Trodde du Titanic var tidenes verste båtulykke?

Dessverre er det flere andre ulykker var betydelig verre.

Publisert

Titanic var skipet som ikke kunne synke, men som likevel gikk ned på sin jomfrutur over Atlanterhavet i 1912. 1517 av 2224 personer ombrod mistet livet.

Skipet har blitt myteomspunnet, og en av tidenes mest suksessrike filmer baserer seg på ferden.

Men dette er på ingen måte tidenes verste skipsulykke. Den verste skipsulykken i historien skjedde mot slutten av 2. verdenskrig: Over 9000 personer omkom da russerne senket det tyske cruiseskipet Wilhelm Gustloff som evakuerte tyske borgere fra nordre deler av Polen.

Men også i fredstid har det vært ulykker som overgår Titanic i menneskelig lidelse.

Under har vi samlet tidenes fem verste maritime ulykker i fredstid.

5. Titanic (1912) - 1517 omkomne

Det luksuriøse skipet Titanic var altså skipet som var så stort og sikker at det ifølge ryktene ikke skulle kunne synke.

Etter å ha valgt en ukarakteristisk nordlig rute, muligens i et ønsket på å sette rekord i krysningstid, sneiet skipet et isfjell. To timer og 40 minutter senere hadde skipet knekt og sunket. Kombinasjonen av iskaldt vann, mangel på livbåter, som ikke ble fylt opp skikkelig, og båter i nærheten som ikke kom til unnsetning, omkom nær halvparten ombord.

4. Sultana (1863) - rundt 1800 omkomne

Det var slutten på borgerkrigen i USA, og president Abraham Lincoln var nettopp skutt. På en reise der målet egentlig var å spre informasjon om presidentens død, plukket dampskipet Sultana, som hadde en kapasitet på 376 passasjerer, skulle skipet plukke opp rundt 1400 krigsfanger var en del av en større gruppe som hadde blitt sluppet fri etter krigens slutt.

Alt gikk derimot ikke som det skulle. For det første ble alle krigsfangene som ble sluppet fri loset ombord på båten. I stedet for at rundt 1400 krigsfanger kom ombord, ble alle fangene som befant seg i Vicksburg, Mississippi sluppet ombord i skipet - rundt 2100 personer - trolig fordi kapteinen trengte de 5-10 dollarene han fikk per person.

Samtidig viste det seg at den ene dampkjelen hadde begynt å lekke. Anbefalingen var å bytte den ut, men for å spare tid ble den bare forsøkt reparert i stedet.

Rett før skipet kom til Memphis, eksploderte først den ene dampkjelen, og så to til rett etterpå. De som overlevde eksplosjonen hadde så valget om de ville brenne ihjel eller kaste seg i det iskalde smeltevannet som var i Mississippi på tidspunktet.

Dødstallene etter eksplosjonene er ikke klare, siden ingen helt visste hvor mange som var ombord, men offisielle estimater sier 1800 døde og 550 overlevende.

3. Le Joola (2002) - 1863 omkomne

Le Joola var en passasjerferje som rutinemessig seilte mellom Dakar og de sørlige delene av Senegal. Turen 26. september 2002 ble derimot alt annet enn rutinemessig.

Båten hadde offisielt lov til å ha 580 passasjerer ombord. Da båten seilte inn i et uvær mye lenger fra land enn de hadde lov til å seile, og til slutt kantret og sank, var det derimot betydelig flere ombord.

Nøyaktig hvor mange er ikke sikkert. 1034 hadde offisielt billett, men estimater snakker om opp mot 2000 passasjerer. Det offisielle dødstallet er derimot 1863 og 64 overlevne.

Rapporter tyder på at den store katastrofen kunne ha vært betydelig mindre: Betydelige deler av båtens passasjerer overlevde båtens kantring, men at mange druknet i påvente av den forsinkede redningsaksjonen. For mens båten opplevde problemer rundt to på natten, og kantret klokken tre, kom ikke redningsmannskaper frem før på morgenen.

2. Kiangya (1948) - 2750-3920 omkomne

Det kan diskuteres om dette var en ulykke i krigstid eller ikke, men i starten av desember 1948 var passasjerskipet Kiangya fylt opp med flykninger på flukt i forbindelse med den kinesiske borgerkrigen.

Skipets kapasitet var offisielt 1186 passasjerer, men antall passasjerer var betydelig høyere da skipet trolig traff en mine lagt ut av japanerne under 2. verdenskrig. Hendelsesforløpet er etter dette uklart, men skipet ble delt i to og sank.

Passasjermanifestet viste 2150 passasjerer, men en regner med at skipet var fylt opp av store mengder blindpassasjerer. Estimatene på antall døde varierer fra 2750 til 3920, mens 700 personer ble reddet.

I 1956 ble skipets to deler hevet, reparert og satt inn igjen i rute i 1959.

1. Doña Paz (1987) - 4386 omkomne

Den verste skipskatastrofen i fredstid skjedde da den ikke-lisensierte passasjerferjen Doña Paz kolliderte med tankskipet Vector, som fraktet 8000 fat petroleumsprodukter.

Skipet hadde egentlig plass til 1518 passasjerer, men som med mange andre store båtulykker var skipet betydelig overlastet. Nøyaktig hvor mange som var ombord er det ingen som vet, for billetter ble solgt til uoffisielt solgt til spotpris uten at det ble registrert i manifestene, og dødstallene varierer derfor relativt betydelig.

Det som er sikkert er at skipet kolliderte med et tankskip, som så tok fyr, og brannen spredde seg raskt til passasjerskipet - samtidig som bensin og andre oljeprodukter som rant ut av tankskipet sørget for at også havet stor i full fyr.

Situasjonen skal ha ført til fullstendig panikk blant både passasjerer og mannskap, og flytevestene skal ha vært låst ned.

Mangel på radio skal ha ført til at det tok åtte timer før myndighetene ble klar over kollisjonen, og enda åtte timer før hjelpemannskaper kom frem.

12 år etter ulykken estimerte en undersøkelseskommisjon at det totalt var 4341 passasjerer ombord på skipet, samt 58 besetningsmedlemmer. Av disse overlevde kun 24 personer. I tillegg døde 11 personer ombord i tankskipet.