Segway to heaven

Segway-gründer ble drept av oppfinnelsen. Han er ikke alene.

GRÜNDER: Jimi Heselden vokste opp i enkle kår, men bygget seg opp en formue på nærmere to milliarder kroner - blant annet på gruvedrift. En tur på en offroadmodell av Segway - som den til høyre i bildet - kostet ham til slutt livet. Han kjørte utfor et stup og falt 25 meter ned i en elv.
Publisert

Fra og med 1. juli 2014 er det lov å kjøpe og kjøre fremkomstmiddelet Segway i Norge - om du har råd til å hoste opp 50.000 for den originale ståhjulingen. Er du ikke fullt så merkebevisst, får en kopier for en pen bunke tusenlapper mindre.

Det synes langt mellom politikere på høyresiden som ikke har latt seg avbilde på en ståhjuling, og målt i oppmerksomheten fra norske medier er det tilsynelatende Segway-feber i Norge.

Kjørte utfor stup

Denne milepælen i et av verdens rikeste land fikk imidlertid aldri Segway-gründeren Jimi Heselden oppleve. 62-åringen kjørte rett utfor et stup på et av sine egne kjøretøy i nærheten av sitt hjem i West Yorkshire i september 2010.

Obuksjonsrapporten viste at Hesolden døde av fallet på om lag 25 meter ned i elven Wharfe nær Boston Spa. Segwayen, som var en offroadmodell, ble også funnet i elven og tydet på at Heselden sto på ståhjulingen da den kjørte utfor stupet.

Fakta om ståhjuling

  • For å kjøre ståhjuling må du være 16 år, men det er ikke krav om verken registrering eller egen forsikring.
  • Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm, og vekten ikke over 70 kilo.
  • I tilegg må den være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser, samt signalhorn eller signalklokke tilsvarende det som brukes på sykkel.
  • Det er imidlertid ikke krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring.
  • En ståhjuling kan brukes på samme arealer som er tillatt for sykkel, det vil si på fortau, sykkelfelt, gangfelt og på høyre side i vegbanen.
  • Det vil ikke være lov å bruke kjøretøyet på veger med fartsgrense over 60 kilometer i timen. Det vil heller ikke være lov å bruke kjøretøyet i utmark og på vann som er isbelagte.

Heselden vokste opp i enkle  kår, men hadde en formue på nærmere to milliarder kroner da han døde. Han hadde kjøpt Segway-selskapet samme år. Den britiske avisen Daily Mail skriver at milliardæren var kjent som en av landets mest generøse filantroper og donerte jevnlig bort millioner av kroner til veldedige formål.

Milliardærens utførkjøring er ikke den eneste ulykken med ståhjulinger. Flere personer er drept, minst ett barn er skadd, folk har fått hjerneskade og én amerikansk segwayforhandler ble saksøkt tre ganger samme år av folk som ramlet av kjøretøyet ...

Heselden eide Segway, men det er amerikaneren Dean Kamen som er oppfinneren av doningen. Han lever i beste velgående, men listen er lang over oppfinnere som faktisk har dødd av sine oppfinnelser. Her er syv som på ulike sett og vis sørget for egen sorti.

Drept av egne oppfinnelser

Franz Reichelt, også kjent som «Den flyvende skredderen», og hans, dessverre skulle det vise seg, ikke altfor flyvedyktige drakt.

Franz Reichelt trodde han hadde funnet opp den perfekte måten å fly gjennom lufta: Hans oppfinnelse - en mellomting av en frakk og en fallskjerm - kunne føre ham trygt ned på bakken fra store høyder, mente Reichelt. Det mente han helt til han prøvde den.

En stor menneskemengde hadde samlet seg ved Eiffeltårnet der Reichelt skulle utføre sitt første hopp fra nederste plattform.

Han gikk rett i bakken og døde momentant. Og selv om tragedien fant sted for snart 100 år siden, i 1912, ble hoppet filmet.

William Bulluck oppfant i 1863 en forbedring av rotasjonspressen. Fire år seinere fikk han beinet knust i pressen mens han prøvde å sparke løs en spak som hadde låst seg. Han pådro seg infeksjoner og koldbrann og døde på operasjonsbordet.

Da kjemikeren Thomas Midgley (som i sin karriere gjorde krav på over 100 patenter) ble sengeliggende i polio, fant han opp et system med trinser og tau for å komme seg ut av senga. Ved et uhell viklet han seg inn i tauet og ble kvalt i 1944.

Tyskeren Otto Lilienthal var førstemann til å få dreis på dette med å trosse tyngdekraften og fly. «Glidekongen» som han ble kalt, bygget sine egne hangglidere og hans eksperimenter ble senere til stor nytte for flypionerer som brødrene Wright.

Hanggliderpioner Otto Lilienthal i aksjon.

Men etter mange år med suksess gikk det galt i 1896. En vinge knakk og Lilienthal falt fra 17 meters høyde. Han døde av skadene, men skal ha uttalt «Små ofre må gjøres».

Marineingeniøren Horace Lawson Hunley konstruerte den første ubåten, drevet med håndkraft. Det skjedde allerede under den amerikanske borgerkrigen. Men startvanskene var betydelige. Første forsøk med ubåten endte med at fem av mannskapet mistet livet. Hunley ble selv med på tur to. Ubåten sank og alle ombord omkom.

Senere ble ubåten hevet og på neste forsøk lyktes det den faktisk å senke et fiendtlig fartøy.

Den første ubåten, med plass til et mannskap på åtte.

Marie Curie vant Nobelpriser både i fysikk og kjemi. "Hennes prestasjoner inkluderer etableringen av en teori om radioaktivitet, teknikker for å isolere radioaktive isotoper, og funnet av to nye elementer, polonium og radium", som det heter på Wikipedia. Men hun visste ikke hvor farlig radioaktivitet var. Hun brukte å gå med rør med disse radioaktive isotopene i lomma og kommenterte hvor «selvlysende og fine» de var. Hun døde i 1934 av leukemi, en sykdom hun etter alle solemerker fikk som en følge av årelang stråling.

Men mest berømt i denne kategorien er kanskje Thomas Andrews. Skipsbyggeren som konstruerte «Titanic». Og som gikk ned med skipet i 1912, bare noen uker etter at Franz Reichelt hadde hoppet i døden fra Eiffeltårnet.