Slipp fangene løs!

187 franske frihetskjempere ventet på sine bødler da de britiske Mosquitoene gikk til aksjon

18. februar gikk RAF til aksjon. Målet: Å redde franske motstandsfolk tatt til fange av Nazi-Tyskland

<b>OPERASJON JERICHO:</b> En risikoaksjon både for flyverne og fangene da Mosquito-flyene bombet fengsels­murene i Amiens for å frigjøre sentrale motstandsfolk.
OPERASJON JERICHO: En risikoaksjon både for flyverne og fangene da Mosquito-flyene bombet fengsels­murene i Amiens for å frigjøre sentrale motstandsfolk. Foto: Tegning: Raymond Sheppard / NTB
Sist oppdatert

Det snødde tett en ­februarmorgen i 1944 da jeg gikk til briefingrommet på flyplassen, noen kilometer nord for London. Jeg var sjef for 464. skvadron i Royal Australian Air Force, som var satt opp som en del av det taktiske luftforsvar under sluttfasen av krigen. Vinden pep med kalde byger og filleristet skyene som hang lavt over hangarene. Jeg likte ikke dette været; sikten var praktisk talt null og gjorde oppgaven vi hadde foran oss uhyre vanskelig.

Det nærmet seg daggry; i tidligste laget å bli briefet om en aksjon som først skulle starte ved middagstider. Men det var en vrien og innviklet oppgave som ventet oss – kanskje den vanskeligste Mosquito-bomberne hadde vært med på.

Noe var i gjære

Selv hadde jeg fått et innblikk i detaljene, men de fleste av de 38 unge flygere og navigatører som var samlet, visste ennå ingenting. De besto av mine egne gutter fra 464., pluss karer fra en New Zealand-skvadron og en RAF-skvadron; håndplukkede folk, alle sammen. De stirret nysgjerrig, spent og tankefullt på meg da jeg trådte inn i rommet; de gjettet at noe særlig var i gjære.

Så kikket de stjålent bort på den digre esken som sto på bordet til gruppesjefen. Den var nesten to meter i kvadrat. Hva skjulte den, tro? Jeg visste det, men det var kaptein P. C. F. Pickard som skulle føre ordet. 26 år gammel, tungt dekorert og allerede en av flyvåpnets dyktigste og mest erfarne flygere. Da Pickard kom, var han i følge med Air Chief Marshal Sir Basil Embry, mannen som hadde bestemt at bombeekspertene i Mosquito-skvadronen var de rette til å slå hull i fengselsmurene. Ja, dét var oppgaven vår – å presisjonsbombe et fengsel i Amiens i Frankrike for å befri noen Maquis-ledere som satt fanget der. 187 medlemmer av den franske motstandsbevegelsen var blitt omringet av Gestapo og sikkerhetspolitiet. Om én dag eller to skulle de henrettes. De fleste av dem kunne kanskje ofres. Men ikke alle. Særlig var fem av lederne betydelige menn, som ville få en viktig rolle når invasjonen i Europa satte inn. Franskmennene var klare over dette. Vi også. Men hvordan skulle vi få dem ut av fengselet? Når selv motstandsfolkene i Frankrike ikke hadde noen tro på at det nyttet å gå løs på murene med makt, hvordan skulle det da la seg gjøre fra England?

<b>MÅLET:</b> Mosquito stiger bratt etter angrepet. Første bombe har truffet. Fotografert av Mosquitoen som ledsaget angrepsmaskinene.
MÅLET: Mosquito stiger bratt etter angrepet. Første bombe har truffet. Fotografert av Mosquitoen som ledsaget angrepsmaskinene. Foto: foto: eymilitary.com
<b>RØMINGSVEI:</b> Vellykket smell. En stor bit av sydmuren er slått ut.
RØMINGSVEI: Vellykket smell. En stor bit av sydmuren er slått ut. Foto: foto: keymilitary.com

Veddemål med døden

Basyl Embry kom med svaret og innviet oss i sin dristige plan. Jeg husker tydelig hvordan Pickard stilte seg opp bak bordet med hendene på den mystiske esken. Han hadde vært med på mange krevende flyginger, og alltid kommet fra dem med livet i behold. Som han sto der og lot blikket gli over oss, var det ingen som tenkte at skjebnen om få timer skulle innhente ham – selv om vi alle sammen var vant til å leve med døden som nærmeste nabo. Hvert eneste tokt kunne bli det som du aldri vendte hjem fra.

– Ali right, karer, sa Pickard. – Dere har alltid ønsket et ærefullt oppdrag. Nå har dere chansen til å inngå et veddemål med døden! Dermed løftet han lokket av esken og begynte å forklare med den rolige Yorkshire-dialekten sin.

