Kitzbühel hahnenkamm

Her slåss de tøffeste med dødsangsten

Den har gjort idrettsutøvere til søkkrike legender. Men den har også maltraktert topptrente kropper, lemlestet og lagt karrièrer og store drømmer i grus. "Die Streif" – utforløypa i Kitzbühel – er idrettens verste skrekkøvelse.

Pluss ikon
I KOMA: Amerikanske Scott Macartney ble også offer for det siste hoppet før målgang. I 140 km/t får han en kraftig rotasjon, og blir liggende blodig forslått og bevisstløs etter det grusomme fallet
I KOMA: Amerikanske Scott Macartney ble også offer for det siste hoppet før målgang. I 140 km/t får han en kraftig rotasjon, og blir liggende blodig forslått og bevisstløs etter det grusomme fallet Foto: NTB Scanpix
Sist oppdatert

Aleksander Aamodt Kilde tok en knusende seier i 2022-utforen i Kitzbühel.

Utforrennet som regnes for verdens tøffeste, er ikke for pyser, og har vært emne for en rekke stygge ulykker.

Sist i 2021 da sveitsiske Urs Kryenbuehl veldig stygt i 145 km/t like før mål. Han ble liggende helt stille i målområdet og måtte fraktes bort i helikopter. Heldigvis slapp han unna med hjernerystelse og et brukket kragebein.

Fallet føyer seg inn i en stygg rekke av uhell i den fryktede traseen.

I denne saken forteller flere profiler om hvorfor Kitzbühel er verdens mest fryktede alpinbakke:

– Når du står ved start, kikker ut – og løypa går rett ned som et stup. Og langt der nede i dalen ser du sykehuset som lyser opp. Da kjenner man dødsangsten. Den som ikke er redd da, er en fare for seg selv. Da er man ikke modig, men idiot ...

Lasse Kjus blir stille og ettertenksom når han husker tilbake til sine mange starter i den brutale og svært krevende utforløypa i Kitzbühel i Østerrike.

DIE STREIF: Aleksander Aamodt Kilde har dominert i fartsdisiplinene i år. Her på Hausbergkanten i Die Streif.
DIE STREIF: Aleksander Aamodt Kilde har dominert i fartsdisiplinene i år. Her på Hausbergkanten i Die Streif. Foto: Red Bull Content Pool

Ingen andre alpintraseer i verden er så krevende og farlige – få andre idrettsarenaer i verden, uansett sport, er så myteomspunnen som nettopp det klassiske Hahnenkamm-rennet i Kitzbühel. Her må alpinistene gjennom voldsomme fall, ekstreme hastigheter og svært krevende hopp og rå svinger.

Les også: Kjetil André Aamodt rangerer verdens farligste utforløyper

Og uten å kjøre helt på kanten av hva som er forsvarlig, uten å stå så fort at man risikerer livet, kan du bare glemme å komme topp-ti her. Kitzbühel er utforløypa som skiller menn fra mus. Dette er utforbakken hvor idrettsutøvere blir til gladiatorer.

– Det er brutalt. Enkelt og greit. Helt brutalt…, sier Lasse Kjus til Vi Menn.

"Die Streif"

Denen helgen braker det løs igjen med super-g og utfor på lørdag. Nok en gang er det klart for “Die Streif”.

TRONSKIFTE? Aleksander Aamodt Kilde.
TRONSKIFTE? Aleksander Aamodt Kilde. Foto: Privat

Les også: Dette er verdens dårligste idrettsutøvere

Nordmennene kjemper for norsk seier i super-g og ikke minst i utforrennet, selve Hahnenkamm-rennet, en av idrettens mest klassiske konkurranser. Den har fått tilnavnet skisportens Formel 1. En seier her henger like høyt for mange som gull i VM eller OL.

– Det er som å få navnet sitt på Walk of Fame i Hollywood. Bare enda bedre, mener Aksel Lund Svindal.

