Mercedes EQC: Lynrask stillhet
Vi sitter på i Mercedes’ første el-SUV. Dette er bilen som over 2000 nordmenn har reservert. Usett.

Sjekk video av en biltur med Mercedes nye el-SUV, med våre samarbeidspartnere i Auto Bild her (på tysk):
Her i engelsk variant, fra Youtube-kanalen Fully Charged
Skjule og fordreie. Ikke røpe noe, i hvert fall ikke om utseendet til den nye Mercedes EQC. Vi er i Schwarzwald i Tyskland, i passasjersetet til den første el-SUV-en fra bilhuset Benz. Den kommer i salg først om et knapt år, så derfor er den forkledd. Fra øverste Daimler-hold er det bekreftet at bilen skal vises frem senere i år.
Men crossoveren med folie er nærmest produksjonsklar. Den elektriske drivlinjen har for lengst fått sin ilddåp. Under gulvet ligger den 665 kg tunge batteripakken - lagd av Mercedes selv - og den yter som den skal. Kravspesifikasjonene er oppfylt på nesten alle punkter. Nå jobbes det bare med programvaren og detaljer i det stort sett tildekkede interiøret.
Mannen ved rattet heter Michael Kelz. I fire år har han ledet arbeidet med elbilen, og nesten like lenge har han vært begeistret elbilsjåfør.
– Man må tenke annerledes, men det lønner seg, lover ingeniøren.

Rekkevidden
Hva han mener med annerledes? Slikt som er kjent lærdom allerede for mange elbileiere i Norge som ønsker å kjøre lengst mulig mellom ladingene. At høy fart sluker rekkevidde, og dessuten: – Kjøremåten må tilpasses drivlinjen, sier prosjektlederen.
Mer konkret betyr det at EQC kan kjøres med én pedal (slik det langt på vei også er for den nye Nissan Leaf). Ta foten fra gasspedalen, og bilen bremser automatisk. Energi gjenvinnes, rekupereres, som fagmannen sier. I alt finnes fire modus, fra øko til sport, med ulik grad av gjenvinning.
Den som nådeløst kjører med blytung gasspedalfot, vil også i denne elbilen drive rekkeviddeanviseren rett i depresjon. Ved normal kjørestil skal bilen ha en rekkevidde på mer enn 400 km etter den nye WLTP-normen (som er langt mer realistisk enn den gamle NEDC-normen), men hardkjør i kulde kan halvere den. Hurtiglading til 80 prosent batterikapasitet er oppgitt til å ta kun rundt 20 minutter (betingelser for dette er ikke angitt).

To motorer
Men hva skjer om batteriet er i ferd med å gå tomt mens du er underveis?
– Da starter en trinnvis nødfallsstrategi. Bilen informerer om hvor den nærmeste ladestasjonen er. Hvis avstanden dit er for lang, eller hvis temperaturen plutselig endrer seg kraftig, vil ytelsene gradvis bli redusert. Men en eller annen gang kan det jo gå helt tomt - slik er det ingen forskjell på et tomt batteri og en tom tank, sier Kelz.
Ellers gir EQC et kraftfullt inntrykk, takket være én motor foran og én bak, hver med 204 hk og nesten 400 Nm dreiemoment. De sørger for at el-Mercedesen akselererer fra 0 til 100 km/t på mindre enn fem sekunder. Det greier rett nok også en GLC AMG 43, men da brøler den som besatt og sprayer ut klimagasser under høytrykk.
EQC der derimot stille under sine akselerasjons-orgier. Den skjuler og fordreier, her også.

Slik skal den bli
Mercedes har mot. Produksjonsmodellen av EQC vil knapt skille seg fra studien Mercedes viste høsten 2016. I salg kommer den våren 2019. Pris i Tyskland vil bli fra knappe 70 000 euro. En grov omregning til norske kroner uten moms antyder en frapris på rundt 600 000 kroner, men da er faktorer som utstyrsnivå og eventuell nordisk tilpasning ukjent. EQC er den første batterielektriske bilen under det nye merkenavnet EQ, som innen 2022 vil telle totalt syv modeller.

Førsteinntrykk:
Dette liker vi: Stillheten! Herlige ytelser kommer også uten brølende motor.
Dette liker vi ikke: Men EQC kommer altfor sent (våren 2019).
Konklusjon: Rask, kjøreglad og med god rekkevidde. Stillheten i EQC er “luksus 2.0” for meg.