<b>KORRIGERTE TALL:</b> Etter at artikkelen ble publisert i 1959 er tallene på rømte og omkomne fanger justert. Av de 832 fangene i Amiens omkom 102 under bombingen, 74 ble skadet og 258 klarte å rømme, hvorav 79 motstandsfolk og politiske fanger. <br/>To tredjedeler av de som unnslapp, ble senere fanget igjen.
KORRIGERTE TALL: Etter at artikkelen ble publisert i 1959 er tallene på rømte og omkomne fanger justert. Av de 832 fangene i Amiens omkom 102 under bombingen, 74 ble skadet og 258 klarte å rømme, hvorav 79 motstandsfolk og politiske fanger.
To tredjedeler av de som unnslapp, ble senere fanget igjen.
Foto: foto: Keymilitary.com

Hvitmalte lastebiler

Alle bøyde seg frem og stirret på modellen av en treetasjes høy bygning; formet som et skjevt, liggende kors og omgitt av en høy mur. Det var en kopi av fengselet i Amiens; vi skulle studere den til vi husket alle detaljene. Langsomt og omhyggelig gjorde Pickard rede for planen. Den var farlig og ytterst vanskelig å utføre. Den kunne bety døden for oss alle – ja, kanskje også for dem som vi håpet å befri!

Angrepet måtte skje klokken 12 presis. Da ville lastebiler stå klare i nærheten - hvitmalte fordi landskapet ved Amiens var dekket av snø – og straks bombene var falt, skulle bilene kjøre opp til fengslet for å bringe i sikkerhet de av fangene som klarte å komme seg ut.

<b>TILBAKE TIL AMIENS:</b> Lokale franskmenn bærer likene til de kaptein P.C. Pickard og løytnant John Broadley til landsbyen.
TILBAKE TIL AMIENS: Lokale franskmenn bærer likene til de kaptein P.C. Pickard og løytnant John Broadley til landsbyen. Foto: keymilitary.com

Måtte gå lavt inn

Den første bølgen på seks Mosquitofly skulle sprenge de ytre murene. De måtte gå lavt inn; enda lavere enn murene som bare var seks meter høye, for å være helt sikre på at bombene traff dem og ikke skjente over og inn i fengselsgården. De 250 kilos bombene var innstilt på elleve sekunder. Det var den fristen karene hadde til å trekke flyene over muren, over fengselsbygningen og forsvinne.

Nøyaktig to minutter etter kom turen til den andre bølgen. Den skulle dele seg i to avdelinger, hver på tre maskiner.

<b>HELTENS SISTE TOKT:</b> Toktets leder, den tungt dekorerte helten kaptein P.C. Pickard. Han ble skutt ned og omkom.
HELTENS SISTE TOKT: Toktets leder, den tungt dekorerte helten kaptein P.C. Pickard. Han ble skutt ned og omkom. Foto: iwm.org

– De første flyene soper langs denne bygningen. Pickard pekte på et bestemt sted. – Her holder fengselsvakten til. Klokken tolv sitter de og spiser, så det vil ikke være mange av dem ellers i bygningen. Et av flyene skal droppe bombene sine akkurat her.

De andre to skulle slippe bombene i nærheten for å åpne fengslet på den siden. Tre fly fikk i oppdrag å slå ut veggene i en av fløyene og skape mulighet for flukt den veien. Den tredje flybølgen måtte ligge klar i tilfelle de foran bommet på målet. Det var også sørget for et fotofly som skulle ta bilder til arkivet.

Kastet mynt og krone

Pickard forklarte at han selv ville ligge i bølge nummer to, og så henge i nærheten for å avgjøre om det var nødvendig å bruke de neste flyene. Slik avsluttet Pickard briefingen.

Karene kikket på hverandre; noen gliste for å skjule den spenningen de følte, andre lirte av seg en vits for å skjule sin uro. Mange av oss hadde vært med på presisjonsjobber før; sprengningen av Mohne-demningen, bombingen av Gestapo’s hovedkvarter i København, for eksempel – men ingen så hårfin som denne. Vi kastet mynt og krone om hvordan arbeidet skulle fordeles: Karene fra New Zealand fikk jobben med å bombe yttermurene, min australske skvadron skulle angripe selve fengselet.

Klokken var ikke mer enn 6.30. I fire timer studerte vi modellen til selv den minste detaljen satt som spikret i hjernen.

<b>TRANGT:</b> Cockpiten på en Mosquito. Pilotens arbeidsplass. Trangt og smekkfullt av instrumenter.
TRANGT: Cockpiten på en Mosquito. Pilotens arbeidsplass. Trangt og smekkfullt av instrumenter. Foto: foto: NTB

Mot målet

Vi tok av noen få minutter før elleve. Hvert fly førte fire bomber. Over England lå vi bare i hundre meters høyde, men likevel så vi verken bakken eller de andre flyene. Ved sørkysten la vi uværet bak oss. Og så dannet vi formasjon, med 24 Typhoon-jagere som eskorte på dødsferden.