<b>VUNNET:</b> Kjetil Jansrud vant utfor i Kitzbühel (kort løype) i 2015. I år blir det ikke noe Hahnenkamm-renn på Jansrud som brakk to fingre under tirsdagens utfortrening i Kitzbühel.
VUNNET: Kjetil Jansrud vant utfor i Kitzbühel (kort løype) i 2015. I år blir det ikke noe Hahnenkamm-renn på Jansrud som brakk to fingre under tirsdagens utfortrening i Kitzbühel. Foto: Samo Vidic/Redbull

Livet som innsats

Det var på slutten av 1800-tallet at skigale østerrikere begynte å konkurrere i de høye fjellene rundt Kitzbühel i Tyrol, ved de østerrikske Alpene. I starten av 1930-årene var også damene med – og det årlige rennet ble døpt Hahnenkamm-rennet. I 1937 ble Hahnenkahm-rennet for første gang arrangert i Die Streif, i dagens trasé, men da manglet den noen av seksjonene som har kommet til gjennom årene.

FAKTA: Die Streif

Høyde ved start: 1665 moh

Høyde ved mål: 805 moh.

Høydeforskjell: 860 meter

Løypelengde: 3312 meter.

Gjennomsnittsfall: 27 %Maks fall: 87 %

Lengste hopp: 80 meter (Mausefalle og målhoppet)

Maks fart: 145 km/t (ved målgang)

Gjennomsnittsfart: 103 km/t

Løyperekord: Fritz Strobl, Østerrike, 1997: 1.51,58

Uansett: Helt fra dag én har rennet vært en kamp mot naturen – med livet som innsats. De første årene var rennet ikke noe annet enn en veldig bratt og smal løype tvers gjennom skogen, ned heng og fjellsider.

Løperne kjørte rett ved skogkanten. De suste forbi publikum som noen steder sto helt inne i løypa. Få meter unna traseen sto trærne, og det var ingen sikkerhetsgjerder, nett eller annet som kunne redde dem hvis de kjørte ut. Og på toppen av hodet, satt det som regel en topplue. Aldri noen hjelm.

Les også: Idrettens 10 galeste

150 km/t

Helt fra de første årene har Hahnenkamm-rennet vært i en særklasse. Hastighetene i deler av løypa er opp mot 150 km/t - og de lengste hoppene er på opp mot 70-80 meter. Flere steder er fallet i løypa i praksis 90 grader, altså rett ned. Så lenge som helt frem til 1970-tallet var det eneste sikkerheten langs deler av løypen høyballer og pinnegjerder.

Farten var nesten like høy som i dag, så krasjet du, sto livet på spill. Hahnenkamm-rennet hadde begynt å få ry på seg som det grommeste av det gromme innen skisport.

Tusener av skifans begynte å strømme til den lille landsbyen hvert år for å være med på spenningen – og ikke minst partyet. Kitzbühel ble ensbetydende med gale skiløpere, kjendiser, jetset, penger, champagne, damer og ville fester hele natten.

HAUSBERGKANTEN: Aksel Lund Svindal, en av kanonene i fartsdisiplinenen, over den fryktede Hausbergkanten.
HAUSBERGKANTEN: Aksel Lund Svindal, en av kanonene i fartsdisiplinenen, over den fryktede Hausbergkanten. Foto: Samo Vidic/Red Bull

Den største stjernen

Og den største stjernen av dem alle: Østerrikeren Franz Klammer. Utforlegenden som vant tre strake utforrenn i Kitzbühel på 70-tallet, i 1975, 1976 og 1977. Og som slo tilbake hele åtte år senere – og tok sin fjerde Hahnenkamm-seier, i 1984.

– Kitzbühel er en myte som er vanskelig å forklare. Da jeg først fikk se løypen som ung gutt med egne øyne, og jeg sto der, fikk jeg sjokk. Fordi det overskriver alt man kan forestille seg. Man kan ikke trene på Die Streif. Det er ingen andre løyper i verden som minner om den, har Klammer forklart til magasinet TvSpielfilm.

– Hvordan var det å stå på start første gang? Jeg kjente en sterk frykt. De må være gale, tenkte jeg.

Les også: (+) Idrettsstjernene: De nye sex-symbolene

De største navnene

Flest seirer i Hahnenkamm-utfor:
Didier Cuche, (5), 1998, 2008, 2010, 2011, 2012
Franz Klammer (4), 1975, 1976, 1977, 1984
Luc Alphand (3)
1995, 1995, 1997
Pirmin Zurbriggen (3)
1985, 1985, 1987
Karl Schranz (3), 1966, 1969, 1972

Speilblank is

I 2015 kom dokumentarfilmen Steif – one hell of a ride, som tar for seg mytene, løperne og de ekstreme farene i Kitzbühel. En av dem som er intervjuet er Norges tidligere alpinkonge, Aksel Lund Svindal.

