VI MENN FORDEL

Tungløft for oljen

Da flammetårnene og de enorme gangbroene til Johan Sverdrup-feltet ble fraktet fra Rosenberg Verft i Stavanger og over på lekter for transport ut i Nordsjøen, måtte det helt spesielle maskiner til.

<b>TÅRN PÅ TUR:</b> Flammetårn på vei fra verftet Rosenberg WorleyParsons AS i Stavanger og ut på lekter, og derfra til Johan Sverdrup-feltet. 
TÅRN PÅ TUR: Flammetårn på vei fra verftet Rosenberg WorleyParsons AS i Stavanger og ut på lekter, og derfra til Johan Sverdrup-feltet. 
Sist oppdatert

Gigantprosjektet Johan Sverdrup har en planlagt levetid på 50 år, og for å utvinne et så stort felt kreves det også installasjoner av solide proporsjoner.

Prosjekterings- og byggeaktiviteter for Johan Sverdrup har pågått på ikke mindre enn 22 steder over hele verden, og daglig involvert over 12 000 mennesker.

Ett av stedene er verftet Rosenberg WorslyParsons i Stavanger. Med oppstart i 2016 ferdigstilte verftet i midten av mars oppdraget med byggingen av to flammetårn samt tre gigantiske broer som skal forbinde fire av plattformene på feltet. Kontrakten på rundt 600 millioner kroner ble vunnet i konkurranse med både norske og internasjonale verft, og ikke minst verft i Sør-Korea som har bygget store deler av installasjonene på Johan Sverdrup-feltet.

<b>BRO PÅ VEI:</b> En lasteplattform med til sammen 104 akslinger ble benyttet til å frakte den 115 meter lange og rundt 2200 tonn tunge broen fra verftet og ut på lekter. 
BRO PÅ VEI: En lasteplattform med til sammen 104 akslinger ble benyttet til å frakte den 115 meter lange og rundt 2200 tonn tunge broen fra verftet og ut på lekter. 

Tungtransport

« ... en lasteplattform
med til sammen 104 akslinger.

Broene som Rosenberg har bygget til Johan Sverdrup er imponerende nok i seg selv, men jobben slutter ikke der. Å få de enorme konstruksjonene ut fra verftsområdet, om bord på lekter, ut på feltet og på plass mellom plattformene i Nordsjøen, er en jobb som krever mye maskineri og presisjon. ALE Heavylift sørget for første etappe. En rekke såkalte «SPMT» – Self Propelled Module Trailers – med hver sin V8 dieselmotor på 530 hestekrefter ble koblet sammen til en lasteplattform med til sammen 104 akslinger. Én mann styrte «kjøretøyet» med en joystick, mens fire mann overvåket prosessen.

Det var dog ikke bare å kjøre rett om bord. Først måtte den enorme og motoriserte lasteplatttformen innom kontrollveiing. «Vekten» hadde litt større dimensjoner enn det en vanlig vogntogsjåfør møter når han vinkes inn av Statens vegvesen.

Ved hjelp av flere sammenkoblede veieceller på 600 tonn hver, ble vekten på den 115 meter lange broen kontrollert. Og for å være sikker på at vekten stemte, ble broen veid hele tre ganger. Noen langtransport eller farts-etappe var det dog ikke snakk om. I krabbefart, i rundt 10 km/t, ble broen transportert 200 meter. Inkludert avstikkeren for veiing, tok hele operasjonen 15 timer.

<b>TUNGT:</b> De tre broene som er bygget på Rosenberg-verftet veier til sammen rundt 4700 tonn, den tyngste rundt 2200 tonn. Satt sammen utgjør broene 260 meter.
TUNGT: De tre broene som er bygget på Rosenberg-verftet veier til sammen rundt 4700 tonn, den tyngste rundt 2200 tonn. Satt sammen utgjør broene 260 meter.
<b>RULL UT:</b> Det høyeste av de to flammetårnene har en lengde på rundt 120 meter. 
RULL UT: Det høyeste av de to flammetårnene har en lengde på rundt 120 meter. 

Har gjort det før

ALE Heavylift har gjort slike operasjoner mange ganger før. Faktisk gjør de det 8–10 ganger i året bare i Norge. Det betyr ikke at alt var business-as-usual. Transporten på Rosenberg hadde sine utfordringer forteller Paul Karlsen, som er Regional Manager Scandinavia for ALE Heavylift.

Johan Sverdrup-feltet

n Funnet i 2010

n Beliggende 155 km vest for Karmøy, 65 kilometer nordøst for Sleipner-feltet

n Estimert tre milliarder utvinnbare oljeekvivalenter

n Utbygges med 5 plattformer

n Partnere: Equinor Energy AS (Operatør), Lundin Norway AS, Petoro AS, Total E&P Norge AS

n Investering på ca. 86 milliarder kroner i Fase 1

n Estimert verdiskapning på 1.350 milliarder

n Fase 1 i produksjon fjerde kvartal 2019, fullt utbygget i 2022

n Vil i fase 1 produsere 70 000 Sm3 (440 000 fat) olje og seks millioner Sm3 gass per dag

n Oljen skal transporteres gjennom en ny rørledning til Mongstad-terminalen

n Gassen skal eksporteres via en ny rørledning til Kårstø-terminalen

n Feltet skal drives med kraft fra land

 Kilder: equinor.no, akerbp.no, factpages.npd.no

– Selve transporten gikk greit, men vi hadde noen utfordringer med ballastering av lekteren. I tillegg til broen, skulle vi også ha om bord et flammetårn. Da ble det over 2200 tonn på den ene siden og 500 tonn på den andre. Og i tillegg ble det trangt om plassen, forteller han.