Inn over franskekysten suste vi i seks meters høyde, hoppet over hustak, snodde oss mellom trær og kjørte i sikksakk hit og dit for å lure antiluftskytset og samtidig skjule vårt egentlige mål. Hver eneste kursforandring var nøye planlagt. Det gikk akkurat som beregnet; vi kom frem til et punkt 120 kilometer nord for Paris, hvorfra landeveien til Amiens løper kloss forbi fengselet. Den skittenhvite streken som snodde seg gjennom landskapet, var vår ledetråd under angrepet.

<b>VRAKET:</b> Franske sivilister undersøker vraket av Pickards Mosquito.
VRAKET: Franske sivilister undersøker vraket av Pickards Mosquito. Foto: foto: Keymilitary.com

Helvete bryter løs

Vi lå klar bare fjorten sekunder over tolv. De tre første Mosquito’ene la seg i stup rett mot den høye muren, de skrapet nesten i snøen da de droppet bombene. Og så – opptrekket ... bygninger som reiser seg mot himmelen ... flyet som nesten barberer taket ... greier du det ... ?

Inn over franskekysten suste vi i seks meters høyde ...

Min egen skvadron gjorde en krapp sving for å komme på rett kurs. Og så bar det nedover. Det fantes ikke antiluftskyts; fengslet var ikke noe vanlig militært mål som måtte forsvares.

Men syv kilometer unna lå to skvadroner Me 109. De var nettopp blitt varslet, og flygerne ålte seg i dette øyeblikk inn i cockpitene.

Støv og røyk fra det første angrepet skjulte nesten målet vårt. Det var uråd å fastslå hvor meget som var oppnådd. Fengsels­muren reiste seg foran meg; jeg hoppet over den, la an mot vakt­avdel­ingen og slapp bombene like mot den. Så trakk jeg opp av alle krefter ... opp ... opp ... opp! Det hele var over på et blunk.

Siden fikk jeg vite at 54 tyskere hadde sittet og spist der inne da bombene falt. De ble drept alle sammen.

<b>FULLTREFFERE:</b> Støv og voldsom røkutvikling skjulte nesten målet for neste angrepsbølge.
FULLTREFFERE: Støv og voldsom røkutvikling skjulte nesten målet for neste angrepsbølge. Foto: foto: Keymilitary.com

Pickards grav

Den første Mosquito-bølgen lå allerede på kurs hjem da Messerschmittene kom. De sirklet og stupte og gjorde hva de kunne for å trenge gjennom Typhoon’enes forsvarsskjerm. Også jeg satte kursen hjemover, men Pickard ble liggende igjen.

Han sirklet over fengslet for å granske ødeleggelsene, og resultatet var så bra at han ga resten av Mosquito’ene signal om at det ikke var bruk for dem.

Nå gikk fotoflyet inn over målet, eskortert av to jagere. Røyken etter bombeeksplosjonene drev litt unna, og mannskapet så skikkelser pile som kaniner mellom murblokker og bjelker der nede; tvers over den snødekte fengselsgården mot fire store hull i muren.

Pickard ble så ivrig at han ga seg litt for god tid, og to Focke-­Wulf 190 kom inn bakfra. Han hadde ikke en sjanse.

Tyskerne begravde ham på fengselskirkegården. Men hvor omhyggelige de enn var, kunne de ikke forhindre at takknemlige franske bønder møtte fram ved begravelsen.

Fengselsmuren reiste seg foran meg ...

Vi mistet Pickards maskin, en Mosquito til og to Typhoon-­jagere. Fotografiene viste at angrepet ble glimrende gjennomført.

Tre timer etter bombingen kom et telegram fra det okkuperte Frankrike via London: Nesten hundre patrioter hadde klart å unnslippe! 

<b>IMPONERT:</b> de Havilland DH 98 Mosquito (her fra 571. skvadron) ble utviklet av de Havilland i 1940. Den britiske generalen Sir Wilfrid Freeman ble så imponert over flyet at han bestilte 50 eksemplarer mens flyet ennå bare var på tegne­brettet. Bildet er tatt i 1944.
IMPONERT: de Havilland DH 98 Mosquito (her fra 571. skvadron) ble utviklet av de Havilland i 1940. Den britiske generalen Sir Wilfrid Freeman ble så imponert over flyet at han bestilte 50 eksemplarer mens flyet ennå bare var på tegne­brettet. Bildet er tatt i 1944. Foto: NTB

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2021

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2021, og sist oppdatert 27/04 2021.

Les også