Han vant Super-G-rennet i Kitzbühel i 2013, men vant aldri utforen.

Det er kanskje den helt, helt ekstreme starten som er det mest skremmende ved Hahnenkamm-rennet.

Når du ved start med ski på bena, og det har denne journalisten gjort, kikker du rett ned flere hundre meter i det som er så bratt at det oppleves som fritt fall. Før du langt der nede ser at løypa går krapt til venstre, nesten 90 grader, mot Mausefalle. Og det er så godt som speilblank is hele veien. Det er nesten umulig å bremse. Da kjenner du frykten griper deg – i hele kroppen – og den er lammende. Så er du smart, tar du av deg skiene her. Og tar heisen ned...

LEGENDE: Franz Klammer.
LEGENDE: Franz Klammer. Foto: Wikipedia

Kongen av Kitz

De gale menneskene som tør å sette utfor, er oppe i over 100 km/t i løpet av sekunder.

– Det handler om å kommer seg gjennom – like hel. Så tøff er den løypa. Den er ikke lik noen andre i verdenscupsirkuset. Jeg bruker mye tid på inspeksjonene. Løypa er forskjellige fra år til år: hvor mye is er det, hvor godt sitter skiene, hvordan er temperaturen? Så beregner jeg farten og hvor lange hoppene vil bli, når jeg skal legge over og starte neste sving. Det er ingen tid til å tenke underveis, sier Lund Svindal i filmen.

KONGEN AV KITZ: Didier Cuche innrømmer at han har hatt lyst til å rygge ut av startboksen og ta skiheisen ned.
KONGEN AV KITZ: Didier Cuche innrømmer at han har hatt lyst til å rygge ut av startboksen og ta skiheisen ned. Foto: Wikipedia

Didier Cuche er kongen av Kitzbühel. Hele fem ganger han han seiret:

– De første gangen jeg sto ved start i Kitzbühel, var jeg virkelig redd. Jeg hadde fem kjørere før meg. Fire av dem krasjer, og tre måtte på sykehus. Jeg sa til meg selv: Hvordan kan jeg komme til mål hvis de beste krasjer? Jeg hadde bare lyst til å rygge ut av startboksen og ta skiheisen ned, sier han i filmen Streif.

Kraften helt oppe i 3,5 G

Ingen har vunnet Hahnenkamm-rennet uten å kjøre helt på kanten av hva som er forsvarlig, med maksimal risiko hver av de 3312 meterne. Gjennomsnittsfarten gjennom hele løypa er på drøyt 100 km/t.

Å safe er umulig – og det er her hemmeligheten ligger: Å vite akkurat hvor fort du kan slippe seg ned, før kreftene du utsettes for blir for store. I enkelte svinger og kompresjoner, er kraften helt oppe i 3,5 G – mer enn det astronauter utsettes for i romskip som tar av. Da er det kun ekstrem muskelstyrke som gjelder for ikke å klappe sammen.

Det har ofte skjedd mot slutten: Da kommer løperne over Hausbergkanten, dødsslitne i bena. Men de må holde koken noen hundre meter til for å kjøre inn til god tid. Farten øker for hver meter, mot målhoppet, den nærmer seg 150 km/t. Men bena er full av melkesyre. Da er det ekstra lett å falle litt mer sammen enn man bør i en sving eller kompresjon.

De grusomme fallene

Så det var her, ved målhoppet, sveitseren Daniel Albrech kom bakpå i det 70 meter lange svevet og ble kastet som en dukke nedover bakken i 2009. Og ble liggende livløs i løypa, rett foran målseglet. I et av de mest dramatiske fallene til dags dato.

Under trening før utforrennet i 1996 kom Lasse Kjus over den fryktede Hausbergkanten og inn mot den siste delen av løypa. I et brøkdel av et sekund, mister han balansen og raser rett inn i sikkerhetsnettet i over 100 km/t. Han blir liggende livløs. Minutter etter blir han løftet bort i helikopter. Var karrieren til alpinstjernen over? I media og i Norge holdt mange pusten...

