var mørke og intime og gatemusikanter skapte romantisk stemning på brygga ut mot sjøen. I Venezia er man omringet av kultur og vakker arkitektur, og vandrer man rundt i gatene dukker det stadig opp spesielle bydeler med særpreg og spennende historie.

Som turister flest hoppet vi opp i Venezias største turistfelle, gondolen, bare sånn for å ha gjort det. Det angret vi ikke på - for en fantastisk tur! Vannet var stille, klesvasken hang på snorer over oss og fastboende tittet ut av vinduer i de mektige murbygningene. Det kostet flesk, men det var verdt hver krone. Denne turen kommer alltid kommer til å være spesiell for meg, Venezia er så unikt og annerledes. Kanskje vi burde legge bryllupsreisen dit? Vi skal nemlig gifte oss til sommeren!

Uganda - May Brit L. Røstad, frilansjournalist
Jeg tilbrakte tre uker i Uganda august 2008 med min venninne Mari. Hun gjorde tre måneders feltarbeid i hovedstaden Kampala for en mastergrad i utviklingsstudier, og jeg fikk tilbud om å komme på besøk.

Jeg reiste alene nedover, og var veldig spent da flyet landet på Entebbe internasjonale lufthavn. Det var mørkt ute, varmt og alt var nytt. Det var utrolig godt å komme frem, legge fra seg bagasjen og synke ned i sofaen på herberget "Backpackers" med en øl.

Vi brukte tiden effektivt, og reiste innover i landet hvor vi besøkte en flyktningeleir for internt fordrevne med "Right to play", dro opp i fjellene til Sipi Falls (tre stykk foss, helt utrolig utsikt), dro på safari og tilbrakte en natt i telt mens villsvinene gryntet utenfor. Vi lå ved et flodhest-tråkk, så en eventuell dotur eller bruk av lommelykt var utelukket den natten.

Mari tok kontakt med en tidligere brevvenn i Uganda, som hun skrev med fra hun var 13 til 17 år. James jobbet som bioingeniør på sykehuset i hovedstaden og ble mildt sagt sjokkert da Mari dukket opp. Han inviterte oss med til landsbyen sin for å møte familien. Via moped, buss og minibuss bevegde vi oss innover i landet. Det ble et flott møte, og et minne for livet. Det er vanskelig å beskrive en slik tur på noen linjer, men kan konkludere med at jeg ønsker å reise mer. Det er så utrolig mye å oppleve og se ute i verden!

1.300x270 Trevifontenen.300x225 venezia2.300x200 n724295283_4233028_4319.300x225

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.