Men etter nøye beregninger stemte alt til slutt. I midten av mars forlot de siste to broene og ett flammetårn Rosenberg-verftet for å bli fraktet ut til Johan Sverdrup-feltet. Der binder broene sammen boreplattformen, prosessplattformen og utstyrs- og boligplattformen. Flammetårnene og broene ble løftet på plass av tungløftefartøyet «Thialf».
Den siste gangbroen mellom boligplattform og prosessplattform kom på plass om kvelden 26. mars.

<b>MØNSTRER PÅ:</b> Broen ble fraktet nennsomt over på lekter.  
MØNSTRER PÅ: Broen ble fraktet nennsomt over på lekter.  
<b>PÅ PLASS:</b> Alle de tre broene er nå på plass på feltet. 
PÅ PLASS: Alle de tre broene er nå på plass på feltet. 

Løfterekord offshore

ALE Heavylift

n Spesialister på transport, veiing og løfting av store konstruksjoner

n Etablert i 1983

n Opererer over hele verden. Hovedkontor i UK. Norsk kontor i Stavanger

n 1900 ansatte

n Omsatte for rundt 40 mill.
i Norge i 2018

Selv om broene til Johan Sverdrup var tunge, så har firmaet transportert tyngre ting før. ALE Heavylift har verdensrekorden i flytting av store konstruksjoner «fra land til vann» som de kaller det. Rekorden ble satt i Korea da de flyttet den såkalte «topside» enheten til plattformen Arkutun for Exxon Neftegas. Den veide intet mindre enn
42 800 tonn.

 Kilde: ALE Heavylift

Løftene inne på Rosenberg-verftet var store, men småtterier sammenlignet med løftene som ble gjort offshore. Prosessplattformen ble installert med ett løft av tungløftefartøyet «Pioneering
Spirit». Det 328 meter lange skipet har en løftekapasitet på
48 000 tonn og er verdens største tungløftefartøy. Løftet av prosessplattformen på nærmere
26 000 tonn satte ny løfterekord offshore, ifølge Equinor, og ble gjennomført på fire timer med en klaring på 25 meter fra resten av feltsenteret. Tre dager senere ble den 18 000 tonn tunge utstyrs- og boligplattformen løftet på plass.

« Løftet av prosessplattformen 
på nærmere 26 000 tonn satte
ny løfterekord offshore.

– I løpet av kun tre dager har vi løftet på plass nesten 47 000 tonn, sier Ståle Hanssen, ansvarlig for prosjektering, installasjon og ferdigstilling i Johan Sverdrup-
prosjektet.

Ferdigstillingen ute i havet på Johan Sverdrup-feltet startet med installasjonen av understellet til stigerørsplattformen i august 2017. Etter det har ytterligere tre stålunderstell, fire plattformdekk, tre broer, to flammetårn, 200 kilometer med kraftkabler og mer enn 400 kilometer med rørledninger kommet på plass.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2019

Gigantfelt

Når Johan Sverdrup er i full drift, vil feltet produsere 660 000 fat olje daglig.

Johan Sverdrup (1816–1892) var norsk politiker, redaktør og statsminister. Men han har også gitt navn til det som rangeres som ett av de aller største funnene av olje og gass i Nordsjøen. Johan Sverdrup-
feltet ligger 155 kilometer vest for Karmøy og dekker et areal på
omtrent 200 kvadratkilometer. Feltet ble funnet i 2010 og settes i drift en gang i fjerde kvartal inneværende år. Det er estimert til å inneholde et sted mellom 2,0 og 3,0 milliarder utvinnbare fat oljeekvivalenter. Tallene sier kanskje ikke de fleste av oss så mye, men hvis vi setter det i litt perspektiv: Johan Sverdrup vil stå for 25 prosent av all norsk oljeproduksjon når produksjonen når toppen. Når Johan Sverdrup er i full drift, vil feltet produsere 660 000 fat olje daglig. Det tilsvarer nesten 400 millioner kroner med dagens oljepris.

Feltet bygges ut i to faser hvorav første fase består av et feltsenter med fire bunnfaste plattformer, tre havbunnsrammer, eksportrørledninger for olje og gass, 36 produksjons- og injeksjonsbrønner, og strømforsyning ifra land. I fase 2 kommer en femte plattform, og feltet skal etter planen være fullt utbygget i fjerde kvartal 2022. På det meste vil 2400 personer, fordelt på tre skift, ha sin arbeidsplass på Johan Sverdrup-feltet.

Denne saken ble første gang publisert 24/04 2019, og sist oppdatert 08/05 2020.

Les også