Norske seirer i Kitzbühel

2020: Kjetil Jansrud, Super-G
2018: Aksel Lund Svindal, Super-G
2016: Aksel Lund Svindal, super-G
2015: Kjetil Jansrud, utfor (kort løype)
2013: Aksel Lund Svindal (super-G)
2004: Lasse Kjus (utfor)
2002: Kjetil Andre Aamodt (kombinasjonen)
2001: Kjus (kombinasjonen)
2000: Aamodt (kombinasjonen)
1999: Aamodt (kombinasjonen)
1999: Kjus (sprintutfor)
1998: Aamodt (kombinasjonen)
1997: Kjus (kombinasjonen)
1994: Kjus (kombinasjonen)
1990: Atle Skårdal (sprintutfor).

– Jeg husker jeg lå på sykehuset, men ikke noe av fallet. Det var etter Hausbergkanten at jeg kom inn i en kompresjonen og tok en salto ut av den. Jeg har ikke peiling hvordan det skjedde. Men jeg har fremdeles stiv nakke etter fallet, forteller Kjus, som altså har to utforseirer og tre kombi-seirer i Kitzbühel.

– Har du være redd for å dø?

– Ja, og det er ofte rett før du starter at denne dødsangsten kommer. Man kjemper mot en redsel som lugger i bunnen av deg. Men hvis du ikke har denne frykten, er man farlig mot seg. Man er helt nødt til å kjenne sine begrensinger og vite akkurat hvor mye gass man kan gi underveis. Hvis du kjører bra og sier at du ikke har vært redd, da ljuger du...

– De farligste er de som ikke har krefter og ferdigheter til å kjøre bra , men som hiver seg utfor likevel.

De verste ulykkene

Todd Brooker, Canada, falt stygt under trening i 1987 ned mot målområdet. Han ble kastet som en filledukke rundt og rundt mange hundre meter nedover i løypa. Den tidligere Kitzbühel-vinneren (1983) ble hardt skadet og måtte legge opp.

Bernhard Flaschberger, Østerrike, raser i 1982 inn i nettet og det hele ser tilsynelatende udramatisk ut. Helt til tv-kameraene fanger ham opp og vi kan se armen ligge vrengt - bak på ryggen hans!

Brian Stemmle, Canada, var nettopp kommet tilbake etter kneskade da han i 1989 holdt fint driv nedover Hahnenkamm. Så kom han for nær sikkerhetsnettet i over 100 km/t, hektet skien, og ble slengt rundt med en voldsom kraft. Bekkenet ble revet opp og han fikk store indre blødninger og skader. Var døden nær, men klarte senere å komme tilbake som skiløper.

Chad Fleischer fra USA trodde han skulle vinne i 1995 da bare noen få hundre meter gjensto. Han forsøkte å hoppe tidlig over den beryktede kanten ved Zielschuss, men kom fullstendig bakpå i luften og landet voldsomt. Fikk store kneskader.

Scott Macartney, USA, 2008 (USA) ble også offer for det siste hoppet før målgang. Maccartney fikk rotasjon i luften og landet med skiene på tvert av fartsretningen. I over 140 km/t. Det ga en voldsomt krasj og rotasjon. Han mistet bevisstheten og ble lagt i kunstig koma.

Daniel Albrech, 2009: Nok en ulykke rett før mål. Sveitseren kommer i svært høy fart på trening, i 138 km/t, men bommer på kanten ved målhoppet, kommer bakpå, blir tatt av luften og svever over 70 meter i luften før han lander brutalt og blir kastet rundt og rundt. Får hode- og lungeskader og blir holdt i kunstig koma i tre uker.

Hans Grugger, Østerrike, var nær ved å dø i 2011 da han ved hoppet og inngangen til Mausefalle i 2011, fikk rotasjon, og landet svært brutalt og ble kastet rundt mange ganger. Før han skled livløs nedover det stupbratte partiet. Han fikk store rygg- og hodeskader og ville trolig ha dødd om han ikke så raskt kom til sykehus. Måtte legge opp.

Saken ble publisert for første gang i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2023, og sist oppdatert 20/01 2023.

Les også