Anlegg for turisme

I Hamburg er containere og anleggsvirksomhet som severdigheter blitt motvekten til sexsjapper, peepshow, barer, restauranter og sexkinoer. Nå har havna blitt en stor turistattraksjon.

Publisert Oppdatert
- Det er så levende med havn. Det er aktivitet hele døgnet. Mennesker og maskiner. Jeg elsker synet av store kraner med blinkende lys i skytteltrafikk mellom digre containerskip, sier Rolf Kellner entusiastisk.

Vi møter ham ute ved det orange utkikkspunktet på HafenCity. Det duskregner. Rolf er en av planleggerne av HafenCity og insisterer på å ta oss med en større sightseeing blant Hamburg havns kriker og kroker.

Ser man bort fra sexsjappene, peepshowene, sexkinoene, barene og restaurantene på Reeperbahn, er nemlig containere, lagerhus, enorme kraner, lasteskip og anleggsvirksomhet Hamburgs største attraksjoner.

- Jeg skal vise dere en kirkegård av gamle kraner. Er det ikke det spennende, spør Kellner like entusiastisk og ber oss ta plass i et vrak av en gammel Toyota Hiace.

Tsjekkerhavna

Vi blir vist en containertaxi i svart og gult og en gammel ubåtdokk som arkitekt Förster Trabitsch bruker til å lage flytende hus. Vi kjenner lukten av krydder ved lagerhus som skal bli museum.

- Museet skal vise historien om arbeiderne og livet på Hamburgs havn, forteller prosjektleder Achim Quaas.

Ved "Tsjekkerhavna" forteller Rolf om området som ble overgitt til tsjekkerne som en del av krigsoppgjøret etter verdenskrigene. Formelt sett tilhører havna fremdeles den Tsjekkoslovakiske staten. Siden Tsjekko ikke finnes mer, hersker det tvil om hvem som nå har hevd på "Tsjekkerhavna".

Freakerbyen på vannet

Vi reiser forbi oljeraffinerier som ser ut som en scene fra "Terminator"-filmene, hører lyden av metall mot metall i Altenwerder og hilser på Jan Peters i Sehhafen. Peters er den ubestridte kongen av Sehhafen, som er et lite samfunn av husbåter i alle former og fasonger.

- Dere forstyrrer meg midt i middagen, men dere kan få ta bilde av meg og mitt nyeste prosjekt. En husbåt inspirert av japansk byggeskikk, sier Jan Peters.

- Sehhafen er er freakersted, og jeg liker det. De er også en del av havnelivet i Hamburg, og utgjør en litt loslitt og historisk kontrast til industrien og de moderne maskinene, mener Rolf.

Til HafenCity

Ferden vår går videre til den flytende kirken Flusschifferkirche i Zollkanal der Frank Engelbrecht er pastor. Og endelig: HafenCity - Hamburgs enorme prosjekt som skal binde befolkningen nærmere havna.

De første byggetrinnene av HafenCity har reist seg rett på sørsiden av de store, men vakre teglsteinbyggingene som utgjør den tollfrie sonen Speicherstadt. 20.000 mennesker ble beordret vekk herfra av Bismarck på 1800-tallet, for å gi plass til næringsvirksomhet.

- HafenCity skal bli en moderne bydel som bringer Hamburgs innbyggere tilbake til havna. Byen skal leve og være en miks av børs og katedral, og et sted hvor folk bor, forteller pastor Engelbrecht.

Det finnes allerede en rekke attraksjoner å få med seg i HafenCity og Speicherstadt. Man kan jo starte med Speicherstadt Museum og Kesselhaus, de gir et godt innblikk i områdets historie og betydning, samt planene framover. Deretter kan man velge mellom den russike ubåten U-434, som gir et spennende innblikk i den kalde krigen eller Spicys kryddermuseum hvor du kan lukte, føle og smake.

Blir det for tamt, kan Hamburg Dungeon tilby en timinutters reise på underjordiske kanaler med skumle effekter. Miniatur Wunderland med sine modelljernebarner og minlandskap, har garantert noe for ungene, og skulle suget etter koffein og en kake blir stort, er veien kort til kaffebrenneriet Speicherstadt Kaffeerösterei.

Billigfly

Den gang Interrail ennå var en utbredt aktivtet i sommermånedene, før billigfly-selskapene kom, var Hamburg stort sett regnet som et sted man skiftet tog for å komme videre til Paris. Man stoppet på Hamburg Hauptbahnhof, konstanterte at dette virket som et lite trivelig sted - og dro videre.

- Hamburg er kanskje ikke for par på romantisk tur, vedgår Rolf Kellner.

- Men det skjer mange spennende ting om man har sans for havnebyens puls. Turistene har begynt å oppdage dette - men dessverre nøyer mange seg med det vi kaller "the tigerwalk" - fram og tilbake på Landungsbrücken mellom St. Pauli og Speicherstadt. Da får man bare med seg en brøkdel, smiler Rolf før han påpeker at de høyeste bygningene i Hamburg alle er kirker.

- Det er ikke lov å bygge høyere enn de fem kirkene våre. Det er flott. Ser du samspillet med kranene? spør Rolf Kellner.

Så peker han plutselig på havnelagrene i Speicherstadt.

- Se på veggene. De er litt norske. Her i Hamburg sier vi at de er "gemustert wie ein Norwegerpulli", altså at de er pyntet med mønstre som en norsk genser, humrer Kellneren, før han tilføyer:

- Jeg tror dere kaller det lusekofte.

Foto: Silje Eide

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen