Ditt eget domene

Er du lei av begrensningene ved for eksempel MSN Spaces eller tilsvarende tjenester? Kjøp ditt eget domene og få ting akkurat slik du vil ha det. Det er rimeligere og enklere enn du tror.

Du trenger ikke å drive ditt eget firma eller drive et seriøst nettsted for å skaffe deg et domene. Det holder at du skriver blogg eller at du ønsker å dele bilder og tekster med venner og familie. I tilleg trenger du et sted å laste opp filer til.

Hvor begynner jeg?
Før du setter i gang kan det være lurt å ta en titt innom domeneregistrering.org . Der finner du utfyllende og nyttig informasjon om det meste. Du får tips og råd ang. domenenavn og valg av web-hotell, i tillegg til svar på flere vanlige spørsmål.

Bestem først hvor du vil kjøpe domenet. Mange tilbyr "gratis" domeneregistrering om du samtidig leier web-hotell hos dem. Dette er i mange tilfeller en god løsning. Hvilken leverandør du bør velge kommer bl.a an på hva du trenger av plass, hvilken type filer du skal laste opp og hvor mange e-postadresser du trenger.

Dersom du skal ha en helt enkel, personlig hjemmeside kan du gjerne gå for et av de rimeligste tilbudene. B-one.net . Vær oppmerksom på at betingelsene for de forskjellige web-hotellene varierer og det kan være begrensninger på trafikk og hvilken type filer du kan laste opp.

Hvilket domenenavn skal jeg velge?
Domenenavn kan innholde bokstaver og/eller tall. Det er ikke mange som tilbyr domenenavn som inneholder æ, ø og å, så styr unna disse bokstavene. Det må være minst to tegn i domenenavnet og det er begrensninger på hvilke tegn du kan bruke i navnet.
Du kan f.eks velge etternavn, kallenavn eller fornavn som domenenavn, men har du et veldig vanlig navn vil nok de fleste av disse være opptatt allerede.

Du kan velge mellom flere endelser. ".com" er kanskje det vanligste for privatpersoner, men du kan også velge f.eks ".info" eller ".net". Endelsen ".no" krever at du er registrert i Brønnøysundregistrene med egen bedrift eller eget foretak. Det enkleste er å søke hos en av leverandørene. Da får du opp en liste med forskjellige endelser, der du kan de hvilke som er ledige.

Web-hotell?
Med mindre du har en egen server stående hjemme, så må du mest sannsynlig leie en plass å legge filene dine. Dette kalles web-hotell. Du får tilsendt koder fra leverandøren og kan legge dette inn i f.eks et ftp-program som brukes til å laste opp filene til serveren. Når du velger leverandør, så bør du ta hensyn til flere ting. Blant annet kan det være lurt å gjøre et søk på nettet. Da får du garantert opp erfaringer og omtaler som forteller deg om dette er en stabil leverandør. At serveren stadig er nede eller at de roter med faktureringen er sjelden gode tegn.

Sjekk hvor mye plass du får til rådighet. De fleste steder kan du oppgradere etter behov, så det er ingen vits i å overdrive i første omgang. Undersøk også om det er begrensninger mht. trafikk eller antall e-postadresser. Om du ikke kan lage web-sider fra bunnen av, så er det ikke dumt å velge en leverandør som har hjemmesidegenerator.

E-postadresser
Mange tilbyr et ubegrenset antall e-postadresser. Du kan lage adresser til hele familien og evt. andre som måtte trenge en slik. Det er også mulig å dele opp selve web-området, slik at flere kan dele på regningen.

Du kan enten bruke webmail på leverandørens hjemmeside eller legge inn kodene i e-postprogrammet ditt, slik at e-posten lastes ned. Du kan selvsagt også gjøre begge deler.

Vil du bruke mer enn HTML?
Om du ønsker å bruke flere programmeringsspråk enn HTML, så bør du sjekke hva avtalen inkluderer. Hos noen må du oppgradere, andre tilbyr ikke slike ting i det hele tatt. Det er derfor viktig å lese gjennom alt.